Jaarling ademt zwaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Jaarling ademt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 09:01

Dag allemaal,

Ik heb een jaarling welsh hengstje sinds eind maart.
Gisterenavond merkte ik plots dat hij zwaar ademt. Omdat ik het niet vertrouwde, heb ik gelijk de dierenarts nog gebeld.

De dierenarts kon niet echt iets vinden, de longen zijn zuiver, temperatuur was goed. Hij zei dat Turbo ook niet echt moeite heeft met ademen, maar dat het hem eerder lijkt alsof hij zo ademt omdat hij niet durft hoesten en daarom "geforceerd" ademt, hij dacht eerder dat Turbo iets in zijn keel heeft en dat pijn veroorzaakt ofzo, misschien een keelontsteking oid.

Hij heeft een ontstekingsremmer gegeven in de hoop dat het over zou gaan. Daarnet ging ik echter opnieuw kijken en hij ademt nog precies hetzelfde.

Turbo eet goed, dus is er volgens de dierenarts geen reden om nu al ongerust te zijn. Hij is wel wat aan de magere kant maar de DA vond dat het nog niet zorgwekkend was, al is het wel iets dat ik in de gaten moet houden.

Extra info: Turbo staat 24/7 samen met mijn andere pony op de weide. Overdag staan ze op gras en 's nachts staan ze op een kaal stuk, ze hebben steeds toegang tot de stal.
Toevallig zijn ze gisteren op een nieuwe weide gegaan, maar de dierenarts denkt dat dat slechts toeval is.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Groetjes Lotte

tanjaatjuhh

Re: Jaarling ademt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:02

Die van ons is opgeknapt door bisolvon bleef ook maar zwaar ademen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:03

Turbo.... _/-\o_ Geweldig :')

Geen tips, wel sterkte gewenst :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:19

Is je pony goed ontwormd?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:22

Babootje schreef:
Is je pony goed ontwormd?

Ja hij is goed ontwormd :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:31

Giftige planten, bomen of struiken? Kan ook ademhalingsproblemen geven en omdat je net van wei was veranderd, zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:32

Je zou voor de zekerheid een mestonderzoekje kunnen doen; dat zijn de kosten niet.
Verder zou je nog kunnen denken aan een allergische reactie.
Soms (heb ik wel eens meegemaakt) zitten de longen zo vol dat de DA het niet of moeilijk kan horen.
Knijpt hij met zijn buik bij het uitademen?
Als je het echt niet vertrouwt, zou je een scopie kunnen laten doen. In de slokdarm laten kijken of er iets zit of dat hij mogelijk door een insect is gestoken. Of een scopie van de luchtwegen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-07-16 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:33

Als hij niet zou durven hoesten vanwege pijn is dat wel degelijk verontrustend, zou dan toch even in de keel laten kijken voordat daar iets zit wat de luchttoevoer gaat belemmeren...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:45

Er staat Sint Jacobskruid maar dat kan normaalgezien geen kwaad zolang de plant leeft. Ik heb daar ook aan gedacht maar de dierenarts denkt niet dat dit kan komen door iets verkeerd te eten.

Babootje, hij knijpt niet echt met zijn buik bij uitademen, het is niet zoals dampigheid. Mijn andere pony heeft eens een astma-aanval gehad door dampigheid (precieze uitleg weet ik niet, maar zo had ik het begrepen), en die kneep écht zijn buik samen om de lucht uitgeademd te krijgen, dat doet Turbo niet.

Ik maak me ook nog niet écht zorgen, zeker niet nu de dierenarts is geweest, dus ik wil niet gelijk weet-ik-veel welke dure onderzoeken laten doen. Turbo is nog actief, is nieuwsgierig, graast goed, komt aangerend als ik met een sneetje brood sta te zwaaien en hij eet dat ook enthousiast op,... maar ik weet niet wat ik moet denken van dat ademen.

Shirley, ja dat dacht ik ook, maar de dierenarts vond dat nog niet nodig omdat hij wel goed eet en drinkt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:03

Je hebt en houdt contact met je DA en kunt het nog best even aanzien lijkt me.
Je pony kan bij het grazen een bij of ander stekend insect naar binnen hebben gewerkt en is hij gestoken in de de slokdarm. Dat kan dan een zwelling geven en kan de oorzaak zijn van het zwaarder ademen. Dat zou dan wel met enkele dagen moeten afnemen. Soms kan een insectenbeet ook leiden tot slokdarmverstopping-achtige symptomen.
Een allergische reactie kan ook altijd nog.
En - ik wil niet heel pessimistisch zijn - maar een beginnende droes is ook niet uitgesloten. Is dat laatste het geval dan wordt hij wel zieker, zal zn temperatuur omhoog gaan etc. Heb je zijn temperatuur opgenomen trouwens?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:05

Ontwormen is voor veulenns tot en met 18 maanden heel belangrijk vooral spoelwormen deze dringen de longen binnen.Ontwormen met werkame stof pyrantel bv equiworm P. En zelf doe ik het echt maandelijks het 1e jaar daarna om de 6 weken. Mocht je dierenarts geen wormspuit willen geven kan je altijd in het buitenland bestellen. Zelfs een topic op bokt over/

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:11

jobamara schreef:
Ontwormen is voor veulenns tot en met 18 maanden heel belangrijk vooral spoelwormen deze dringen de longen binnen.Ontwormen met werkame stof pyrantel bv equiworm P. En zelf doe ik het echt maandelijks het 1e jaar daarna om de 6 weken. Mocht je dierenarts geen wormspuit willen geven kan je altijd in het buitenland bestellen. Zelfs een topic op bokt over/

Dat was ook mijn eerste gedachte, tegenwordig wordt veel met ivermectine ontwormt en dat helpt vaak niet tegen spoelwormen.