Veulen uitgegleden, kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zarena

Veulen uitgegleden, kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 17:46

Hallo!

Mn veulen (4,5 maand oud) is helaas zondag middag tijdens het in het land willen zetten op een onhandige manier losgebroken. Doordat het halstertouw nog niet los was, raakte hij in paniek. Toen is hij weer het weiland uitgerend (ik stond er wel maar in de paniek dwars langs mij heen gerend) en op straat is hij in een soort van spagaat gegaan en heeft hij een schaafwond aan zn linker knieschijf opgelopen. In eerste instantie niet echt kreupel, en direct de wond ontsmet met CTC spray. Al snel werd hij er wel kreupel aan, en is het wat dikker geworden.
Hij zet het been wel gewoon aan, en als de eerste passen gezet zijn kan hij best lopen. Maar het liefst ontlast hij hem wat.
Mijn dierenarts zegt dat het een schaafwond moet zijn waarbij twee huidlagen beschadigd zijn, dit heeft 3 dagen nodig. En de kneuzing/bloeduitstorting een week.

Wat zegt jullie gevoel? Ben heel ongerust, doe zo mn best hem heelhuids groot te krijgen.

geerke

Re: Veulen uitgegleden, kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:50

heeft de dierenarts het ook gezien?

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 17:53

Nee nog niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:54

heb je er een foto van?Ik weet niet hoe de wond er uit ziet maar zou het geinfecteerd kunnen zijn?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:56

Mijn gevoel zegt dat je in ieder geval die week even moet afwachten. Een bloeduitstorting lijkt dramatisch, maar veulens herstellen snel. Het doet waarschijnlijk gewoon zeer... Als er na een week nog geen duidelijke verbetering is zou ik wel aan de bel trekken.

Ik had het veulen vanaf het eerste moment Arnica D6 gegeven - homeopathisch middel dat helpt om zwelling tegen te gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:57

Heeft hij geen koorts?
Eet/drinkt gewoon goed?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:58

Als je heel ongerust bent, dan haal je de dierenarts erbij!!!

Wij kunnen het je hier echt niet zeggen.

Er wordt van alles geroepen, logisch, want ze proberen met je mee te denken en raden wat.
Maar ze weten het niet, want ze zien jouw veulen niet.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:00

Ik wil zo best even een foto maken :), loop zo even die kant op. Ik DENK niet dat het geïnfecteerd is, maar heb daar weinig ervaring mee. Misschien kunt u dat beoordelen.

Idd Kendra, als ik mezelf een flinke schaafwond voorstel wat ik elke looppas voel, snap ik het wel.

Eet/drinkt zeker goed. Nog af en toe bij moeders, verder gewoon water, en hooi.

Kan zijn dat ik me teveel zorgen maak hoor, baal er gewoon enorm van.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:05

Afbeelding
Afbeelding

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:37

Ik zou hier toch de dierenarts bij laten komen, lijkt zo vanaf de foto dat er pus uit komt en dat is een teken van infectie.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:40

das ontstoken, dieren arts erbij, zal dan wel paar dagen aan de antibiotica moeten en goed schoon laten
maken.

is het boven been ook dikker dan de die aan de andere kant, dat het geen bloedvergiftiging word.

EdkingEnzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:40

XxDiandraxX schreef:
Ik zou hier toch de dierenarts bij laten komen, lijkt zo vanaf de foto dat er pus uit komt en dat is een teken van infectie.

Was ook mijn gedachte.. Sterkte TS, lijkt me heel naar om te zien :(

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:42

Gezien de foto? Direct de da laten komen. Dit ziet er ontstoken uit en als je een beetje pech hebt slaat het naar binnen op het bot. Ik bel niet heel snel, maar hiervoor had de da toch echt al op het erf gestaan.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:45

Hoi hoi, ook ik zeg, dierenarts laten komen. Er komt rommel uit, en wat Anoeska en anderen al zeggen, straks slaat het naar binnen. Zou da vanavond nog laten komen. Het is zo'n gevoelige plek en verharde ondergrond zorgt al gauw voor veel vuil...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:47

Ik kan het niet heel goed zien, maar het lijkt ook geen oppervlakkige schaafwond. Hier moet de dierenarts naar komen kijken, gezien de pus die er uit loopt.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:53

Sluit me volledig aan bij bovenstaande reacties, wond lijkt geinfecteerd, zou daar geen risico mee nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:05

Ook bij een schaafwond gaat de wond "dragen" en kan het er wat pussig uitzien. Hoort allemaal bij het genezingsproces. Ik kan erover meepraten want mijn paard was uitgegleden (op de stenen) en had ca 10 schaafwonden. Hij leek wel een dalmatier.
Een paar grote en een paar wat dieper (2 huidlagen); had er net een steentje gelegen. Maar wel oppervlakkig. ik heb er geen DA bij gehad. Houd zn temperatuur in de gaten en haal een goede honingzalf (Dermiel, Vetramil). Met honingzalf genas het allemaal vrij snel. Met 2 weken, waren sommige schaafwonden al genezen.
Ik zou me vooralsnog niet al teveel zorgen maken. Paarden zijn (gelukkig) niet van marsepein.

Afbeelding

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:09

Babootje schreef:
Ik zou me vooralsnog niet al teveel zorgen maken. Paarden zijn (gelukkig) niet van marsepein.

[ [url=m/PuhARZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En die van jou is ook in een spagaat gegleden? Paarden zijn inderdaad niet van marsepein, maar veulens zijn wel kwetsbaar. Ik heb eens een veulen weg moeten brengen waarbij een "simpele" schaafwond een ontsteking werd die naar binnen sloeg. Ik zou hier dus geen enkele risico mee nemen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:15

Buiten dat lijkt deze plek ook nog op het gewricht te zitten, en geloof me.. Daar wil je geen ontsteking in hebben!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:32

Jakkes, ik zou er ook DA bij halen.
Als dat gele pus is, is het ontstoken en op een knie zou ik geen risico nemen.

Is je veulen al geent, waarschijnlijk niet en ook dat zou voor mij een reden zijn om er een DA bij te halen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:41

Bovendien is in een spagaat vallen ook slecht voor het dier. DA erbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:44

Ziet er niet fris uit, Zarena :n

Had het al gevraagd, maar heeft hij koorts?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:45

Ik snap niet dat de da niet even wou komen kijken, zeker na je verhaal weet je niet eens zeker of de wonde het enige probleem is.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:55

Jeetje zou dit gelijk afspoelen en schoonmaken. En ook zeker je dierenarts bellen, vind dit er echt niet fris uit zien.. :n

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:59

Oei, dit is niet een fijne plek om een infectie te hebben, zo bovenop het gewricht. Hier moet echt een DA bij, hoor. Dit moet zich niet gaan uitbreiden!

Ik vraag me trouwens af hoe het kan dat je paardeneigenaar bent en je niet weet dat pus uit een wond een infectie betekent... Je moet toch wel een beetje basiskennis van EHBO-achtige zaken hebben als je beesten hebt?