Naam bovenkant voorbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Naam bovenkant voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 13:42

Hoe heet deze spier aan de bovenkant van de voorbenen?

Toen ik vanmorgen op stal kwam was rechts beduidend dikker dan links. Afgelopen twee weken hapt hij mij als ik daar poets, en dat been te lang vasthouden met hoeven krabben vind hij ook lastig, dus had al een vermoeden, maar zag niets bijzonders. Nu dus wel.

Hoe heet dit deel van het been? Internet zegt onderarm >;) ...

Afbeelding

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:44

Dat is volgens mij ook de onderarm.

Rena100

Re: Naam bovenkant voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:48

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:22

Het boek 'EHBO - Paard' van de KNHS geeft ook aan dat het de onderarm heet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:23

Het gedeelte van het been heet idd de onderarm ja. Het bevat anatomisch gezien dezelfde botten als onze onderarm, beginnend bij de elleboog waar de ellepijp aan begint en ze hebben ook een spaakbeen. Deze botten komen samen tot in de 'pols', bij paarden beter bekend als de voorknie.
De spier die er aan de oppervlakte loopt is de strekker van de voorknie, oftewel de musculus extensor carpi radialis.

http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/p ... ieren.html
Hier staan de spieren met hun benaming erbij.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 15:45

Marije_jiplover schreef:
Het gedeelte van het been heet idd de onderarm ja. Het bevat anatomisch gezien dezelfde botten als onze onderarm, beginnend bij de elleboog waar de ellepijp aan begint en ze hebben ook een spaakbeen. Deze botten komen samen tot in de 'pols', bij paarden beter bekend als de voorknie.
De spier die er aan de oppervlakte loopt is de strekker van de voorknie, oftewel de musculus extensor carpi radialis.

http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/p ... ieren.html
Hier staan de spieren met hun benaming erbij.

Geweldig, helemaal duidelijk dank je! Heb inmiddels een paarden fysiotherapeut gevraagd langs te komen, zij behandeld oa muscle injuries. Heb nog geen echte paardendierenarts hier gevonden voor eventuele mri's, dus vandaar even zo om mee te beginnen... Maar nu wist ik iig hoe ik het moest benoemen toen ik haar belde :o dank je!

woepsie90

Re: Naam bovenkant voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 22:49

Vanmorgen is de dierenarts geweest! Ik was er al wat eerder en zag gelijk dat zijn been weer normaler was en hij was ook niet meer zo warm als de dag daarvoor. Hij voelde nauwelijks anders aan dan zijn andere been eigenlijk. Maargoed, dierenarts was inmiddels ook al onderweg en kan verder geen kwaad. Ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, gezien de vooruitgang in 24 uur en hij op beide benen geïrriteerd reageerde en niet zozeer op die ene. Ook had hij wat littekentjes op dat ene been bovenaan, alsof hij in een struik bij de wei was gekomen of in het hek had gemaaid. Als dat laatste het geval was, wat ik betwijfel, had de stalmeester dat echt wel gemeld of gezien, maargoed :o. Ik zag ineens ook nieuwe littekens op zijn borst en nek, lange dunne lijntjes... Heel vreemd. Ik poets hem elke dag maar was me echt niet opgevallen.

Maar, niks aan de hand dus wat betreft zijn been :-). Bedankt voor jullie hulp!