Paard met 'Hernia'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Catherself

Paard met 'Hernia'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 21:29

Mijn 20 jarige Tinker heeft na een peesblessure en hierdoor een half jaar rust, zwakke rugspieren overgehouden. Met langzaam opbouwen ging het steeds beter.
Tot er een nieuwe ruin in de kudde kwam, die alle hengstige merrie's dekte, waaronder de mijne.
Hierna ging ze 'bol' staan en stijf en gestrekt met de achterbenen naar voren lopen. Ook ging ze vaker liggen. Meteen naar de kliniek in Wolvega (waar ze net haar peescontrole had gehad) gegaan, waar de orthopeed een zgn Hernia constateerde. Dankzij het bespringen van de ruin...

Paarden kunnen in principe geen hernia krijgen, vanwege het feit dat ze geen tussenwervels hebben, maar toch was dit zijn diagnose. Ook bleek zij artrose te hebben, maar daar zou zij niet zo'n last van moeten hebben. Met Buut naar huis gegaan in de hoop dat het zou opknappen binnen een week of 3.

Het is dus niet opgeknapt. Vanwege haar leeftijd kwam het erop neer dat ik haar beter kon laten inslapen. De fysio heeft nog geprobeerd ruimte te maken tussen de wervels met dry-needling en intapen. Ook dat heeft niets uitgehaald. Ik ben gestopt met de pijnstillers, waardoor het na een dag nog twee nog erger werd, en inmiddels maar weer begonnen. :-(
Het inslapen komt steeds dichterbij en toch kan ik mij niet voorstellen dat er helemaal niets aan gedaan kan worden, al is het maar tegen de pijn.

Wie heeft hier ervaring mee?

dierfysio

Re: Paard met 'Hernia'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:50

Goede diagnose laten stellen, want hernia kan het dus niet zijn. Misschien daarna een goede chiropractor raadplegen?

Catherself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 22:17

De diagnose is juist gesteld. dat is het punt niet. Het is een soort vergelijking. Zoals ik al vermeldde: de fysio (Karin Baas) heeft in overleg met de orthopeed, alles al geprobeerd. Een goede chiropractor ken ik niet. Door de bomen zie je het bos niet meer... Intussen lijdt mijn paard en weet ik het niet meer. Ik zou heel graag willen dat ze van de pijn afkomt. Dan maar een wandelpaard. :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:35

Paarden hebben geen afzonderlijk tussenwervelschijven van kraakbeen maar wel gewoon kraakbeen tussen de wervels in wat aan de wervels vast zit. Misschien bedoelt hij dat het kraakbeen kapotgedrukt is en nu op zenuwbanen drukt?
Al met al klinkt het als een ontzettend nare aandoening voor je paard, en als er al zoveel geprobeerd is dan is inslapen misschien inderdaad wel de beste oplossing om je paard pijnvrij te krijgen.
Als je toch doorgaat met behandelen dan zou ik de rekening daarvoor trouwens wel aan de eigenaar van de ruin voorleggen aangezien die financieel verantwoordelijk is voor alles wat zijn/haar paard in zijn vrije tijd uitspookt.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:55

Jeetje wat vervelend zeg!
Karin kennende heeft die niet alleen getaped en dry needling gedaan. Balen dat het niet genoeg heeft geholpen.

Er zitten een paar chiropractors in het noorden. Voor meer info mag je me wel een pb sturen.

Catherself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 23:03

Karin heeft haar best gedaan. Toch wil ik weten of ik alles geprobeerd heb. Vóór ik de definitieve beslissing moet nemen... Graag zou ik wat adressen en/of namen willen weten.

Catherself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 23:07

Dat is idd een vrij vertaalde uitleg van de diagnose xyzutu2.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:34

Hernia bij mensen is meestal rust en als dat niet helpt operatie, maar bij een paard is die optie er niet. Rust, pijnbestrijding en fysio werken van wat ik begrijp niet. Ik ben bang dat inslapen inderdaad de enige keuze is die overblijft. :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:02

Wat je mogelijk nog zou kunnen proberen is eerst met thermografie de exacte locatie van de zenuwbeknelling bepalen, en daarna dat gewricht/die gewrichten lokaal met steroiden inspuiten (als dat kan, tenminste). Zo'n beknelling geeft ontsteking, ontsteking geeft zwelling, met als gevolg dat de beknelling erger wordt. Steroiden onderdrukken de ontsteking, nemen daarmee de zwelling weg, waardoor fysio/osteo misschien wél gaat werken. Dit wordt bij mensen en honden bv wel toegepast. Ik weet alleen niet of het fysiek mogelijk is bij paarden. Of je bij/in het gewricht kunt komen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:13

Dierenkliniek Wolvega heeft op woensdag Marleen Noordhof op de kliniek. Zij is ook chiropractor

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:10

Catherself schreef:
Dat is idd een vrij vertaalde uitleg van de diagnose xyzutu2.

Dus er zit kraakbeen tegen de zenuw aan. In jip en janneke taal.

Ik heb zelf 3 hernia's gehad en die zijn echt extreem pijnlijk _-:( .
Zenuw pijn is denk ik een van de ergste pijnen die er zijn. Ook kan er bij te lange beknelling blijvende schade ontstaan aan de zenuw.

Het is in iedergeval iets wat ik mijn paard niet zou aan doen.
Het is een moeilijke beslissing maar ik denk wel dat het advies van de artsen de juiste is. :(:)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:37

Ik ben een anderhalf jaar geleden ook met mijn paard naar Wolvega geweest omdat mijn paard vanuit de rug kreupel liep. Hij is toen van oren tot staart op de foto geweest en de arts constateerde een afwijking aan een tussenwervel. Een zgn "hernia". Mij werden toen 2 behandel methodes voorgeschreven. 1 was 2 maanden rust en icm fysio kijken of hij beter wilde gaan en 2 was een zoledronine infuus (is een wat zwaarder middel als tildren). Ik heb voor optie 2 gekozen. Of het uiteindelijk 100% geholpen heeft kan ik helaas niet vertellen want mijn paard is helaas een half jaar na de behandeling overleden, maar de tijd die ik met hem had kunnen trainen voelde hij fantastisch! Nou denk ik eerlijk gezegd wel dat het bij mijn paard minder ernstig was en misschien is het ook afhankelijk waar de "hernia" zit.

Catherself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:41

Inmiddels is mijn geliefde paard in de paardenhemel. :-(
Ik kon het niet langer aanzien en heb haar in laten slapen.
Helaas.
bedankt voor alle reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:23

Wat treurig nieuw - en ook absurd dat een onbedoelde deksprong zoveel leed kan veroorzaken. Toevallig besprongen de schapen van de buren elkaar deze week continu en werd ik weer aan dit topic herinnerd. :(
Sterkte! :(:)