Inenten en ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RenS312

Inenten en ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 11:57

Hoi allemaal,
Er zijn wel wat topics over geweest maar aangezien dingen en samenstellingen veranderen ben ik heel weg benieuwd hoe vaak jullie inenten / ontwormen?

Anoniem

Re: Inenten en ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:00

Omdat ik niet op wedstrijd ga en mijn paarden niet met anderen in contact komen, vindt mijn DA het voldoende als ik 2 keer per jaar ontworm en 1 keer per jaar ent tegen griep en tetanus (de laatste zou ook om de 3 jaar kunnen).

RenS312

Re: Inenten en ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 12:03

Ja precies nou ik ben dus vooral nieuwsgierig omdat mensen slechts alleen op jonge leeftijd geënt worden voor een hele lange periode en ook bij honden en katten is gebleken dat het eigenlijk onzin is om 2 x jaarlijk bijvoorbeeld te enten.
1 x per 2 jaar komt eerder in de buurt.
Maar het is veelal een verkoop praatje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:19

Vaccinatie influenza/tetanus 1x p/j
Ontworming 2x p/j zonder mestonderzoek

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:42

RenS312 schreef:
Ja precies nou ik ben dus vooral nieuwsgierig omdat mensen slechts alleen op jonge leeftijd geënt worden voor een hele lange periode en ook bij honden en katten is gebleken dat het eigenlijk onzin is om 2 x jaarlijk bijvoorbeeld te enten.

Het afweersysteem van een hond (en de ziektes van honden en katten) is niet te vergelijken met een paard. Bij mensen blijft de antistoffentiter voor tetanus minimaal 10 jaar op peil. Bij paarden is onafhankelijk wetenschappelijk aangetoond (dus geen verkooppraatjes!) dat die titer vanaf 3 na enten jaar gevaarlijk laag kan zijn. Dáárom wordt 1x per 2 jaar tetanus enten aangeraden (en ja, er wordt een ruime marge genomen, tetanus is dodelijk).
Influenza antistoffen zijn binnen een jaar tot te lage waardes gezakt (net als bij mensen trouwens). Ook weer onafhankelijk wetenschappelijk aangetoond en geen verkooppraatjes. Daarom eisen officiele sportbonden dat er jaarlijks (en soms 2x per jaar) geënt wordt tegen influenza. Dat soort regels worden opgesteld op basis van wetenschappelijk bewijs, níet omdat sportbonden door een farmaceut worden omgekocht. En ook niet omdat die farmaceut het bewijs 'geritseld' heeft.

RenS312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:15

Ibbel schreef:
RenS312 schreef:

Het afweersysteem van een hond (en de ziektes van honden en katten) is niet te vergelijken met een paard. Bij mensen blijft de antistoffentiter voor tetanus minimaal 10 jaar op peil. Bij paarden is onafhankelijk wetenschappelijk aangetoond (dus geen verkooppraatjes!) dat die titer vanaf 3 na enten jaar gevaarlijk laag kan zijn. Dáárom wordt 1x per 2 jaar tetanus enten aangeraden (en ja, er wordt een ruime marge genomen, tetanus is dodelijk).
Influenza antistoffen zijn binnen een jaar tot te lage waardes gezakt (net als bij mensen trouwens). Ook weer onafhankelijk wetenschappelijk aangetoond en geen verkooppraatjes. Daarom eisen officiele sportbonden dat er jaarlijks (en soms 2x per jaar) geënt wordt tegen influenza. Dat soort regels worden opgesteld op basis van wetenschappelijk bewijs, níet omdat sportbonden door een farmaceut worden omgekocht. En ook niet omdat die farmaceut het bewijs 'geritseld' heeft.

Oke duidelijk!
Al rij ik zelf geen wedstrijden.