Paard met extreme jeuk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Paard met extreme jeuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 14:35

Ik plaats dit topic namens de eigenaresse van mijn verzorgpaard. Zij zit echt met dr handen in het haar wat betreft haar paard die zijn hele manen afschuurt. En ziet eigenlijk nog maar 1 uitweg en dat is de eewige groene weides... Na al jaren lang alles geprobeerd te hebben eczeemdekens, smeersels, binnen zetten in paddock laten, behandeld tegen schimmels mijten ect. noem het maar op. Soms heeft hij zo erge jeuk dat hij zich gewoon laat vallen om te kunnen jeuken/rollen. Het beperk zich alleen tot zijn hoofd/hals en oog ontsteking in zijn bijna blinde oog.

Gister is de DA weer langs geweest en deze weet ook geen oplossing meer, in het verleden is hij ook al is naar utrecht geweest. Hij heeft nu weer prednisolon gehad, maar dit heeft vorig jaar al flink zijn lever aangetast.

Ik persoonlijk vind het echt sonde om hierom hem naar de groene weides te sturen hij is 19/20 en verder prima in zijn vel glanst niet mager energiek. Maar zij wil dat hij een paardwaardig leven kan leiden wat hij nu niet kan door de jeuk.

Hij krijgt niks bijgevoerd en staat 24/7 in de wei. Vorig jaar stond hij in paddock met hooi maar dit maakt geen verschil kwa jeuk.

Dus zijn er hier bokkers die met ons mee willen denken wat wij nog zouden kunnen proberen zodat hij weer jeukvrij kan rondlopen?

Yenni

Re: Paard met extreme jeuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:55

Ik ken een pony die ook zo jeuk had. Hij is verkocht aan iemand die aan zee woont....

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:01

Naar Den Hoek (holistische praktijk). Erg goede ervaring daar met een pony die van de reguliere DA en van omstanders de ZE-stempel kreeg, maar na behandelingen bij Den Hoek geen/weinig klachten meer heeft. Haar jeuk'klachten' nu zijn gerelateerd aan teken; ze wijst precies aan waar ze een teek heeft, zodat wij 'm eruit kunnen halen.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:33

Naar de waddeneilanden! Ik heb jaren bemiddeld in eczeem/allergiepaarden naar diverse stallen op de wadden. Er is er nog nooit een niet beter van geworden! Ook dit waren allemaal eigenaren die geen uitweg meer zagen en alles geprobeerd hadden. Paarden staan daar weer met lange manen/staart gewoon rustig te eten zonder jeuk.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 15:53

We wonen al bij de kust in de buurt en paard staat nog dichterbij de kust. Enige wat ze nog zou kunnen proberen is desensibilitatie maar daar hangt een flink prijskaartje aan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:11

IK snap dat jij het zonde vind, maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat je beest niet meer zo lijd. Want jeuk is een van de ergste dingen die je kunt hebben, in de humane wereld kan voortdurend jeuk een reden zijn voor euthanasie, zo erg is dit.
Als ik je beschrijving lees lijkt het wel alsof er een aangezichts zenuw aangetast is. En of je dat nu door de slager laat doen of datje hem ergens aan zee zet dat maakt niet uit maar doe iets voor 't arme beest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:10

Overleg met de DA over die oogontsteking, of de hele ellende niet daar vandaan komt en dan het verwijderen van dat oog misschien oplossing biedt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 22:20

Kan al deze elende echt door een slecht oog komen?

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:22

Ik heb ook een paard met eczeem tot dit jaar schuurde hij zich tot bloedens toe open ook zoals jij zegt op de grond liggen-/zitten om maar te kunnen schuren van de jeuk! Wij hebben hem dit jaar februari laten enten zijn we begonnen met knoflookolie, krijgt hij speciaal voer, heeft hij een rambo sweet itch deken op en gaat hij niet meer 24/7 op de wei rond 8 uur gaat hij de wei op en rond 18.30 uur gaat hij weer op stal. Ik moet het afkloppen maar het gaat tot nu toe nog steeds goed!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 22:25

Vorig jaar stond hij op de paddock en savonds binnen maakte helaas geen verschil. Rambo sweet itch heeft hij al op sinds eind maart.

Met wat is je paard geent?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:29

Roosje01 schreef:
Kan al deze elende echt door een slecht oog komen?

Aangezien jij schrijft dat het zich beperkt tot hoofd/hals aan die kant, is dat zeker mogelijk.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 22:43

Staart is onaangetast wat ik wel typisch vind want eczemers schuren ook de staart.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:43

De mugjes waar eczeempaarden allergisch voor zijn, zijnmet name actief bij zonsopkomst en zonsondergang.
Na 10.00 uur buiten en voor 16.00 binnen is mijn advies.

Daarnaast gebruik ik de lotion en shampoo van equiprotecta. De lotion werkt oom verkoelend en dat is heel fijn bij jeuk!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:44

Roosje01 schreef:
Staart is onaangetast wat ik wel typisch vind want eczemers schuren ook de staart.

Niet perse, mijn paard heeft dit jaar voor het eerst sinds 5 jaar weer zijn staart geschuurd.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 12:34

Oh oke had aantal jaar terug ook een eczeem verzorgpony deze schuurde echt alles en zij bleef wel binnen met deken op ging maar 1 maandje de wei op. Maar de toenmalige eigenaresse deed dr niks aan buiten deken op ze keek ook bijna niet naar dr om en later is ze verkocht. Ik waste haar toen af en toe met teer shampoo dat deed dr wel goed.

Ik kwam toevallig laatst nog een fles tegen tussen mijn spullen en heb vorige week ook zijn manen ermee gewassen. Hij vond het wel lekker je zag hem gewoon genieten.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:43

Roosje01 schreef:
Oh oke had aantal jaar terug ook een eczeem verzorgpony deze schuurde echt alles en zij bleef wel binnen met deken op ging maar 1 maandje de wei op. Maar de toenmalige eigenaresse deed dr niks aan buiten deken op ze keek ook bijna niet naar dr om en later is ze verkocht. Ik waste haar toen af en toe met teer shampoo dat deed dr wel goed.

Ik kwam toevallig laatst nog een fles tegen tussen mijn spullen en heb vorige week ook zijn manen ermee gewassen. Hij vond het wel lekker je zag hem gewoon genieten.

Logisch, dat verkoelt. En verkoeling verminderd jeuk.

Sneu voor het beestje!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 12:49

Ja tis echt vreselijk ga zo naar hem toe misschien kan hem nog een keer wassen als er iemand op stal is met een tuinslang want we hebben geen spuitplaats.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:03

Ik heb ook een pony gehad met zomerexceem. Ik smeerde elke avond soort van sweetitch (destijds ander merk, maar deze werk ook) en om de dag staart wassen met teershampoo. En inderdaad rond 16.00 uur binnen halen, want dan komen die rot vliegen. Vorig jaar reed ik een paardje voor een handelaar die ook alleen op de manen schuurde. Die stond ook onder de vliegendeken en wassen etc. hielp niks. Die heeft hij destijds gespoten (via DA, maar mag officieel niet want het spul staat op de dopinglijst) maar hierna heeft hij 2 maand niet geschuurd, toen begon de ellende week. Daarna weer gespoten en toen was het weer over.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:08

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of t eczeem is. Wat is er precies met t oog aan de hand?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 16:34

Ben net geweest maar zag niks aan zijn ogen liep geen vuil uit niks. Ik weet alleen dat hij half blind is aan 1 oog maar verder niet zal het nog is aan dr vragen hoe en wat. Heb ergste plekjes even gewassen met betadine. Vond die wel lekker. Hij heeft vorig jaar cortisone injectie of iets gehad maar dat is gevaarlijk ivm bevangenheid. Ben vergeten foto's te maken we gaan dinsdag avond even samen zal proberen of dan foto's kan maken. Heb dr paar op mijn telefoon maar niet heel recent. Tis een recreatie paard dus kwa doping enzo hoeft ze geen rekening mee te houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:04

Moderatoropmerking:
Na overleg heropen ik dit topic, omdat het hier over een specifiek probleem gaat. Daarom kan het toch beter in een apart topic besproken ipv in het centrale topic.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 21:54

Bedankt voor het heropenen.

Inmiddels gaat het steeds slechter en zou hij eigenlijk gister uit zijn leiden verlost worden zijn lever waardes zijn ook verslechterd. En hij staat nu op prednison en toont iets verbetering dus ze kijken het nog een weekje aan nu of hij nog verder verbeterd of niet.
Oog verwijderen ook besproken maar is een kostbare operatie waarvan ook niet zeker is of het probleem dan verbeterd.