Heel erg plotseling kreupel aan achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Heel erg plotseling kreupel aan achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 13:07

Hoi allemaal!

Afgelopen zondag ben ik met een groepje naar het strand geweest, met de trailer. Het was een super fijn ritje. Famke en ik rijden heel erg vaak door het bos, duin en strand. Meestal rijden we er heen maar nu gingen we met de trailer, met een stalgenootje mee.

We reden eerst een stukje (in stap) door de duinen. Later op het strand lekker door het water gegaan. En op een gegeven moment wat gedraafd en gegaloppeerd. Genieten voor ons allemaal! Er was nog helemaal niets aan de hand.

Eenmaal weer terug op stal haalden we de paarden uit de trailer. Famke zette haar rechter achterbeen per ongeluk naast de laadklep (nog best hoog) en schuurde met haar kogel erlangs. Ik heb meteen gekeken of er niets zat en gevoeld, maar ze leek geen last te hebben van haar been. Ik heb haar meegenomen naar haar stal, er was nog altijd niets aan de hand, ze liep goed, totaal niks aan te merken.

Ik heb haar lekker even afgespoeld en toen op stal gezet met voer. En haar eventjes op stal laten staan terwijl wij de trailer schoon gingen maken, weg gingen zetten en de spullen op gingen ruimen.

Toen ik haar weer uit haar stal haalde om haar naar de wei te brengen, was ze plotseling stokkreupel. Echter niet rechtsachter, waar ze mee langs de laadklep was geschuurd, maar linksachter.. Been was wat dikker bij de pees en bij de kogel zat ook wat vocht. Was ook iets warmer dan haar andere achterbeen. Ik heb het been een tijdje afgespoeld en ben even met haar gaan stappen over het erf. Ze liep al gauw niet meer kreupel in stap. Alleen in draf nog wel duidelijk.

Afgelopen dagen heb ik het vooral gekoeld en ben ik wat met haar gaan stappen aan de hand. Ze is voorwaarts en lijkt in stap totaal geen last te hebben. Het been is nog een heel klein beetje dikker dan de ander, niet echt warm meer.
In draf is het ook verbeterd, maar je kan het nog wel zien. Ze maakt met haar linker achterbeen kleinere stapjes. En vooral als je achter haar staat en ze weg draaft zie je het heel goed aan haar kont. De ene kant zakt hij meer in dan de andere kant.

Ik denk zelf dat ze misschien iets verrekt of gekneusd heeft. Maar ik ben benieuwd of er op Bokt mensen zijn die iets soortgelijks meegemaakt hebben en het herkennen. Of die tips hebben of gewoon een idee wat het kan zijn. Want ik vind het wel vreemd dat het haar linker been is.. Als het nou rechts was geweest, had ik direct de link wel gelegd met de laadklep.

Mocht het ineens weer slechter worden en niet meer beter gaan, laat ik natuurlijk de DA komen voor onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 21-07-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Heel erg plotseling kreupel aan achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:09

Ik ou bij een paard die zo stokkreupel is, direct een da laten komen. Kijk een beetje manken is niet erg, maar die van jou laat wel erg veel pijn zien.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 13:11

Dat was alleen toen ik haar net uit de stal haalde. Na afspoelen en stappen zag je in stap niets meer. Vandaar dat ik niet direct de DA heb gebeld. Het lijkt tot nu toe alleen maar beter te worden. Maar ik ben benieuwd of iemand misschien een idee heeft wat het is/ was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:21

Ik denk dat ze met het misstappen haar pees heeft verrekt, dat been kon natuurlijk niet mee omlaag, dus moest gebogen de klap op vangen. Bij een misstap kan dat een flinke klap zijn waar ze niet op bedacht is geweest. Bij twijfel DA bellen voor overleg.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 13:41

Dat klinkt inderdaad wel logisch. Zou goed kunnen dat haar pezen of spieren een klap hebben gehad door de misstap.
Bedankt voor je reactie!

Mocht er iets veranderen of het duurt te lang zonder verbetering, laat ik sowieso direct de DA komen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:56

Helaas krijgt dit verhaal nog een staartje.. Famke liep weer helemaal goed, zowel in stap als draf. We zijn langzaam op gaan bouwen met longeren en daarna met rijden, ik wilde niet te snel gaan. Ze liep super fijn, eenmaal weer onder het zadel.

Helaas eergisteren zag ik dat ze weer kreupel was.. Zelfde been. Was ook weer wat dik en warm. De vorige avond hadden ze een klein stukje gras erbij gekregen. We hebben een onwijs grote kudde. Dus wie weet heeft ze gewoon weer een misstap gezet toen ze opgejaagd werd of heeft ze een trap gehad oid, dat het daardoor weer gevoelig is. Maar het zat mij totaal niet lekker dus ik heb meteen de DA gebeld. Die kwam vanochtend langs.

Dik 1,5 uur bezig geweest. Haar peesschede en kogel waren wat dikker en warmer.
Ze is verdoofd met 2 prikken onder de kogel, daar reageerde ze niet op, liep nog steeds t zelfde/ kreupel. Daarna is ze iets erboven met twee prikken verdoofd. Daar reageerde ze zoals hij zei 50/50 op, je zag nog wel dat ze niet goed was maar het was duidelijk beter.
Dus hij dénkt dat het probleem bij de kogel ligt, iig iets onder de pees. Maar hij kan de pees (helaas) niet uitsluiten omdat ze toch wat kreupel bleef en de peesschede toch wat dikker en warmer is, net als de kogel.
Ze staat nu een week helemaal alleen. Mag elke dag alleen 10 minuutjes aan de hand op t harde stappen en 10 min het been afspoelen en ze krijgt een week pijnstillers + antibiotica. Mocht het toch een kneuzing/ verzwikking/verrekking oid zijn, wat zeker kan, moet dit gaan aanslaan. Als het niet aanslaat moeten we naar de kliniek voor echo's van de pees en banden en röntgenfoto's van de kogel.

Dus dat wordt duimen! Anders wordt het een ritje kliniek..

Pff, konden paarden maar praten!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:02

En hoe is het nu met je paard.? Ben je al bij de kliniek geweest.?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:18

Sterkte met je paard en wat jammer dat je niet direct de pees hebt laten scannen. Hoop voor je dat het toch nog goed afloopt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:50

Heb nauw contact gehad met de dierenarts. Vond ik fijn, dat maakte mijn ongerustheid toch minder.

Ondertussen loopt ze alweer goed, voor 100% :) Was dus gelukkig niets ernstigs en hoogst waarschijnlijk toch van verstappen oid. Heb heel langzaam en rustig met haar opgebouwd, eerst wat stappen en wandelen buiten, daarna weer wat gaan longeren. Ze was énorm druk en enthousiast en liep direct weer zuiver. Daarna rustig aan gaan rijden, en het bleef goed gaan :D
En gelukkig loopt ze nog steeds goed :D Dus ik heb gewoon te veel doomscenario's bedacht eigenlijk... Maar ja, het zit je toch niet lekker dan. En ik heb wel rust in mijn hoofd gekregen door de dierenarts er bij te roepen, voelt toch fijner. Heb ook echt geen spijt daarvan, hoewel het het nodige geld heeft gekost en eigenlijk dus niet nodig was geweest haha.

Bedankt voor jullie medeleven :) Maar gelukkig zijn we nu weer lekker actief bezig en gaat alles top! :D