Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Vanhamme schreef:Hallo heb paard(pure sang)met platvoeten(voor) en kan geen nagels meer verdragen(loopt mank na nagelen)heb nu kunstofijzers laten lijmen en is er paar dagen goed mee en loopt ze dr dan af,wie weet raad?mvgr jurgen
Pandora2 schreef:ikke schreef:Doe eens foto's. Vaak (maar niet altijd) zijn platvoeten een product van waardeloos bekappen.
Dit preciesEn volbloed heeft hier wel vaker problemen mee. Heb je een smid die vluchters en dravers doet? Welke regio ben je afkomstig ?
dittaswart schreef:Hi jurgen
Wat een narigheid! Wat zegt je smid ervan? Ik heb een volbloed, met platvoetjes, maar de laatste jaren gaat het heel erg goed, verlies ik geen ijzers meer en staat ze ook niet meer echt plat. Stap 1 zorg dat je echt zeker weet dat je een goede smid hebt en kijk samen naar een oplossing. Ik heb een paar maanden zonder ijzers gemoeten nadat ze op de renbaan waarschijnlijk te vaak genageld was en daardoor haar hoeven heel zacht en zwak. Dit heeft zeker geholpen, alleen kon ik niet rijden want ze liep echt kreupel. Ook op het zand. Hoefschoenen heb ik nog geprobeerd, maar werkte ook niet fijn. Dus zodra het enigzins kon heb ik weer ijzers eronder gedaan en vanaf toen ging het een heel stuk beter. De smid heeft de stand ook wat minder plat gemaakt. En ijzers met dubbele lippen (ja ik weet dat veel mensen dit niks vinden, ook mijn smid heeft het liever niet, maar het was wel de beste oplossing) zorgden ervoor dat ze meer de teen afslijten en daardoor staat ze minder plat ook, of wordt het minder plat. Dus dat zijn mijn tips. En zorgen dat ze veel buiten staat en de stal goed droog houden. Dan worden de hoeven ook sterker. Biotine kun je ook nog proberen, maar dit heb ik zelf nooit gedaan. En geduld, helaas gaat dit even tijd kosten ben ik bang.
Ps weet je ook waarom je de kunsstof ijzers verloren bent? Misschien is hier nog winst in te behalen? Maar ik heb hier geen verstand van, mijn smid vindt kunsstof veel nadelen hebben, dys ik heb het nooit geprobeerd.