Normaal of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Just_bo

Normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 16:59

Toen ik net even langs stal ging viel het me op dat mijn paard bij voornamelijk z'n schouders ontzettend had gezweten. Ook was de stal heel vies, terwijl ik het vanochtend nog compleet had uitgemest. En ze was erg onrustig in stal. Ik wist niet wat ik moest doen dus ik heb haar maar op het land gezet (ze stond in stal wegens de hitte en geen schaduwplekken in de wei). De andere paarden hadden hier allemaal geen last van.

Nog wat extra info; haar voer is hetzelfde gebleven, in de ochtend heeft ze nog op het land gestaan, haar stal staat in de schaduw en is dus redelijk koel, maar desondanks was het vandaag wel verschrikkelijk warm (31 graden).

Hebben meerdere paarden hier last van? Of moet ik me zorgen gaan maken? Morgen ga ik op vakantie maar ik kan eventuele instructies doorgeven aan degene die haar gaat verzorgen.

Hier nog foto's van de zweetplekken:

Afbeelding

jasmijn16

Re: Normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:07

Als ze geen schaduw heeft zou ik haar niet op het land zetten eigenlijk..

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:14

Het is inmiddels al een hoop afgekoeld en er staat ook een windje, maar als stal beter is dan haal ik haar er zo weer vanaf :j

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:16

Kan het zijn dat ze dol wordt van de vliegen (of zelfs dazen)? Ik heb hier een Shetdame die zichzelf de dag door rent om er aan te ontkomen of van de (steek)schrik te bekomen ;-)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:16

Waar zijn de andere paarden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:19

Dat ie zweet vind ik niet raar, dat zeer zeker niet.

Maar verder.......het kan dat ie zich gek heeft staan te maken door een insect ofzo.

Dat kunnen wij echt niet vanaf hier gaan kijken en beoordelen, alleen raden en gissen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:24

Jij kent je paard het beste... Is er een reden aan te wijzen dat ze onrustig is? Zijn er dingen anders dan anders? Is het iets te warm, zijn er beestjes, zijn de andere paarden uit beeld geweest?

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:26

Er zitten wel vliegen in die stal waar ze last van zou kunnen hebben, maar die zitten er altijd al en dit is de eerste keer dat ze er dan zo "heftig" op zou reageren. De andere paarden zijn ook al binnengehaald, ze staat nu in de wei met haar weidemaatje.

Het enige wat ik kan bedenken als aanleiding is de warmte, maar dan zou je toch denken dat de andere paarden er ook last van zouden hebben. Verder qua voer, beweging etc is er niks veranderd. Normaal is ze echt heel rustig.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:28

Het kan ook zijn dat ze gewoon echt niet weet wat ze moet en daar dus zenuwachtig van wordt. Eet ze wel? Mest ze goed? Is het tandvlees mooi roze? Heeft ze geen bultjes? Geen mogelijke steek van iets?

Als het weer wat beter is bij jullie op land, laat haar daar dan misschien staan. Hier is het nog bloedheet.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:50

Ze eet zoals normaal, niet heel eetlustig maar ze eet het uiteindelijk wel op (tanden etc zijn in orde, ze is gewoon nooit zo'n grote eter geweest). Mest is ook goed, tandvlees ga ik zo even checken. Steken of iets anders weet ik niet, ik was niet op stal toen het gebeurde

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:06

Met lauw water afspuiten. Veel kans dat ie oververhit is. Hadden wij vanmorgen ook eentje op stal staan. Afgespoten en toen was het goed.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 18:12

Bedankt! Spoel haar zo even af en laat haar dan in de paddock rollen en opdrogen terwijl ik d'r stal weer even in orde maak, al het stro opgegeten en vol gemest -O-

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:13

Wel belangrijk dat je hem droog trekt. Anders koelt ie nog niet genoeg af

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:24

Vooral een paar keer doen, lekker afspoelen met lauw water en weer droogtrekken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:29

Was jouw paard de enige die op stal stond, terwijl de rest wel buiten was? Dan is dat mogelijk ook een reden tot onrustig zijn, en daardoor bewegen en zweten.

Goed opletten dat je je paard niet nat in de volle zon zet, daar wordt ie alleen maar nog warmer van. Goed met het zweetmes het water eraf, eventueel eerst stappen tot ie wat droger is en dan pas op het land.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 18:42

Nee, alle paarden werden om dezelfde tijd binnengehaald dus dat zou geen reden kunnen zijn voor stress

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:09

Dan mogelijk nog beestjes. Wij hebben hier op stal 1 paard die daar echt gek van werd en zichzelf helemaal zeiknat rende. Ook in stal.