Hoe lang is taxus giftig na het snoeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckymoon

Hoe lang is taxus giftig na het snoeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:16

Op een afstand van onegeveer 1 meter van onze wei staat een grote (hoge) Taxushaag. Deze wordt 21 juli gesnoeid en afgevoerd voor het Kankerfonds..

Nu ben ik eigenlijk toch wel bang dat er wat verdwaalde naaldjes in hetgras van onze wei terecht zullen komen...

We kunnen natuurlijk een aantal meters van de wei afzetten met prikpaaltjes zodat de paarden en iet bij kunnen komen, dat is geen enkel probleem..

Maar ik vraag me dus af...ALS er verdwaalde naaldjes in het gras terecht komen...HOELANG blijven die giftig?

Heb ooit bij mijn vriendin een paardje zien sterven na het eten van Taxus...moet er niet aan denken dat één van onze paarden overlijdt :oo

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:22

antigifcentrum.be schreef:
Alle delen van de taxus - met uitzondering van het rode vruchtvlees van de rode schijnbessen - bevatten een heel krachtig gif, het taxine, dat ook na het drogen, koken of bewaren actief blijft. Daarnaast bevat taxus prikkelende vluchtige oliën. De naalden hebben het hoogste taxinegehalte.

Blijft dus giftig, ook na drogen.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:23

Marije_jiplover schreef:
Citaat:
Alle delen van de taxus - met uitzondering van het rode vruchtvlees van de rode schijnbessen - bevatten een heel krachtig gif, het taxine, dat ook na het drogen, koken of bewaren actief blijft. Daarnaast bevat taxus prikkelende vluchtige oliën. De naalden hebben het hoogste taxinegehalte.

Blijft dus giftig, ook na drogen.

;(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:24

Die blijven inderdaad giftig. Je zou een stuk kunnen afzetten en dan het gras afdekken met folie zodat verdwaalde naaldjes daarna met het plastic weggegooid kunnen worden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:25

Tijdens het snoeien werken met een zeil op de grond die al het snoeiafval opvangt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:27

En wat denk je dat er gebeurt met (afgestorven) naaldjes als het een beetje flink stormt? Dit is geen tijdelijk iets nu met snoeien, met iedere storm als de wind uit die hoek waait, zullen er naaldjes in je wei belanden...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-07-16 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:27

Ja, we hebben aan de buurman/eigenaar van de Taxus al benadrukt HOE ONTZETTEND giftig het voor de paarden is. Gelukkig kan mijn partner bij het snoeien aanwezig zijn..

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:38

Ibbel schreef:
En wat denk je dat er gebeurt met (afgestorven) naaldjes als het een beetje flink stormt? Dit is geen tijdelijk iets nu met snoeien, met iedere storm als de wind uit die hoek waait, zullen er naaldjes in je wei belanden...

De combinatie wei/haag/onze paardjes bestaat al 3 jaar. Er is nooit eerder iets gebeurd gelukkig. Ditjaar is het wel de eerste keer dat de haag aan onze kant gesnoeid zal worden, vandaar mijn zorgen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:40

Is het geen idee om je wei af te zetten met windbreekgaas aan die kant? Dan kunnen de naaldjes iig niet meer de wei op waaien en kunnen de paarden ook niet te dicht bij de heg komen.
Folie op de grond leggen is een goed idee, maar je kan daarna ook nog eens met een zitmaaier over dat deel van de wei gaan, die zuigt alles op namelijk.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:53

8nnemiek schreef:
Is het geen idee om je wei af te zetten met windbreekgaas aan die kant? Dan kunnen de naaldjes iig niet meer de wei op waaien en kunnen de paarden ook niet te dicht bij de heg komen.
Folie op de grond leggen is een goed idee, maar je kan daarna ook nog eens met een zitmaaier over dat deel van de wei gaan, die zuigt alles op namelijk.

Dat winsbreekgaas is een superidee! Had ik helemaal niet aan gedacht, en best makkelijk te realiseren natuurlijk. Dankje!

Zitmaaier hebben we helaas niet.