Allergische reactie, maar waarop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Allergische reactie, maar waarop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 15:34

Vandaag had mijn paard voor de tweede keer een allergische reactie. Waarop is voor mij de grote vraag en ik zou eigenlijk niet weten hoe ik moet beginnen met uitsluiten van dingen of testen (kan dat überhaupt?)

De eerste keer was een week of 5/6 geleden. Ik had in de bak (buiten) gereden en hem even op stal gezet omdat de tandarts zou komen. Na een half uurtje haalde ik hem uit de stal en zat hij onder de kleine bulten. Met name op en rondom zijn hals en borst, maar ook op de plek waar het zadel ligt. Na koelen met water trokken de bulten geleidelijk aan weer weg en heb ik hem in de paddock gezet met vliegendeken op.

Vandaag kreeg hij weer een soortgelijke reactie, zij het wat minder heftig. Dit keer na een buitenrit in het bos. Wederom afgespoten (dat deed ik sowieso al, en toen ontdekte ik de bultjes) en hem op stal gezet om af te wachten of het erger werd. Dat leek niet zo, dus heb ik hem weer een vliegendeken op gedaan en in de wei gezet.

Ik denk dat het een reactie is op de steek van een insect, verder is er namelijk niks verandert. Wat hij heeft lijkt op haverbulten, alleen zijn de bulten die hij heeft niet echt zacht. Hij krijgt een kilo krachtvoer per dag en reageert hier verder niet op. Momenteel staat hij dag en nacht in een niet rijkbegroeide weide.

Weet iemand wat ik hiermee moet? Altijd maar met vliegendeken de wei op of toch gaan testen op allergieën? Hij lijkt zelf geen last te hebben van de buitjes en verder zijn er ook geen verschijnselen als benauwdheid.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:52

Hallo, Zoek maar eens op netelroos. Mijn paard had dit ook, bleek netelroos te zijn door het eten van bepaalde soorten onkruid. Wel onschuldig, maar het ziet er niet uit. Hij heft er ook een keer hele dikke lippen van gehad.

Dat zou het kunnen zijn.

Groetjes

Jinks

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:02

Ik heb het een keer gehad met mijn oudje en ik heb zijn hals en borst met azijn bespoten met een plantenspuit. Dat is namelijk een base dat gif neutraliseert en helpt tegen eventuele jeuk. (Helpt ook bij muggenbulten bij mensen.)
Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt, maar ik weer wel dat hij ook allergisch reageert op insecten en teken. Dan maakt hij enorme vochtbulten (maar dus niet zo´n hals vol met kleintjes).
Tegen de laatste twee gebruik ik dan ook een langwerkende spray.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:00

Klinkt mij als warmte bultjes, ook omdat het beide keren na het trainen is,zou heel goed kunnen.
Koelen helpt dan inderdaad wel.
Vliegen zou inderdaad ook kunnen, wel fijn dat het wel snel weer weg trekt :j