Selenium tekort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Selenium tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 09:18

Beste bokkers,

Gisteren heb ik de bloeduitslag van mijn paard teruggekregen en hier kwam uit dat mijn paard een selenium tekort heeft. Nu is er natuurlijk veel in de paardenwereld om dit op te vangen, alleen wat moet ik hem gaan geven.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat geven jullie een supplement of een speciaal voer?

Het betreft een 2-jarige quarter horse ruin, die de laatste suffig was waardoor ik de dierenarts erbij had gehaald voor een bloedonderzoek.

Groetjes Melanie

Martje80

Re: Selenium tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:21

Heeft de da je dat niet verteld dan? Neem aan dat zij het ook verkopen

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:22

Chevivit E-selen, 1 pompje per dag over het voer of rechtstreeks in de mond. Vind ik persoonlijk het beste selenium supplement.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:23

Wat zegt je DA? Moet je met vitamine E bijvoeren of niet?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:26

Mijn paard had ook een selenium tekort. Veearts gaf aan vit e -sel bij te geven als supplement, 2 mnd lang en daarna zijn voer omhoog schroeven (ipv een handje per dag naar een kilo per dag)

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 09:26

karev schreef:
Heeft de da je dat niet verteld dan? Neem aan dat zij het ook verkopen

jawel ik heb een supplement van de dierenarts meegekregen, maar dat is nogal prijzig om steeds bij de dierenarts te gaan kopen.

Het supplement dat ik meegekregen heb is: Chevivit E selenium vitamine E.

De dierenarts heeft verteld dat selenium eigenlijk altijd met vitamine E in een supplement zit.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 09:29

somokkele schreef:
Mijn paard had ook een selenium tekort. Veearts gaf aan vit e -sel bij te geven als supplement, 2 mnd lang en daarna zijn voer omhoog schroeven (ipv een handje per dag naar een kilo per dag)

Oke ja zijn voer omhoog schroeven gaat hem denk niet worden.... Ik geef al een kilo per dag en om zo'n jonge ruin nog meer te geven terwijl hij 24/7 buiten loopt in het gras lijkt me een beetje teveel van het goede.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:37

Misschien dan beter ander voer geven waar mee selenium in zit ?! Of lijnzaad gaan bijgeven, volgens mij zit dat ook hoog in selenium.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:51

Chevivit inderdaad, ik geef het ook aan die van mij :j

Is er ook gekeken naar een reden voor het tekort?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:09

Mijn jonge paard heb ik vit E/sel van Pharmahorse gegeven, wellicht een goedkoper alternatief?
En in de plaats van brok, waarvan je volgens mij zo'n 2 kilo per dag moet geven om aan de vitamine/mineralen behoefte te komen, geef ik een vitaminekorrel. Daarvan geef je aan een gemiddeld paard 200 gram, ik koop het bij jepaardgezondenfit. Het geven van lijnzaad is ook een goed idee, ik kook elke week een pannetje en geef het met slobber, goed voor de darmen en minder kans op zandkoliek!