Ervaringen ontworming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Ervaringen ontworming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 06:29

Heey allemaal!
Heeft er iemand ervaringen met ontwormingskuren van equipes?

Ik heb namelijk nu n paar maanden een (2jarige) merrie en het is de 1e keer dat ik ga ontwormen , ik zag namelijk deze:

Equist Wormer met moxidectin als werkzame stof

Die leek mij wel goed maar heeft iemand ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Hinnik123 op 16-07-16 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Re: Ervaringen ontworming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 06:39

Hangt er helemaal vanaf tegen welke wormen je wilt ontwormen. Ik zou even een dierenartsen praktijk bellen als ik jou was en eventueel een mest monster wegbrengen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 06:44

Deze Is alleen tegen spoelworm?
Zou kijken naar een ontworming die meerdere aanpakt, even overleggen met je veearts :j

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 06:59

ellepel schreef:
Deze Is alleen tegen spoelworm?
Zou kijken naar een ontworming die meerdere aanpakt, even overleggen met je veearts :j

Sorry had de verkeerde getypt deze bedoelde ik (staat nu goed)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 07:11

Momenteel zou ik ontwormen met ivectermine en in het najaar een equest paramox gebruiken. Maar overleg even met je veearts. Daar moet je immers ook de kuren kopen.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 07:17

Ineke2 schreef:
Momenteel zou ik ontwormen met ivectermine en in het najaar een equest paramox gebruiken. Maar overleg even met je veearts. Daar moet je immers ook de kuren kopen.

Op die site equipet staat t ook

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:19

Alleen tegen spoelwormen ontwormen is niet heel nuttig. Overleg met je dierenarts, als je weet welke werkzame stoffen hij jou adviseert kan je daarna alsnog de juiste middelen via internet bestellen als je dat persé wil.
Ik zou zelf wel eerst een mestonderzoek doen, gewoon om te kijken of er nu iets specifieks te vinden is of dat je een normaal ontwormschema aan kan houden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:10

Ik ken Equipes niet als leverancier van wormenkuren voor paarden. Waar zit die? In Nederland ( en volgens mij in België tegenwoordig ook) zijn wormenkuren alleen nog bij dierenartsen te verkrijgen en de meeste dierenartsen doen dat alleen nog na mestonderzoek. Wildweg ontwormen is niet alles, je pakt misschien wormen aan die ze niet hebben en laat wormen met rust die ze wel hebben. Verder werk je resistentie zo wel erg in de hand, ook niet echt handig.
Ook de wormenkuur Equist ken ik niet, ik denk dat je Equest bedoelt, dat is met moxidectine en pakt wel de meeste wormen aan.
Worden de paarden waarbij de jouwe staat ook ontwormd en zo ja, gelijk met de jouwe en met welk middel? Het beste is om ze gezamenlijk te ontwormen met hetzelfde middel of na mestonderzoek. En dan in het late najaar wel standaard ontwormen, dan met Equest Pramox, dan pak je sowieso alles aan en soms is gebleken dat mestonderzoek niet helemaal goed werkt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:14

Ik heb deze week een brief gehad van mijn dierenarts dat door nieuwe inzichten nu word aangeraden om bij weidegang in het voor en najaar standaard te ontworden met equest paramox, in juni / juli mest onderzoek te doen en aan de hand daarvan te ontwormen.

Veulens en jonge paarden tot en met 3 trouwens wel consequent ontwormen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:09

Het merk dat je noemt klinkt mij niet bekend, bij mijn weten zijn alleen Equest en Equest Pramox in Nederland geregistreerd als ontwormingsmiddel met moxidectine en de Pramox dan in combinatie met praziquantel. (tegen lintworm)