Plekken op huid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Mirte

Plekken op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 22:11

Heeft iemand hier ervaring mee? Enig idee wat het kan zijn?

Vorige week trof ik mijn twee jarige merrie zo aan in de opfok:

Afbeelding

Afbeelding

Verdikte en gevoelige huid, korstjes en bultjes. Het zit alleen op deze plek op de witte vacht.
In de eerste instantie dacht ik aan mijt, al kwamen er geen stukjes huid los.
Toen ik er vandaag weer kwam om de mijt te lijf te gaan, zag ik dit:

Afbeelding

De meeste harde korstjes zijn weg, maar nu is er een rode verdikte huid te zien. Het lijkt wel zonnebrand? Ik heb hier absoluut geen ervaring mee, altijd te maken gehad met zwarte paarden.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Ze staat in de opfok op circa 1,5 uur rijden, en de opfok meneer weet ook niet wat het is.
Toen ik ging google'en kreeg ik het even benouwd. Is dat terecht? Misschien toch maar een DA er bij halen?

Iemand ervaringen met dierenartsen omg. Hoogkerk/Groningen stad?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Celine_Mirte op 15-07-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:14

kan rainrot zijn,
of een schimmel,
of een allergische reactie,
of het eten van bepaalde planten, waar de witte huid op reageert (fotosensibiliteit )
de DA ff na laten kijken..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:14

Spicegirl heeft gelijk, het kan van alles zijn. Ik zou ook even een dierenarts laten kijken, jammer genoeg ken ik geen dierenarts in de omgeving waar jouw paard is.

MarlindeRooz

Re: Plekken op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:16

Hoe was het in Parijs? :)

Ik zou even een DA Bellen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:37

Wat het is weet ik niet, maar de man van de opfok weet vast wel een goede dierenarts.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:43

Ik zou even een foto opsturen naar de DA. Afspraak zou ik zeker ( nog ) niet maken , want heel veel paarden , die kerngezond zijn , hebben dit en dan ben je voor niks 80 - 100 euro kwijt.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 18:36

Ik heb foto's gestuurd en advies gekregen het in te smeren met een verzachtende zalf :)
Het lijkt zich zelf te herstellen. Mocht het komende week verslechteren of niet veranderen, laat ik een DA langskomen.

Bedankt voor de adviezen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:48

Dit lijkt erg op zonnebrand, eerst bobbels en korstjes en later lijkt het of het huid scheurt er komt schone roze huid onder vandaan, alle haar komt los.
Jouw paard heeft een roze huid hij is namelijk bont en niet zwart geboren. Hierdoor zijn bonte paarden een stuk gevoeliger van zonnebrand dan andere paarden. Een huid die aangetast is door zonnebrand is erg pijnlijk. Niet aan gaan pulleken, wassen of borstelen. Koel de huid zo vaak je kunt en gebruik een verzachtende zalf. Een zadel kun je er even niet op leggen tot de huid weer beter is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 06:25

mrie, ten eerste is dit een twee-jarige, dus ga ik er vanuit dat er dus nog geen zadel op ligt. Ten tweede zit dit op de hals en als het wel een ouder paard was, waar al een zadel op zou liggen, waarom zou dan nu een zadel niet kunnen? Verder zijn je adviezen goed hoor, maar de DA heeft dus ook een verzachtende zalf aangeraden.

Celine_Mirte, als echt blijkt dat het van de zon komt, zou je een vliegendeken met hals van Horseware ( Amigo Bug Buster met Vamoose) kunnen overwegen. Wel alleen als er echt dagelijks toezicht is, een groep jonge paarden met eentje met een vliegendeken kan ook door speelsheid een gesloopt dek en daardoor een paard in paniek geven. Die vliegendekens zijn UV-werend, waardoor zonneschijn geen invloed heeft op de bedekte huid.
Het kan misschien ook nog zo zijn dat ze er eerst gebeten is door andere paarden met spelen en dat daarna de zon zijn kans heeft gezien. Succes ermee en ik hoop dat het snel verdwijnt en niet meer terugkomt.
Nog een vraag: staat er veel klaver in het land waar ze staat? Dat kan ook ervoor zorgen dat zonnebrand sneller voorkomt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 06:43

Wat voor kleur neus heeft ze? Dit lijkt idd op fotosensibiliteit, maar dan is de neus vaak ook aangetast, staat er veel klaver in de wei?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 07:46

Voor mij lijkt het heel erg op regenschurft. Even goed wassen met betadine, dat dood de bacterie en als het dan niet minder wordt evt even weekje antibiotica door de dierenarts. Die van mij heeft het ook momenteel. Afbeelding

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 09:17

@mrie: het is niet gaan scheuren voor zover ik weet, ook zijn er geen grote korsten gekomen, zoals je wel eens ziet met zonnebrand. Als ik het vergelijk met de verbrande neuzen van enkele andere paarden in haar groep, ziet het er wel iets anders uit. Maar ik zal het in de gaten houden :)
Ze is inderdaad nog een beetje te jong voor een zadel :D bovendien staat ze in de kudde in een opfok.

@Jet: er staat klaver in de naburige weide. Ik heb het zo snel niet in deze weide zien staan, waar ze nu toch zeker 3 weken in staan. Er staan wel boterbloemen.
Ik kan helaas geen deken op doen omdat ze echt ver van de boerderij staan, er is niet elke dag toezicht helaas. Ik ga het goed in de gaten houden en volgend seizoen komt er een uv-deken :j bedankt voor je tip!

@Ciara: ze heeft een grote sneb, maar die is niet verbrand. Andere witte stukken zijn ook niet aangetast.

@SuperZodiaX: wat Millie heeft ziet er wel anders uit dan op jouw foto. De vacht laat niet alleen los, de huid is ook verdikt (rimpels) en geïrriteerd. Het is ook niet schilferig zoals bij schurft of mijt.

Gisteren middag ben ik er weer heen gereden, en het zag er iets rustiger uit vergeleken met vrijdag. Lekker een dikke laag crème er op en dan hopen dat het snel beter wordt :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:32

Boterbloemen zou ook kunnen, maar dan zou ik eerder denken aan haar neus dan zo op haar hals. Ik zou toch denken richting een paar happen van een paard wat is gaan irriteren.
Met opfok snap ik wel hoor dat ze niet iedere dag langsgaan en dat daardoor een deken niet handig is. Dan maar zien of het volgend jaar nodig is. Overigens is het als het alleen zonnebrand is ook vreemd dat het alleen daar voorkomt en niet op andere plekken met witte huid.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:00

Of liggen rollen in een berenklauw

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:09

Dat een opfokstal geen dekens wil dat snap ik wel en dat er niet 24/7 toezicht is snap ik ook, maar je mag van een opfokstal wel verwachten dat ze minimaal dagelijks de paarden checken of ze oké zijn. Kreupelheid, verwondingen of ziekte. Ook als de wei verder weg is.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:57

@SuperZodiaX: wat Millie heeft ziet er wel anders uit dan op jouw foto. De vacht laat niet alleen los, de huid is ook verdikt (rimpels) en geïrriteerd. Het is ook niet schilferig zoals bij schurft of mijt.

Je hebt het natuurlijk ook in verschillende gradaties. Bij een donkere kwpn die het net een paar dagen heeft zal het er andere uitzien dan eentje die het miss al wat langer heeft en 24 uur buiten staat zonder deken met een witte huid. En regenschurft is een bacterie, geen mijt of schurft dus laat je niet misleiden door de naam. De huid ziet er vaak ook niet schilferig uit.