paard wankelt, hersenschudding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diszle

paard wankelt, hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 21:28

Dag bokkers,

Meestal ben ik een stille meelezer, maar nu toch besloten zelf een topic te maken omdat ik me wat zorgen maak.

Sinds maandag wankelt mijn paard wanneer ik haar uit de weide haal. Ze wil niet (of vindt de coordinatie niet) lopen en zet dan de benen uit elkaar alsof ze moet plassen. Wanneer ik haar toch vraag te lopen wankelt ze en kruist zelfs de voorbenen over elkaar en houdt de achterbenen wat gespreid. Na 10 stappen lijkt ze het ineens te begrijpen en lijkt er niets meer aan de hand en loopt ze gewoon mee. Ook als ik haar rond laat lopen of draven aan een longeerlijn is er niets vreemds te zien. Ze is verder ook gewoon attent en heeft genoeg eetlust.

Ze heeft dit nooit zo gehad en maak me er toch wat zorgen om als ze zo wankelt. Zondag is ze met haar hoofd best hard tegen een stang geknald. Kan het daar iets mee te maken hebben? Kan dit een verschijnsel zijn van een hersenschudding?

Indien ze dit morgen nog doet wil ik er een dierenarts naar laten kijken.
Maar wellicht heeft iemand toevallig ervaring hiermee of iemand die dit bekend voor komt?

YellowLeaf

Re: paard wankelt, hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:36

Het wankelen en de manier waarop ze haar benen houdt doet mij sterk denken aan ataxtie om eerlijk te zijn. Het zijn in elk geval signalen dat er neurologisch iets aan de hand is. Ik zou er zeker weten een dierenarts bij laten komen, het is te hopen dat dit door een hersenschudding komt en dat er niet meer aan de hand is.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:37

Bij voorbenen kruizen denk ik direct aan ataxie oid..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:43

Klinkt als nek blessure.
Overkruist in de voorbenen is meestal ataxie vanuit de voorste wervels.

Diszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 21:47

Ik heb inderdaad zelf ook zitten denken aan ataxie. Vind het alleen zo vreemd dat ze nooit zulke verschijnselen getoond heeft en ze na 10 stappen loopt alsof er niets aan de hand is. Morgen inderdaad maar even een dierenarts laten kijken, wil het toch graag weten!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:47

Het kan ook Raaigraskramp zijn. Heeft mijn vorige paard en zijn vriendje ook gehad.

Even van google:
Een voorbeeld van een aandoening die wordt veroorzaakt door mycotoxinen is het zogenaamde ´raaigraskramp´. Bij deze ziekte is het zenuwstelsel aangetast, waardoor het paard o.a. een zwalkende gang vertoont. Raaigraskramp wordt veroorzaakt door de mycotoxine Lolitrem B, die wordt geproduceerd door de schimmel (endophyt) Neotypthodium lolii. Deze schimmel groeit op raaigras

Wij moesten de paarden een periode van het gras af houden en toen ging het vanzelf over :-)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:51

Ataxie kan ook uit het niets komen.

Goed dat je de DA laat komen, ik zou het ook willen weten als het mijn paard zou zijn.

Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe het verder met hem gaat en wat eventueel de dierenarts zegt

Diszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 21:57

Bedankt voor jullie reacties! Hopen dat dat het is jennyxx. Ze is wel voor het eerst 24 uur per dag buiten en op een nieuw plekje.

Ga ik doen just_sanne!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:10

En wat zei de da? Ik denk ook meteen aan Ataxie.

Diszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 22:55

Vandaag kon ik haar pakken, liep zonder pardon mee en leek er niets aan de hand! Tijdens mijn werk heeft de staleigenaar haar een paar keer gepakt maar ook niets gesignaleerd. Heel bijzonder!
Toch even dierenarts gebeld en het verhaal voorgelegd. Benen voor proberen te kruisen maar dit liet ze niet toe en gaf meteen tegendruk. Ook korte voltes waren geen probleem.

De dierenarts heeft me aangeraden om het dit weekend aan te kijken gezien ze nu niks van alles meer liet zien. Wel goed in de gaten houden, wat rust geven en even niet rijden! (Deed ik uiteraard al niet) Ze denkt aan wat desorientatie door een lichte hersenschudding. Als ze de reactie weer liet zien moest ik een opname maken!

Toch een beetje gerustgesteld na vandaag, maar uiteraard houden we haar flink in de gaten dit weekend!

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:17

Hoi,

Mijn paard heeft sinds een week precies het zelfde! DA er 3 x bij gehad maar hun kunnen geen diagnose stellen. Wij willen nog 1 second opinion van een andere arts en we brengen hem daarna naar de kliniek. Ik maak mij ernstige zorgen! Ik betwijfel of het ataxie is, hij corrigeert zichzelf goed en ook de test met zijn staart ging prima. Het is vorige week zaterdag begonnen en maandag was het over, bene gekruist en al die testen, maar hij had nergens last van. En vrijdag was het weer terug, zaterdag erger, en vandaag weer wat minder. Zou het iets van een hersenschudding of iets dergelijks kunnen zijn? Hij heeft namelijk wel een wondje boven op zijn hoofd, en dat wij hem (wel op aanraden van de DA) te snel aan het werk hebben gezet (longeren)?. Hij toont verder geen vreemd gedrag, eet en drinkt, poept ook goed, heeft ook geen koorts. Hij is alleen wat schrikkeriger dan normaal maar dat is inmiddels ook wel minder. Hij kruist ook zoals TS vertelde zijn benen en "valt"/zwalkt dan van links naar rechts. In draf is er niks aan de hand en ook de overgangen niet. Hij heeft ook lopen rollen en opstaan ging ook soepel. Hoe harder je loopt hoe beter, en als de grond harder en stabieler is gaat het ook beter dan in de bak oid.

Heeft iemand een idee, lig er echt wakker van. TS, wat is er met jouw paard gebeurd?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:32

Kijk dan echt eens naar het soort hooi jullie geven. Wij hebben ook 2 paarden met raaigraskramp gehad op stal. Dan worden de paarden beetje bij beetje vergiftigd. Ga je ander hooi geven dan zijn de symptomen na een dag of 2 ook weer weg.
raaigras is vaak heel stengelig grof sober hooi. Grote kans dat de staleigenaar het ontkent.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:46

Op zich klinkt die lichte hersenschudding wel logisch.

Paard staat in de wei te grazen, hoofd laag en moet dan mee en tilt het hoofd op.
Net als je zelf te snel overeind komt, kun je dan even dizzy zijn, zeker als je een hersenschudding hebt.

Na een poosje zakt dat en is er weer coördinatie.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:00

@ Diszle: hoe gaat het er nu mee?

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:11

kitobeer schreef:
Kijk dan echt eens naar het soort hooi jullie geven. Wij hebben ook 2 paarden met raaigraskramp gehad op stal. Dan worden de paarden beetje bij beetje vergiftigd. Ga je ander hooi geven dan zijn de symptomen na een dag of 2 ook weer weg.
raaigras is vaak heel stengelig grof sober hooi. Grote kans dat de staleigenaar het ontkent.

Moeten alle paarden het dan hebben? Ze krijgen namelijk allemaal hetzelfde kuil, maar hij staat nu 24/7 op het land en krijgt alleen een plukje als ie in z'n stal staat en ik even bezig ben. Of als hij snachts op stal staat.