Ouder manegepaard gekocht, preventief glucosamine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Ouder manegepaard gekocht, preventief glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:15

Hoi allemaal,

Mijn moeder heeft vorige maand haar eerste eigen paard gekocht, ik heb al jaren paarden dus leek het haar gezellig dat we samen wat kunnen gaan buitenrijden. Onze manege is plots verkocht dus moest we allemaal weg en de manegepaarden dus ook. We grepen onze kans op een braaf wandelpaardje en kochten dus deze merrie. Het is een tinker van nu 20 jaar oud en is nog erg fit en heeft geen gezondheidsproblemen. Ze wordt gewoon nog dagelijks gereden omdat we bang zijn dat rust roest bij zo'n manegepaard dat het gewend is om elke dag lessen te lopen. Maar nu vroeg ik me af of we toch niet wat kunnen gaan anticiperen naar zaken als artrose toe bijvoorbeeld. Preventief glucosamine bijvoeren bijvoorbeeld, is dat een ding of wordt dat eigenlijk niet gedaan? En zijn er nog andere dingen waar we best op gaan letten wat voeren betreft?

Maureen_M

Re: Ouder manegepaard gekocht, supplementen bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:21

Weet niet of jullie dit gedaan hebben maar misschien is het handig om hem even te laten keuren. Niet klinisch maar gewoon een algemene check en dan eventueel op aanraden van de dierenarts.

Voor de rest denk ik dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over het feit dat ze nu een stuk minder gaat werken. Eventueel even afbouwen de komende weken? Hier en daar wat extra longeerwerk en dan afbouwen naar lekker rust

Wat fijn trouwens voor jullie dat jullie deze kans hebben kunnen grijpen en dat jullie deze tinker een nieuw huisje en een oude dag gunnen :) toppers!

Heleennn

Re: Ouder manegepaard gekocht, preventief glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:28

Nee we voeren nog niets bij nu. We hebben haar ook niet laten keuren, we stonden al vijf jaar op die manege en ze heeft nooit ergens last van gehad... Een beetje volgens het idee dat een paard van die leeftijd waarschijnlijk al wel wat kleine kwaaltjes of slijtage probleempjes heeft hebben we eigenlijk geen DA bij de verkoop gehaald. We zijn ons er erg bewust van dat een ouder paard zoals zij wel wat schoonheidsfoutjes zal hebben maar zolang ze hier geen last van lijkt te hebben is het voor ons prima. En zo niet ondernemen we actie uiteraard en komt de DA er wel bij, maar keuren leek ons wat nutteloos aangezien we weten dat ze die leeftijd heeft en wat daar bijkomt kijken.

En de aankoop was een win-win situatie, wij hebben er een leuk paard aan en zij kan inderdaad genieten van haar oude dag bij ons. Oudere paarden hebben altijd meer charme vind ik en een paard dat koel in het hoofd is en jaren ervaring heeft is tegenwoordig moeilijk te vinden helaas :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:30

Dat is helemaal waar!

Bij een paard wat ik al zo lang ken zou ik ook niet 123 de DA erbij laten halen. Ik zou het gewoon eens even aankijken voor de komende weken. Kijken hoe ze zich aanpast naar haar huidige leventje. Het ene paard went veel sneller als de andere

Ik weet niet hoe lang ze al op die manege stond maar wie weet hoe haar leven daarvoor nog is geweest? Misschien had ze daar ook intensief werk of juist ook veel rust.

Aangezien ik een echte tinker fan ben ben ik wel benieuwd naar de foto van jullie nieuwe aanwinst :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:34

Ja precies, ze stond daar al minstens tien jaar dus we kennen niet veel van de jaren die daarvoor kwamen, helaas... Dit is ze :)

Afbeelding

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:36

Gefeliciteerd. Ik zou zelf niets preventief bij voeren.ik heb mijn oudje nu 25 jaar en hij is ca 36. Bereden wordt op zich niet meer ( tenzij ik af en toe wat temperament onder mijn kont wil hebben,want hij is nog steeds een snelle klojo) .Tuurlijk is hij ietsjes strammer maar hij krijgt gewoon brok,gras,hooi en knuffels. Zolang er geen verandering is in beweging of gedrag, zou ik niets doen... behalve opletten en liefhebben :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:39

Hmmm ik kan me juist wel voorstellen dat je preventief al een glucosamine supplement gaat bijvoeren voor een 20+ paard ( en manegepaard, dus redelijk intensief belast ) !
Gefeliciteerd hoor !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:42

Wat een leukerd! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst !
Ik zou ze ook niets bijgeven. Ze zit goed in haar vel en jullie kennen haar al enkele jaren. Preventief heeft weinig zin en kost enkel maar geld :$
Mijn enige advies zou zijn gewoon opletten dat ze niet te dik wordt en verder veel plezier hebben samen :j
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 13-07-16 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:43

Ik zou niet direct preventief iets bijvoeren. Als ze geen last heeft. Op de foto ziet ze er ook goed uit alsof ze nog voldoende voedingsstoffen uit het eten kan opnemen. Krijgt ze wel weidegang (beweging) bij jullie? Omdat ze nu minder zal gaan lopen. Gefeliciteerd , win win situatie voor beiden. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:45

Aaah wat een prachtig beestje! En die zou ik dus echt geen 20 geven hoor. Vind der op de foto heel mooi op gewicht voor een koudbloed die op een manege liep :)

Enigste wat ik zou kunnen zeggen is ff een beurtje bij de smid maar weet niet of dit al een oudere foto is?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:46

Als ze de wei niet gewend is , geleidelijk aan wennen aan het gras maar niets bijvoeren wat niet nodig is. Gewoon goed voor haar zorgen en vrije beweging doet een paard altijd goed.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:48

Bedankt alledrie :) Ze komt inderdaad voldoende op de weide bij ons samen met mijn paard. Het gras staat daar kniehoog nu maar is wel vrij uitgedroogd dus het risico op hoefbevangenheid is al nihil. Daar waren we een beetje bang voor omdat ze op de manege vroeger natuurlijk zelden op de wei ging. Op stal wordt ze zeer royaal opgestrooid en krijgt ze twee keer per dag gewone onderhoudsbrok met laag eiwitgehalte. Ook dit om haar niet te heftig te laten reageren op de veranderingen in haar dieet nu. Ze krijgt 's morgens voordroog en 's avonds grof hooi van ons.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:50

Ik zou ook niet preventief gaan bijvoeren (van glucosamine is sowieso nooit bewezen dat het ook maar iets uithaald) maar wel haar zadel laten controleren door een zadelpasser, de tandarts en de fysio laten komen. Dan weet je dat ze er fysiek goed bij jullie begint.

Met brok zou ik trouwens voorzichtig zijn, veel tinkers hebben dit helemaal niet nodig. Ik zou geleidelijk overstappen op een vitaminekorrel.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:52

Maureen_M schreef:
Aaah wat een prachtig beestje! En die zou ik dus echt geen 20 geven hoor. Vind der op de foto heel mooi op gewicht voor een koudbloed die op een manege liep :)

Enigste wat ik zou kunnen zeggen is ff een beurtje bij de smid maar weet niet of dit al een oudere foto is?

Klopt, was erg dringend nodig maar is de week nadat we haar meegenomen hebben ook gebeurd. Er was een hoop werk aan en ze liep de dag erna een beetje gevoelig dus dat was ze niet gewend denk ik. Maar ze heeft dan een aantal dagen rust en weidegang gehad, de dag erna liep ze weer zuiver en ondertussen loopt ze weer toppie, gelukkig maar.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:54

troi schreef:
Ik zou ook niet preventief gaan bijvoeren (van glucosamine is sowieso nooit bewezen dat het ook maar iets uithaald) maar wel haar zadel laten controleren door een zadelpasser, de tandarts en de fysio laten komen. Dan weet je dat ze er fysiek goed bij jullie begint.

Met brok zou ik trouwens voorzichtig zijn, veel tinkers hebben dit helemaal niet nodig. Ik zou geleidelijk overstappen op een vitaminekorrel.

Ze kreeg op de vorige manege veel sterker voer dus wat ze nu krijgt is al minder zwaar. Ik wil ook niet dat ze te futloos wordt of gaat vermageren. Ze heeft echt wel die hoeveelheid brok nodig om mooi op gewicht te blijven denk ik aangezien ze nu gewoon mooi staat qua gewicht, verminderen zou ik dus echt niet doen.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:00

Oudere paarden hebben toch vaak iets meer nodig. Bij mijn oudere paard merkte ik ook dat hij meer moest eten om op gewicht te blijven.
Wat super trouwens dat je nu met je moeder samen kan gaan rijden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:31

Let toch op met nu veel gras geven, je moet eigenlijk rustig overstappen van hooi naar gras omdat de spijsvertering aan gras moet wennen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:14

Echt fijn dat jullie een ouder manege paard hebben uitgezocht om nog lekker te genieten van haar leven. Paard ziet erg goed uit. Glucosemine preventief geven heeft denk ik niet zoveel zin als ze verder goed loopt.

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:24

Voedingssupplementen als glucosamine en chondroitine kunnen altijd bij gegeven worden ter ondersteuning van de gewrichten. Al is het in principe niet nodig. Overgewicht is de grootste boosdoener van slijtage in de gewrichten, als je het gewicht onder controle kunt houden zit je al op de goede weg. Voedingssupplementen kun je altijd nog bij geven, maar het kan nooit kwaad. Veel plezier met jullie nieuwe paardje! ;)

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:35

Die ziet er goed uit voor 20! Mooie droge benen lijkt het zo op de foto, ik zou daar niet direct problemen mee verwachten.

Ik zou voor je iets bij gaat voeren overleggen met de DA. Misschien vind hij het wel verstandig om (tijdelijk) iets ter ondersteuning te voeren, juist omdat ze zoveel veranderingen qua huisvesting/voer/etc heeft onder gaan.

Veel plezier gewenst met jullie nieuwe aanwinst!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:36

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst :)
Heb zelf ook een manegepaard gekocht, die liep acht jaar in de lessen.

Als je paard niet aangeeft wat nodig is zou ik nog niks voeren. Is er een reden voor dat je dat wilt doen? Ik ben ook begonnen met magnesium voeren, maar ik merkte weinig verschil. Kwestie van "overbezorgdheid" denk ik :)
Mijn merrie heeft wel veel gehad aan een massage trouwens.

Qua voeding merkte ik vrij snel dat ze muesli niet of nauwelijks at. Ze was brok gewend, dus daar ben ik maar op gebleven.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:54

Wat een plaatje, ze ziet er gezond en fit uit!
Bij mij op stal voert iemand het preventief aan haar twenter, dus tja, het kan wel. Of het werkt weet ik natuurlijk niet. Ik zou het even in de gaten houden, als het goed gaat, gaat het goed en anders misschien toch een keer bloed laten trekken of glucosamine voeren.

Volgens mij gaan jullie er heel verstandig mee om. Heel veel succes en hopelijk heeft je moeder nog jaren plezier van haar!

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 25-07-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:55

Ik zou wel even het gebit laten nakijken.Toen ik onze x manege pony kocht was ze 28 en haar gebit was een drama.