Wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maudjevv

Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:21

Mijn New Forest pony is eind april 11 jaar geworden. Ik heb haar op een manege gekocht waar ze net een dag was. Waar ze daarvoor heeft gestaan weet ik niet. Het is mijn eerste paardje en ik heb op haar leren rijden. Het ging altijd goed tussen mij en Angel ook het rijden. Ze staat tegenover mijn huis op een weiland. Het eerste jaar stond ze in de winter alleen en in de zomer met twee shetlanders. Nu staat er al 3 jaar lang nog een andere pony bij haar. Hier is mijn pony erg aan gehecht en zodra het andere paard weg gaat hinnikt ze en rent ze het hele weiland door. 1,5 jaar geleden liep ik tegen het probleem aan met Angel. Wanneer ik aan het rijden was werd ik er soms uit het niets af gegooid, omdat ze steigerde of bokte. Ook longeren ging niet meer, dan brak ze uit de volte en stond op een gegeven moment ook steigerend voor je neus. Ik ben er toen achter gekomen dat Angel problemen had met maar haar SI-gewricht. Om dit weer goed te krijgen is er een fysiotherapeut geweest. We waren hierna nog niet van de problemen af en het bleef hetzelfde. Ik heb toen een Holistisch therapeute langs laten komen. Holistische therapie bij paarden houdt in dat we kijken naar het functioneren van het hele lichaam, de psyché, het welzijn, het zadel, het voer en de huisvesting van het paard. Het één kan niet functioneren zonder het ander en uiteindelijk wil je een goede emotionele en lichamelijke balans. Je wilt een paard dat soepel beweegt, vrolijk is, er goed uitziet en het fijn en leuk vindt om te werken of een bos rit te maken. Deze vrouw die dit heeft toegepast bij mijn paard is twee keer langs gekomen, omdat het probleem na de eerste keer nog steeds niet verholpen was. Door deze therapeute is vastgesteld dat Angel insuline resistent is. Ik heb hiervoor druppels gekregen. Deze druppels moest ik twee keer per dag geven. Angel reageerde hier de eerste dagen hevig op en stond niet meer op haar benen. Ik heb toen weer contact gezocht met deze therapeut. Zij zei dat de hoeveelheid druppels dan te zwaar waren voor haar. We hebben de druppels toen verminderd en Angel was weer de oude in haar weiland dan. Ze had nog steeds dezelfde problemen. Ook gebruikte ik Gluco Balance door haar eten.
Met mijn instructeur ben ik gaan werken aan respect. Angel miste dit stukje en dit hebben wij nooit van begin af aan geleerd samen. We hebben allerlei grondwerk gedaan en ik vond dit onwijs leuk om te doen. Ook hebben we hier samen veel van geleerd en zijn we gegroeid. Langzaam hebben wij het zadel er weer op gedaan en oefeningen gedaan om het rijden makkelijker te maken. Het ging een periode erg goed. Maar na deze periode raakte ze weer in een dip en was haar gedrag weer zoals het was. Ze begon weer te steigeren en te bokken terwijl we niet wisten waarom zij dit deed. Ik bleef doorpakken in deze periode en na een tijdje ging het weer zoals het hoort. Helaas gebeurde dit elke keer weer het ging een periode goed en dan waren we weer terug bij af.
Na gepraat te hebben met andere over Angel haar insuline resistentie ben ik gaan nadenken. En wou ik zeker weten dat ze dit had. Ik heb een bloedonderzoek laten doen bij de dierenarts. En hieruit bleek dat zij geen insuline resistentie had. Na dit onderzoek en alles wat er gebeurd is weet ik niet meer goed wat ik moet doen en wat er kan zijn met haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:50

Misschien verstandig om je pony eens naar een goede kliniek te brengen en het een en ander op de foto te laten zetten.
Er kan een probleem in dd benen zitten wat pijn veroorzaakg en ook bokken, het kan de rug zijn.
Foto's geven dan duidelijkheid.
Dus zoek een goede kliniek op en bespreek het met hun :j

YellowLeaf

Re: Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:45

Om te beginnen zou ik je pony opladen en haar bovenlijn op de foto laten zetten. Vanuit daar kun je verder werken. Als blijkt dat haar hals/rug in orde is zou voor mij je zadel laten controleren en een goede osteopaat de volgende stap zijn. De reden dat ik hier niet mee zou beginnen is dat je heel veel geld in behandelingen en zadels kunt steken terwijl je niet weet of haar rug wel in orde is. Dan kun je nog z'n fijn en goed zadel hebben, ze blijft pijn houden.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:06

Ik ben familie van TS. Als ik het goed heb is het zadel gecontroleerd en is er een osteopaat geweest. Ook de test uitslag op insulineresistentie van het bloedonderzoek waren alle waardes goed en dus geen insuline resistentie..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:09

Maar een gewone dierenarts heeft er nog niet naar gekeken toch.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:19

bliksempie schreef:
Ik ben familie van TS. Als ik het goed heb is het zadel gecontroleerd en is er een osteopaat geweest. Ook de test uitslag op insulineresistentie van het bloedonderzoek waren alle waardes goed en dus geen insuline resistentie..

Een osteopaat kan alles wel nalopen, maar ook die mensen hebben geen röntgen ogen. Ik zou het diertje naar de kliniek brengen en haar daar op de foto laten zetten.Dan kun je namelijk dingen met zekerheid gaan uitsluiten/vaststellen. Leg je probleem daar voor aan de artsen.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:31

@Jasmijn16: Dat bedoelde ik niet met mijn reactie. YellowLeaf gaf aan om eerst foto's de laten maken en daarna een osteopaat en zadel te controleren. Maar dat is al gebeurd. Ik vind het zeker niet onnodig om Angel een keer naar de kliniek te gaan maar dat is natuurlijk niet aan mij.
Verder dacht ik wel dat er in het begin een dierenarts is geweest maar daar durf ik geen uitspraak over te doen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:36

bliksempie schreef:
@Jasmijn16: Dat bedoelde ik niet met mijn reactie. YellowLeaf gaf aan om eerst foto's de laten maken en daarna een osteopaat en zadel te controleren. Maar dat is al gebeurd. Ik vind het zeker niet onnodig om Angel een keer naar de kliniek te gaan maar dat is natuurlijk niet aan mij.
Verder dacht ik wel dat er in het begin een dierenarts is geweest maar daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Maar zijn er al foto's gemaakt dan? Dat lijkt me het beste wat je nu kan doen. Helemaal als de osteopaat al langs is geweest en er weinig tot geen verbetering in zat en ze nu weer terug bij af is.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:49

bliksempie schreef:

Waarom zou je geen foto's laten maken dan? Schijnbaar komen jullie er zo ook niet. Eigenlijk wordt er nu geld weggegooid. Als je foto's laten maken weet je waar je aan toe bent en kun je gericht gaan handelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:59

Beter wel voor foto's gaan ja.
Ken echt meerdere verhalen waarbij bokkende paarden dus artrose in kogels of knieën hadden,
loop onderhand al dik 35 jaar in het paardenwereldje rond,dus vandaar :)
versleten rugwervels, kissing spines, scheurtjes in botten met woekeringen...etc... en dat kan geen osteopaat of fysio of wat dan ook aan de buitenkant bedenken.
Daar zijn echt foto's voor nodig :j

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:11

Ik zou ook foto's laten maken idd..

En tot dat je niet weet wat er is maar gewoon aan de hand wat werken en niet te veel lichamelijk belasten...