Leptineresistentie betekent dat de leptine, het hormoon wat aangeeft dat je vol zit en kunt stoppen met eten, niet meer wordt gesignaleerd door de hersens. Het zelfde mechanisme als met insuline bij insulineresistente paarden dus.
Hoe komt je paard aan zo'n aandoening: verkeerd voerbeleid. Mijn paard heeft jarenlang op pensionstallingen gestaan waar hij soms 8 uur lang zonder eten op een paddock stond. Of op gemillimeterd gras stond en 2 keer per dag een hoeveelheid voordroog kreeg die precies genoeg was voor 1 paard... en die hij met 5 anderen moest delen
Zijn hele verteringsstelsel is dus jarenlang stelselmatig ontwricht. Wat ik merk dat het beste werkt is als hij geen seconde zonder eten staat. Hij moet altijd kunnen eten. Natuurlijk is dat bij elk paard van belang maar ik heb zo het idee dat het voor een leptineresistent paard echt móét. Mijn paard krijgt in zijn hoofd geen signaal meer dat hij vol zit, hij zal dus altijd door blijven eten. Ik voer hem hooi in netten met mazen van 3 centimeter. Met grotere mazen gaat het niet goed, dan heeft hij de netten te snel leeg en/of moet ik hem zo veel voeren dat hij erg dik wordt. Twee keer per dag vul ik 6 (kleine) netten voor hem en mijn shet. En ze hebben bij de volgende voerbeurt steeds over. Ze doen dus ruim 12 uur met hooi wat ze, als ik het los voer, binnen een uur hebben weggewerkt. Ik ben blij dat dit nu in elk geval gereguleerd is. Hij lijkt ook al iets te zijn afgevallen. Dat vind ik ook logisch: hij heeft een constante stroom aan ruwvoer, wat gezond voor hem is, maar niet zó veel dat hij er dik van wordt.
En verder weet ik eigenlijk helemaal niks. Ik kan geen verdere informatie vinden. Dus wat doe je dan: je opent er een topic over op bokt. Zijn er bokkers die ook een leptineresistent paard hebben en die willen delen hoe ze hun paard managen? Mijn paard staat niet in pension maar in eigen beheer, ik heb wat voerbeleid dus vrij veel mogelijkheden