Leptineresistentie: informatie gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Leptineresistentie: informatie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:46

Een paar maanden geleden hoorde ik er voor het eerst over: leptineresistentie. Net alsof er ineens puzzelstukjes op hun plek vielen.

Leptineresistentie betekent dat de leptine, het hormoon wat aangeeft dat je vol zit en kunt stoppen met eten, niet meer wordt gesignaleerd door de hersens. Het zelfde mechanisme als met insuline bij insulineresistente paarden dus.

Hoe komt je paard aan zo'n aandoening: verkeerd voerbeleid. Mijn paard heeft jarenlang op pensionstallingen gestaan waar hij soms 8 uur lang zonder eten op een paddock stond. Of op gemillimeterd gras stond en 2 keer per dag een hoeveelheid voordroog kreeg die precies genoeg was voor 1 paard... en die hij met 5 anderen moest delen -O- Zijn hele verteringsstelsel is dus jarenlang stelselmatig ontwricht.

Wat ik merk dat het beste werkt is als hij geen seconde zonder eten staat. Hij moet altijd kunnen eten. Natuurlijk is dat bij elk paard van belang maar ik heb zo het idee dat het voor een leptineresistent paard echt móét. Mijn paard krijgt in zijn hoofd geen signaal meer dat hij vol zit, hij zal dus altijd door blijven eten. Ik voer hem hooi in netten met mazen van 3 centimeter. Met grotere mazen gaat het niet goed, dan heeft hij de netten te snel leeg en/of moet ik hem zo veel voeren dat hij erg dik wordt. Twee keer per dag vul ik 6 (kleine) netten voor hem en mijn shet. En ze hebben bij de volgende voerbeurt steeds over. Ze doen dus ruim 12 uur met hooi wat ze, als ik het los voer, binnen een uur hebben weggewerkt. Ik ben blij dat dit nu in elk geval gereguleerd is. Hij lijkt ook al iets te zijn afgevallen. Dat vind ik ook logisch: hij heeft een constante stroom aan ruwvoer, wat gezond voor hem is, maar niet zó veel dat hij er dik van wordt.

En verder weet ik eigenlijk helemaal niks. Ik kan geen verdere informatie vinden. Dus wat doe je dan: je opent er een topic over op bokt. Zijn er bokkers die ook een leptineresistent paard hebben en die willen delen hoe ze hun paard managen? Mijn paard staat niet in pension maar in eigen beheer, ik heb wat voerbeleid dus vrij veel mogelijkheden :)

Maflinger_S

Re: Leptineresistentie: informatie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:06

Interessant. Dat klinkt een stuk wetenschappelijker dan een paard waar geen stopknop op zit, zoals ik altijd roep over mijn mafje.

Mafje staat op een pensionstal in een eigen zandpaddock vanwege dit mogelijk overeten. Ze staat van 07.00 tot 16.00 uur buiten. Er wordt ruwvoer gegeven in een slow feeder, sinds enkele weken. Daarvoor stond ze ongeveer even lang in de paddock maar dan zonder slow feeder en met een eetpauze van ongeveer een uur in stal. Dan kreeg ze ruwvoer. 2x per dag krijgt ze een klein beetje krachtvoer en 's avonds rond 21.00 uur nog eens ruwvoer. In de stal ligt als bodembedekking stro, waar ze ook lekker van knabbelt.

Als ik jouw verhaal zo lees ben ik al aardig op de goede weg qua voer. Ik zou alleen de mazen van het slow feeder rek nog kleiner kunnen maken want nu eet ze met gemak al die anderen eruit en krijgt ze soms enkele uren niets om te voorkomen dat ze nog ronder wordt dan ze al is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:11

Heeft jouw hafje ook dat ze uitgehongerd aanvalt op haar hooi als ze bij voorbeeld twee uurtjes zonder heeft gestaan? Die van mij in elk geval wel. Die heeft áltijd honger, hoe dik hij ook wordt. Mijn shet loopt ook wel blij naar het hooi als ze twee uurtjes niks heeft gegeten maar dat is heel anders dan met mijn ruin. Die valt er op aan alsof hij minstens een dag niks gegeten heeft.

Dat je hafje stro kan eten lijkt me goed voor d'r. Die van mij wil ik van de winter ook stro gaan voeren (uit netten met mazen van 5 centimeter) omdat ze dan meer ruwvoer nodig hebben maar ik ze dan niet meer hooi wil geven dan ik nu al doe. Ik geef ze dan liever iets bij met meer vezels, voor als ze aan het hooi niet genoeg hebben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-07-16 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:16

Ja, mafje is niet te handhaven. Ik heb haar nu 9 jaar en moet haar in de houdgreep meenemen anders rent ze overal op af wat er eetbaar uit ziet en steekt gelijk haar neus erin. Ze is in dat opzicht niet op te voeden en ik ben toch heel consequent. Ze komt dan ook regelmatig maat 37 tegen haar boeg tegen als ik weer eens als een idioot aan haar hang terwijl zij op iets eetbaars af stiefelt.

Jaren terug, toen zij nog wel regelmatig op de weide stond, een paar uurtjes, en tegen hoefbevangen aan zat, daarom doen we dat nu niet meer, heb ik haar wel eens tijdens het rollen gewoon door zien eten. Rollen aan de ene kant, paar happen gras terwijl ze nog lag, rollen aan de ene kant, nog even blijven liggen om verder te eten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:19

Dat is hier ook.

Wandelen met m'n shet: wandel wandel wandel, af en toe eet ze wat gras en daarna kun je gewoon weer verder wandelen.

Wandelen met mijn ruin: hij sleurt je naar de eerste de beste graspol en hecht zichzelf dan met zijn mond aan de vegetatie. Geen beweging meer in te krijgen. Zondag ben ik met 'm naar een vijvertje gegaan om te zwemmen. Enthousiast plonsde hij er in: vanuit het water kon hij beter bij het riet :')

Ik heb me daar lang aan geërgerd. Tot ik dus ging snappen waardoor het kwam. En het heeft ook het grote voordeel dat hij nooit ver weg loopt. 's Avonds laat ik hem (buiten de wei) grazen op een rustig stukje en in het zicht van de wei. Ik kan dan ondertussen rustig uitmesten, hij loopt niet ver. Want er staat daar gras.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:41

Ik volg even

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:49

Hoe kun je dat laten testen dan?

Die van mij eet ook altijd,wanneer alle paarden staan te slapen eet hij nog.
Maar bij hem zou het zijn omdat een deel van zijn dunne darm niet goed werkt, en te weinig selenium uit de voeding kan halen.
hij zou daardoor meer moeten eten om aan de benodige hoeveelheid te moeten komen.

Maar dat verhaal van jou klinkt ook wel,aannemelijk,dat is met bloedonderzoek te doen?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:59

Mij lijkt dat heel veel paarden dan leptine resistentie hebben... Mijn merrie is een gezellige warmbloed, die alles doet voor eten, mensen omverlopen, deuren omverlopen, door omheiningen vol stroom, door houten omheiningen.
Dat paard heeft maar 2 standen: eet en loop, rolt nooit rustig, gaat liggen om liggend grasjes/hooi te eten. Maar zal altijd blijven vreten, hoe dun of hoe dik ze ook is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:37

Interessant, ben ook benieuwd of je hierop kan testen. Mijn merrie is ook heel erg gefocust op eten. Maar als ze vol is stopt ze ook. Eet ook niet gehaast maar rustig.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 07:36

Testen gewoon via dierenarts.
Er is veel bekend over leptineresistentie. Oorzaken liggen voornamelijk in verkeerde voeding zoals soja- en luzerneproducten (ja, ook kleine beetjes, als je het maar lang genoeg voert) maar ook kunstmestgebruik en/of verkeerd weidebeheer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 17:50

Bij mij is er niet veel over bekend, vandaar dus ook dit topic :) Als ik er op google kan ik informatie vinden over leptineresistentie bij mensen, maar eigenlijk niet bij paarden.

Waar kan ik die informatie dan vinden madamX?