Lijnzaadolie mag je dat altijd voeren? Knoflookolie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeBuurvrouw

Lijnzaadolie mag je dat altijd voeren? Knoflookolie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 18:05

Laatst een grote jerrycan met lijnzaadolie gekocht en het paard vind het heerlijk maar nu de vraag 'mag je dit altijd door het voer mengen of is het slecht als je het langere tijd geeft'?

Paard glimt sindsdien wel beter en lijkt het voer ook lekkerder te vinden.

Vraag 2,mag je lijnzaadolie gelijktijdig geven met een beetje knoflookolie?

Graag niet een heel verhaal van waarom ik het niet moet geven,ik weet dat de invloed van knoflook en knoflookolie nogal een besproken item is waar nooit iedereen het eens kan worden maar puur de vraag,mag je dit SAMEN voeren en als het nee is,waarom zou dit niet mogen?

Een mens kan er alleen maar leren toch? ;)

romyloverrr

Re: Lijnzaadolie mag je dat altijd voeren? Knoflookolie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:06

Langere tijd is geen probleem, en samen ook niet.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:32

Lijnzaad is op lange termijn te belastend voor de lever (waar het verwerkt moet worden) dus ik geef zelf voorkeur aan Omega olie.

Knoflook (alle uiensoorten) is niet geschikt voor paarden in verband met het afbreken van rode bloedcellen. Dit is wel pas bij een grote hoeveelheid.

Maar dit wetende zou ik het zelf niet voeren, zeker niet in combinatie.

Lijnzaad op zich zelf is wel heel gezond, maar doe het dan als kuurtje van een week (zoals bijvoorbeeld samen met een zandwegkuur ofzo). En dan het liefste onbewerkt, gekookt. Lekker ouderwets. :-)

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 16:08

In de winter krijgen ze regelmatig gekookt lijnzaad maar nu met de hogere temperaturen en verminderd bijvoeren moet ik veel weggooien of steeds kleine porties koken en dat vind ik nu even erg onhandig.

Bovendien was nu de lijnzaadolie erg voordelig in aanschaf :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:32

Die van mij krijgen al bijna anderhalf jaar elke dag lijnzaadolie, dit omdat ze hoofdzakelijk hooi krijgen als ruwvoer en de lijnzaadolie is dus de aanvulling aan omega-vetzuren.

Knoflook is inderdaad niet goed voor paarden. Het is niet zo'n probleem om twee verschillende soorten vet tegelijkertijd te geven maar knoflookolie valt dus niet onder geschikt.