Grote vierkante pakken voordroog - hoe voederen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeshof

Grote vierkante pakken voordroog - hoe voederen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:38

Hallo allemaal,

Ik heb grote vierkante pakken voordroog laten maken, 300-400 kg. Probleem: ik heb maar 2 paarden die hiervan kunnen eten. Kan iemand mij vertellen hoe ik moet handelen om ervoor te zorgen dat het pak niet rot wordt doordat het verstikt en warm wordt etc. Vb. Verwijderen jullie de gehele plastiek? Wat mag ik niet doen? Wat moet ik zéker doen?

Dank alvast!

suffie

Re: Grote balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:40

Hoelang heeft het gras op het land gelegen? Hoe langer het heeft kunnen liggen, hoe minder kans op broei. Probeer de balen minimaal 6 weken dicht te laten en als het kan hierna het hele plastic verwijderen. De baal dan op een pallet leggen, zodat er lucht van alle kanten bij kan komen. Als het gras maar droog genoeg in het plastic is gekomen, kun je het heel lang goed houden, ook met 2 paarden.

beatje

Re: Grote vierkante pakken voordroog - hoe voederen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:45

Ik leg zulke pakken onder een afdak zodat ze droog liggen en dan het plastick er af zodat ze er niet onder gaan broeien,zo kan je ze het langste bewaren is mijn ervaring

Moeshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:46

Het heeft 3 dagen gelegen en is 2 x per dag gekeerd. Het was wel de bedoeling dat het niet té droog werd want daar is men merrie namelijk super gevoelig op...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:46

Net zoals hierboven onder afdak op pallet en alles eraf. Zodra het warm wordt pluk ik het uit elkaar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:54

Idd als het open kan/mag helemaal openmaken en zover als gaat uit elkaar trekken. Dan droogt het nog na en gaat niet zo snel schimmelen. Maar ik zou dus voor volgend jaar niet meer zulke pakken laten maken als je maar 2 paarden hebt. Is er geen boer/loonwerker in de buurt die kleinere pakken kan maken voor je?? Als ik al voordroog moet laten maken worden die rollen (helaas is hier niks anders te krijgen dan rollen als ze in plastic moeten) zo klein mogelijk. Ze vloeken altijd :D met die kleine rolletjes, is nl lastiger met het plastic, maar groter en ik kan continu voordroog weggooien. Ik heb er 3 staan. En afgelopen winter heeft de buurvrouw gedeeld met me, voor haar paard. Waren dus 4 die ronde balen van 1.10 doorsnee aten. En ze deden pak em beet een week met een rol (ik voer wel hooi ernaast ;) ).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:49

Tegen de tijd dat je er aan toe bent om te voeren, zorgen dat je de balen met iemand kan delen. Dit ga je niet op krijgen voordat het gaat broeien rotte etc. (is mijn persoonlijke ervaring in ieder geval)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:22

Dit. Voordroog moet je toch wel binnen max ± een week op voeren om broei en/of schimmel voor te blijven en dat ga je met 2 paarden niet redden bij een baal van 3 á 400 kg.
Ipsilonka schreef:
Tegen de tijd dat je er aan toe bent om te voeren, zorgen dat je de balen met iemand kan delen. Dit ga je niet op krijgen voordat het gaat broeien rotte etc. (is mijn persoonlijke ervaring in ieder geval)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:44

in winter kom ik er 2 weken mee uit zonder broei maar met dit zomer weer zeker niet, is zelfs een week erg lang

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:39

Wij raden altijd aan de pakken juist niet helemaal open te snijden. Snijd één kopse kant open langs drie zijden, en knoop na gebruik het plastic weer zo strak mogelijk dicht met strotouw oid.

Hoe droger het kuilgras hoe minder snel het broeit inderdaad. Maar zeker met de wat vochtigere pakken is helemaal opensnijden geen goede oplossing voor slechts twee paarden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:57

Loonwerker schreef:
Wij raden altijd aan de pakken juist niet helemaal open te snijden. Snijd één kopse kant open langs drie zijden, en knoop na gebruik het plastic weer zo strak mogelijk dicht met strotouw oid.

Hoe droger het kuilgras hoe minder snel het broeit inderdaad. Maar zeker met de wat vochtigere pakken is helemaal opensnijden geen goede oplossing voor slechts twee paarden.

Zo doe ik het ook en de laatste keer heb ik zo een maand gedaan met een vol pak, geen schimmel en geen broei erin gehad!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:05

Loonwerker schreef:

Spanbandje er omheen werkt nog beter, kun je het nog strakker trekken. Werkt idd heel goed, dan gaat een pak rustig 3 weken mee.

Ik voer 's winters met 4 paarden grote pakken, daar doe ik dan 10 dagen mee.
's Zomers voer ik bij naast weidegang, maar daar laat ik speciaal midirollen voor persen. Die zijn ongeveer 100 kg. Daar doen ze dan met z'n vieren ongeveer een week mee.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:50

Loonwerker schreef:

Zo doen wij het in de winter inderdaad ook. Aan drie kanten open snijden en dan een steen voor de open flap leggen.

In de zomer blijft dit niet goed gaan, dan eten er te weinig paarden van. Dan wordt hier alles los in de schuur gegooit. Zo gaat het makkelijk een paar weken tot een maand mee.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:57

Loonwerker schreef:

Mijn ervaring is dat er met dit warme weer juist heel snel broei in komt. Ik de zomer snij ik alles los, en keer het iedere dag zodat alles beter kan drogen.
In de winter kun je de pakken het beste niet helemaal open snijden.
Het is dus helemaal afhankelijk van het seizoen en de temperatuur.