Wanneer is het genoeg? Ik heb een jaartje terug een geweldig paard gekocht, prachtige (toen) 15 jarige vos KWPN. Heeft ZZ zwaar gelopen en kwam bij mij als leerpaard. Helaas stapelde de 'problemen' zich op, hij at moeilijk liet ze biks/muesli staan, nam het bit niet goed aan, mond open tijdens rijden en had niet altijd een goede aanleuning. Dit had hij al vanaf het begin, hij is wel door de keuring heen gekomen.. ONDANKS dat hij achter niet 100% zuiver liep heeft de DA hem toch goedgekeurd. Achteraf heel stom, ben ik me bewust van. Maar ik kon hem immers al een jaar en ik was gek op hem..
Een half jaar terug heb ik toch mijn eigen TA laten komen kijken omdat ik de klachten toch niet kon plaatsen. 'Kapot gereden lagers, oude wond' was het eerste wat hij opmerkte, paard sloeg achter over toen hij de plek aandrukte. Hij zou puur op karakter gelopen hebben en een bit zou paardonvriendelijk zijn.
Dat was dus duidelijk, een bitje zit er niet meer in voorlopig. Toch vertrouwde ik het niet en zijn we naar de kliniek gereden. Daar kwam inderdaad uit dat de lagers helemaal stuk waren én dat hij EOTRH heeft wat al in verder stadium is (veel cement bulten) toch wou ik ook nog een endoscopie laten maken, daar vonden ze 'alleen' een grote bult vlak voor zijn slokdarm, hier vonden ze verder geen verklaring voor.
Bitloos is mij toen aangeraden dit heb ik geprobeert maar het hoofd schudden werd alsmaar erger, weer terug geweest en alle pijn van de vorige jaren kwam er uit volgens DA.
Ik heb dus besloten om hem op het land te zetten en lekker te wandelen tutten. Buiten zijn gebit om heeft hij nooit goed gelopen achter, ik vermoed bijna 100% artrose. En deze zit wss ook in de hals/nek. Hij is deze 2 maanden onwijs ingevallen, spieren zijn helemaal weg en helaas heeft hij nooit reserves gehad qua spekkies, hoeveel en wat ik ook bij voer.
Ik weet echt niet meer wat ik moet.. Het liefst hou ik hem bij mij zolang tot het echt niet meer gaat, maar wanneer is dat?
De ene dag is ie heel blij de andere dag loopt ie maar rond te draaien in de wei en heeft ie geen glans in zijn ogen.. Nu die met pensioen is worden ze benen slechter, hij loopt onwijs stijf zelfs al wandel ik elke dag, echt rijden bitloos gaat ook niet meer aangezien dat hem volgens TA en DA teveel pijn doet..
Heeft het nog zin om hem helemaal op de foto te doen? Wat zouden jullie doen lieve mede bokkers..?

Jammer dat het zo is gelopen.