Wanneer is het genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaimy10

Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:52

... Helaas veel eerder zo een topic aan moeten maken dan gehoopt en verwacht.. Maar ik weet t echt even niet meer -O-

Wanneer is het genoeg? Ik heb een jaartje terug een geweldig paard gekocht, prachtige (toen) 15 jarige vos KWPN. Heeft ZZ zwaar gelopen en kwam bij mij als leerpaard. Helaas stapelde de 'problemen' zich op, hij at moeilijk liet ze biks/muesli staan, nam het bit niet goed aan, mond open tijdens rijden en had niet altijd een goede aanleuning. Dit had hij al vanaf het begin, hij is wel door de keuring heen gekomen.. ONDANKS dat hij achter niet 100% zuiver liep heeft de DA hem toch goedgekeurd. Achteraf heel stom, ben ik me bewust van. Maar ik kon hem immers al een jaar en ik was gek op hem..

Een half jaar terug heb ik toch mijn eigen TA laten komen kijken omdat ik de klachten toch niet kon plaatsen. 'Kapot gereden lagers, oude wond' was het eerste wat hij opmerkte, paard sloeg achter over toen hij de plek aandrukte. Hij zou puur op karakter gelopen hebben en een bit zou paardonvriendelijk zijn.
Dat was dus duidelijk, een bitje zit er niet meer in voorlopig. Toch vertrouwde ik het niet en zijn we naar de kliniek gereden. Daar kwam inderdaad uit dat de lagers helemaal stuk waren én dat hij EOTRH heeft wat al in verder stadium is (veel cement bulten) toch wou ik ook nog een endoscopie laten maken, daar vonden ze 'alleen' een grote bult vlak voor zijn slokdarm, hier vonden ze verder geen verklaring voor.

Bitloos is mij toen aangeraden dit heb ik geprobeert maar het hoofd schudden werd alsmaar erger, weer terug geweest en alle pijn van de vorige jaren kwam er uit volgens DA.

Ik heb dus besloten om hem op het land te zetten en lekker te wandelen tutten. Buiten zijn gebit om heeft hij nooit goed gelopen achter, ik vermoed bijna 100% artrose. En deze zit wss ook in de hals/nek. Hij is deze 2 maanden onwijs ingevallen, spieren zijn helemaal weg en helaas heeft hij nooit reserves gehad qua spekkies, hoeveel en wat ik ook bij voer.

Ik weet echt niet meer wat ik moet.. Het liefst hou ik hem bij mij zolang tot het echt niet meer gaat, maar wanneer is dat?

De ene dag is ie heel blij de andere dag loopt ie maar rond te draaien in de wei en heeft ie geen glans in zijn ogen.. Nu die met pensioen is worden ze benen slechter, hij loopt onwijs stijf zelfs al wandel ik elke dag, echt rijden bitloos gaat ook niet meer aangezien dat hem volgens TA en DA teveel pijn doet..

Heeft het nog zin om hem helemaal op de foto te doen? Wat zouden jullie doen lieve mede bokkers..?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:55

Het klikt alsof zijn lijf op is. Volg je eigen hart betreft een beslisising.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:56

Niemand kan in jouw portemonnee kijken maar als jij en de dierenarts het genoeg vinden zou ik niet te lang wachten.

mirgino

klinkt misschien heel erg hard, maar ik zou hem in laten slapen....
EOTRH doet vreselijk zeer.....vaak worden alle tanden eruit gehaald

als hij nu zo vermagerd en dus pijn heeft met vrij op de wei lopen zou het bij mij einde verhaal zijn, dit is lijden

ik wens je heel veel sterkte !

Marleen_L

Och wat naar :( Jammer dat het zo is gelopen.

Ik denk dat je goed moet nadenken wat de consequenties zijn de foto's. Je rijdt hem op dit moment toch al niet en gaat dat ook niet meer als ik het zo lees. Wat is dan het nut van het weten wat er aan de hand is? Als het nodig is om een behandeling te starten dat hij bijvoorbeeld pijnvrij kan zijn, dan zou ik het overwegen. Maar als het therapeutisch niets veranderd en qua verzorging/rijden/toekomst ook niet, dan zou ik het niet doen. Dit levert alleen maar stress op voor het paard (heen en weer slepen, foto's maken etc) en het kost geld.

jaimy10

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:00

Geld is geen dingetje. Zijn leven wel, qua pijn ect. Het lastige is dat ie sommige dagen onwijs blij is.. Maar een andere dag vind ie er niks aan.

Net als ze voer soms eet ie als een gek slobber (omdat hij biks al amper meer eet).. Maar de andere dag eet ie niks en ligt het er de volgende dag nog -O-

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:02

misschien ter bevestiging de achterhand op de foto laten zetten zodat je de artrose zeker weet.
Alleen EOTRH zou ik hem niet om laten gaan (maar wel behandelen), om de combinatie ernstige artrose en EOTRH zou ik hem wel laten gaan want artrose wordt alleen maar erger en niet meer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:04

Wat een naar verhaal. Helaas is hij een van de velen die op deze manier door het Z gerukt en geplukt wordt. :(
Wat dit verhaal extra lastig maakt is het EORTH. Als het probleem alleen in de mishandelde lagen zat dan zou een bitloze neusriem het probleem meteen oplossen. Als de EORTH echter ook de eerste kiezen onder en boven heeft aangetast dan heeft hij 'losse bultkiezen' precies op de plek waar de neusriem overheen gaat. Elke keer dat je dan naar rechts 'trekt', trek je links de neusriem tegen de loszittende kiezen aan en dat doet ontzettend veel pijn. Ook met het halster kun je al tegen dat probleem aanlopen.
Ook het niets lusten qua eten zou heel goed kunnen zijn dat hij niets hards meer in zijn mond verdraagt. Als je het nog met hem wilt proberen dan zou ik overgaan op slobber/bietenpulp/speedibeet (desnoods met appelsap, honing of stroop erin als lekkermaker), alles wat ook maar zacht is plus veel olie als dikmaker. Maar als wandelen hem al niet meer soepel houdt en hij ook op de weide pijn heeft dan is het wel snel voorbij.

Je zou nog een laatste test kunnen doen om de knoop door te kunnen hakken: geef hem op de wei eens een week lang pijnstillers. Als hij dan vrolijker wordt/beter loopt/beter eet, dan weet je dat hij chronisch pijn heeft en dat een leven als weidepaard helaas ook geen optie meer zal zijn.
Sterkte!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:06

Hij is altijd stijf, loopt slecht, eet slecht, verliest de glans uit zijn ogen en valt helemaal in.....
TS, dit paard geeft aan dat het op is. Hij kan niet meer. Laat hem gaan.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:06

xyzutu2 schreef:
Wat een naar verhaal. Helaas is hij een van de velen die op deze manier door het Z gerukt en geplukt wordt. :(
Wat dit verhaal extra lastig maakt is het EORTH. Als het probleem alleen in de mishandelde lagen zat dan zou een bitloze neusriem het probleem meteen oplossen. Als de EORTH echter ook de eerste kiezen onder en boven heeft aangetast dan heeft hij 'losse bultkiezen' precies op de plek waar de neusriem overheen gaat. Elke keer dat je dan naar rechts 'trekt', trek je links de neusriem tegen de loszittende kiezen aan en dat doet ontzettend veel pijn. Ook met het halster kun je al tegen dat probleem aanlopen.
Ook het niets lusten qua eten zou heel goed kunnen zijn dat hij niets hards meer in zijn mond verdraagt. Als je het nog met hem wilt proberen dan zou ik overgaan op slobber/bietenpulp/speedibeet, wat ook maar zacht is plus veel olie als dikmaker. Maar als wandelen hem al niet meer soepel houdt en hij ook op de weide pijn heeft dan is het wel snel voorbij.

Je zou nog een laatste test kunnen doen om de knoop door te kunnen hakken: geef hem op de wei eens een week lang pijnstillers. Als hij dan vrolijker wordt/beter loopt/beter eet, dan weet je dat hij chronisch pijn heeft en dat een leven als weidepaard helaas ook geen optie meer zal zijn.
Sterkte!

Dit heeft ie inderdaad vandaar dat rijden al geen optie meer is, hij begint onwijs te klapperen.. Als r iets tegen ze neus aankomt.

Slobber en olie krijgt ie al! Ook een senioren prutje en onbeperkt hooi.. Maar het houd hem niet vol..

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:09

Niemand kan die keuze voor jou maken, dit moet je zelf beslissen. Zelf had ik hem nog een weekje helemaal lekker vertroeteld, alle aandacht voor hem. Daarna had ik hem laten gaan. Als een dier niet meer pijnvrij kan staan is het genoeg geweest, Hoe moeilijk die beslissing ook is omdat het altijd te vroeg komt.

Heel erg veel sterkte!

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:10

Goof schreef:
Hij is altijd stijf, loopt slecht, eet slecht, verliest de glans uit zijn ogen en valt helemaal in.....

Hij is altijd al mager geweest, door de spieren viel het minder op.. Glans uit de ogen is de enige dag weer meer als de andere dag.. En hij vrolijkt zichtbaar op van een wandeling. Ook het rijden vind ie nog geweldig al moet ie echt door ze stijfheid heen gereden worden, maar door de pijn uit ze gebit doe ik dit helemaal niet meer.

Ik snap 100% je punt.. En ik wou dat het zo makkelijk was, hij maakt het zo moeilijk door die goede dagen die die heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:11

jaimy10 schreef:
Dit heeft ie inderdaad vandaar dat rijden al geen optie meer is, hij begint onwijs te klapperen.. Als r iets tegen ze neus aankomt.

Als het al zover is dan is wandelen in feite ook geen optie meer, want aan het halster gebeurt qua druk precies hetzelfde. Als het paard dan ook nog steeds verder verstijft door artrose dan zou ik hem een geweldig mooie week op een hoge dosis pijnstillers geven en hem dan laten gaan, hoe afschuwelijk dat ook is. :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:15

jaimy10 schreef:
Goof schreef:

Hij is altijd al mager geweest, door de spieren viel het minder op.. Glans uit de ogen is de enige dag weer meer als de andere dag.. En hij vrolijkt zichtbaar op van een wandeling. Ook het rijden vind ie nog geweldig al moet ie echt door ze stijfheid heen gereden worden, maar door de pijn uit ze gebit doe ik dit helemaal niet meer.

Ik snap 100% je punt.. En ik wou dat het zo makkelijk was, hij maakt het zo moeilijk door die goede dagen die die heeft..

Ik begrijp jouw punt ook, maar je vraagt hier om onze meningen en dit is wat ik uit je verhaal op pik.
Ik las hierboven nog het advies om hem een week op pijnstiller te zetten, dat is een goede. Dan kun je zien hoeveel pijn hij daadwerkelijk heeft als hij echt opknapt van de pijnstiller.
Maar ik blijf bij mijn punt; dit paard geeft aan dat hij op is. Laat hem gaan. Zorg dat je straks geen spijt krijgt dat je hem (te) laat hebt laten gaan.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:16

xyzutu2 schreef:
jaimy10 schreef:

Als het al zover is dan is wandelen in feite ook geen optie meer, want aan het halster gebeurt qua druk precies hetzelfde. Als het paard dan ook nog steeds verder verstijft door artrose dan zou ik hem een geweldig mooie week op een hoge dosis pijnstillers geven en hem dan laten gaan, hoe afschuwelijk dat ook is. :(:)

Het is vooral als iemand op ze rug zit.. Ik denk dat r ook artrose in de rug zit, hij begint dan extreem te klapperen..
Wanneer ik wandel zonder druk is er niks aan de hand. Vandaar dat het allemaal zo lastig is.. Ik snap jullie punt namelijk heel goed.

Ik ga over 4 dagen op vakantie.. Wanneer hij niks hoeft en van 11 tot 6 op t land staat gaat het prima. Ik wil dus eigenlijk sowieso me vakantie afwachten voor ik hem echt laat gaan... Pijnstillers ga ik inderdaad wel even voor informeren bij DA!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:24

Als ik jou was zou ik hem nog even pijnstillers geven zodat hij ook ff pijnvrij op het land kan zijn en jij nog even van hem kan genieten en hem veel liefde en zorg kan geven en dan hem laten inslapen.

Pfff, vreselijk van wat hem is aangedaan in het verleden.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:25

Zou afwachten wat ie na de periode van jou vakantie doet maar zeker voor je gaat informeren naar pijnstillers..

Als een paard niet meer pijnvrij kan genieten van zijn leven, is het tijd om afscheid te nemen..

Kan hij dat wel maar kan hij niet meer gereden worden dan kan je hem wellicht een plek gunnen waar dat kan, bij jezelf of hem zelf in een rusthuis plaatsen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:27

mvdbijl schreef:
Zou afwachten wat ie na de periode van jou vakantie doet maar zeker voor je gaat informeren naar pijnstillers..

Als een paard niet meer pijnvrij kan genieten van zijn leven, is het tijd om afscheid te nemen..

Kan hij dat wel maar kan hij niet meer gereden worden dan kan je hem wellicht een plek gunnen waar dat kan, bij jezelf of hem zelf in een rusthuis plaatsen.

Rusthuis zou ik niet doen, want een paard met artrose en eorth gebit.....heeft pijn en heeft veel zorg nodig.

Als het niet meer pijnvrij kan leven dan is het beter om het te laten gaan.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:29

Op het moment dat jij twijfelt of het tijd is, dan is het tijd. In je hart weet je het maar je wil er nog niet aan, vandaar dat je hier bevestiging komt zoeken.
Een hele goede dierenarts heeft mij ooit gezegd: je kunt nooit te vroeg zijn, je bent altijd te laat.
Veel sterkte met de beslissing. :(:)

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:30

Hij blijft hoe dan ook ze laatste periode bij mij! Qua verzorging en voeding wil ik dat graag zelf in de hand houden.. Ik zal vanavond wel een foto plaatsen van hoe die er uit ziet, qua 'magerheid'

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:32

AbbyBlues schreef:
Op het moment dat jij twijfelt of het tijd is, dan is het tijd. In je hart weet je het maar je wil er nog niet aan, vandaar dat je hier bevestiging komt zoeken.
Een hele goede dierenarts heeft mij ooit gezegd: je kunt nooit te vroeg zijn, je bent altijd te laat.
Veel sterkte met de beslissing. :(:)

-O-

En dat is dan precies 'de vinger op de juiste snaar' je hebt helemaal gelijk.. Dankjewel!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:36

Ja, met wat AbbyBlues zegt ben ik het eens.

Zelf heb ik het ook gehad, ik begon te twijfelen of mijn paard pijn had en toen wist ik het, want er kwam een periode aan dat het duidelijk was dat het klaar is, en heb ik mijn paard laten inslapen, het ging gewoon niet meer.