Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

, mijn veulen van 3 maanden word ook niet zadelmak gemaakt voor zijn 3e en ik krijg daar nu al commentaar over maar het is mijn beestje en ik ben zelf niet meer van het op 2,5 al zadelmak maken enz). 
liss schreef:weet niet precies wanneer (qua datum) maar dus is z'n 7e maand van z'n 2e levensjaar.2,5 jaar? Is dat paard in de winter geboren dan?
Gewoon even een vraagje
De meeste paarden zijn nu 3 geworden nml.

Cynthia82 schreef:Dus omdat de regel is dat ieder paard op 1 januari verjaart, kan het geen kwaad? Dat lijk je te zeggen nu
Een paard dat op 1 december wordt geboren is een maand later ook officieel 1 jaar. Het gaat niet om de regels die mensen verzonnen hebben voor de leeftijd van paarden, maar om de lichamelijke gesteldheid van een dier. En dan is 2,5 jaar in mijn ogen ook echt te vroeg.
TS, je kan er alleen helaas niet veel aan doen. Als je goed met haar overweg kan, kan je proberen eens met haar in gesprek te gaan of inderdaad goed onderbouwde artikelen laten lezen. Pas als iemand begrijpt waarom het niet goed is en wat de gevolgen kunnen zijn, zullen ze er (sneller) naar handelen. Succes!
Change3x schreef:Wat ik probeer te zeggen is dat je ieder z'n eigen ding moet laten doen. Als de eigenaresse vind dat zij er 1 keer per 2 weken een rondje op kan stappen dan moet zij dat doen. Haar paard, haar eigen schuld als hij snel versleten is of een keer in de staak gaat.
Op internet melden hoe zielig je het wel niet vindt, zal de situatie niet verbeteren.
Het is maar net wat je belangrijker vindt.spatter schreef:Hoeft niet persé een lenteveulen/zomerveulen te zijn geweest...Ik kan me niet voorstellen dat het dier nu nog 2.5 jaar is.
Of het dier is net 2 jaar geworden of net 3 jaar, meeste paarden worden toch in april/mei/juni geboren.
Ik ga er dus van uit dat het dier net 3 jaar is geworden en dan kan het weinig kwaad om het dier rustigjes aan op te leren.