Achterbenen voor elkaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Achterbenen voor elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:59

Vandaag naar een paardje gaan kijken. Helemaal leuk, maar natuurlijk wel een maar... . Het paard zet als hij op het harde draaft heel erg zijn achterbenen voor elkaar. Loopt dus eigenlijk net een dame op hakken. Heb het tijdens het rijden in de bak niet gezien, maar los op het harde viel het meteen op.

Hoe erg is dit?? Is dit iets waarop hij afgekeurd gaat worden, krijgt hij hier last mee. We gaan sowieso nog een keer met instructrice terug en als we hem dan nog steeds zo leuk vinden laten we hem absoluut keuren. Maar het is niet naast de deur en als ik nu al weet dat dit een zware bemerking is, dan moeten we misschien gewoon weer verder kijken.

Isabel

Re: Achterbenen voor elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:04

Als een paard op het harde anders draaft is dat meestal geen teken. Maar je weet zo niet of dat een tijdelijke blessure oid is of een blijvend iets..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:09

Als jij daarover twijfel dan moet het het dier laten staan. Je weet namelijk of een afwijkende motoriek op den duur (dat kan over jaren zijn) niet uitmond in een blessure. Maar je moet natuurlijk ook meewegen wat je gebruiksdoel met het dier is. Boswandelen geeft een andere belasting dan dressuur of cross.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:40

Hoe oud is het paard en hoe lang heeft hij al dezelfde smid/bekapper?
Ik heb afgelopen augustus namelijk een 4jarige gekocht die precies hetzelfde deed maar dan nog iets meer: hij zette in stap en draf op het harde maar ook (in mindere mate) op het zachte en in halt stond hij met zijn achterhoeven bijna op elkaar. De hoeven zelf waren perfect van qualiteit, mooi hard en van een nette vorm. Omdat hij ook extreem veel spierverlies had (was 200 kilo te licht) dachten we eerst dat het aan de slapte lag, maar toen hij na een paar maanden weer op gewicht was bleef hij zo lopen en ben ik het verder gaan onderzoeken. Er heeft een smid naar gekeken en twee bekappers waarbij het lastige was dat hij op elke standverandering reageerde door zijn achterbenen een paar dagen met elke pas op een andere plek neer te zetten. Tegen de tijd dat de bekapper weer kwam had hij zichzelf alweer vastgezet in zijn oude gewoontes en was dus niet meer te zien of de correctie van de bekapper nou positief of negatief had uitgepakt.

Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat we zo nergens kwamen en ben ik zelf maandenlang de hoef/beenstand gaan onderzoeken om zo te kijken waar de rare stand en zwalkende beweging vandaan kwamen. Het lastige bij hem was dat hij in zijn achterbenen 3 standen tegelijk combineerde: bodemnauw (achterhoeven stonden zo ongeveer op elkaar), koehakkig (tenen naar buiten gedraaid) en normaal (hij had geen x-benen zoals een echte koehakkige heeft). Ik ben maanden bezig geweest met zoeken naar hoe zijn hoefstand zijn gang beinvloedden: het ergste achterbeen dat hij met een bocht buitenom naar voren bewoog bleek aan de binnenkant zowel voor als achteren een paar millimeter te lang te zijn.
Afgelopen week heb ik ook eindelijk het andere achterbeen 'gekraakt': waar het ene achterbeen zich gedraagt als een bodemnauw been en de hele binnenkant te lang maakt, gedraagt het andere achterbeen (dat wel normaal naar voren bewoog maar dan te ver naar binnen landde) zich als een koehakkig been waardoor de buitenste helft van de teen te lang wordt. Die hoef is in feite diagonaal scheef. Nu begint hij eindelijk breder te staan in stilstand en ook in beweging - maar bekap ik hem twee weken niet dan zet hij zich weer scheef.

De vraag is in jouw geval vooral hoe oud het paard is en hoe lang hij al in deze stand heeft mogen staan. Als een paard al jaren zo loopt dan kan abrupt corrigeren op lange termijn voor artrose zorgen door overbelasting van de pezen. In [***]'s geval zorgden zijn leeftijd plus het feit dat hij deze stand net zo goed in zijn 6 maanden op de handelsstal opgedaan kon hebben, plus dat hij zó zwalkend liep dat er wel iets gedaan moest worden dat ik toch heb besloten om zijn hoeven te corrigeren. We zijn er nog steeds niet en het zal nog wel een paar jaar duren voordat hij de nieuwe stand echt helemaal in zijn systeem heeft, maar de dierenarts is erg positief over hoe hij steeds breder begint te bewegen dus daar gaan we maar gewoon mee door. Maar goed, daar zitten dan wel twee bekappers, een smid, twee dierenartsen, een osteopaat en een chiropractor in...

Dus de vraag of je het moet doen...
Het kan absoluut, zo'n paard kopen en zijn beenstand/beweging verbeteren, maar dat lukt je alleen als je naast goede spiertraining ook zelf een rasp in de hand neemt, want zo'n drastische correctie subtiel uitvoeren gaat gewoon niet lukken als je smid/bekapper maar 1x per 6 weken langskomt. Dan gaat het op ijzers nog makkelijker aangezien het paard zich daarmee minder afslijt en ook dus minder snel weer scheef zet, maar ook dan wordt het een langdurig traject, en dan ga je er nog vanuit dat de scheve beenzetting gewoon uit een scheef lijf op scheve hoeven komt, en niet uit een grote blessure ergens hoger in de achterhand.
Dus als je zelf geen ervaring met bekappen hebt en je hebt ook geen tijd/zin om het te leren dan zou ik eerlijk gezegd van de koop van dit paard afzien, hoe leuk hij ook is. :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-16 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:46

Gewoon niet aan beginnen. Als ze een erg afwijkende beenstand hebben, levert dat later zeker problemen op.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 09:57

Dank voor jullie antwoorden al en het hele uitgebreide antwoord :-) . Bevestigt mijn vermoeden wel. Het paard hoeft geen mega inspanningen te leveren, B max L dressuur, gewoon lekker rijden en geregeld een buitenritje. Maar we willen geen toppaard, maar ook geen tobpaard, gezondheid en braafheid zijn de belangrijkste eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:20

Als je geen tobpaard wilt, dan zou ik het persoonlijk niet doen. Ik merk met [***] dat zo'n eindeloos correctietraject er toch voor zorgt dat je elke dag weer naar die benen zit te kijken want staan ze nu slechter, beter, anders of hetzelfde als gisteren...?