Grote bult bij / net boven paard haar knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

langedeel

Grote bult bij / net boven paard haar knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:02

Hoi!
Sinds een tijdje (april) heeft mijn fries Sietske een grote bult bij haar knie.
de bult is ineens ontstaan, en de dag dat ik de bult ontdekte heeft ze twee weken stil gestaan, daarna liep ze weer goed. maar de laatste tijd loopt ze heel vaak niet goed, onregelmatig, kort en als ze hard moet draven gaat ze heel slecht galopperen. terwijl voor de bult zij dit nooit had.
in het begin was de bult zo zacht dat je hem weg kon drukken, en wisselde de grootte heel erg.
nu is de bult nog wel een beetje zacht, maar zeker niet weg te drukken. de bult is niet warm en het paard vind het niet erg als je eraan zit.
nu is laatst de da geweest om te kijken. die zegt: dat het gewoon een vochtbult is, en dat die ineens kunnen ontstaan. en dat ze niet slecht loopt, maar dat is alleen op het harde in stap en draf gekeken.
dus ik weet nu niet meer wat we moeten doen, dus als er tips zijn _/-\o_ _/-\o_
we rijden op b niveau.
alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Re: Grote bult bij / net boven paard haar knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:07

Beweegt de bult ook dat ie op zij kan? Verschuift of is het echt hard en blijft het op 1 plek?

Ik las dat eerst wel was en nu niet meer?
Vind het er erg vreemd uit zien..
raar dat ze onregelmatig loopt maar niks geen last van heeft als je er op drukt.

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:18

eerst kon je de bult inderdaad makkelijk bewegen, nu is dat een stuk moeilijker .
ja ik vind het ook heel raar

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:19

langedeel schreef:
eerst kon je de bult inderdaad makkelijk bewegen, nu is dat een stuk moeilijker .
ja ik vind het ook heel raar

Kunnen ze niet even bloed afnemen voor onderzoek na onstekingswaarde?

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:21

Oke zal ik vragen,
toen de da vorige keer kwam zeiden ze dat ze het wel konden open maken, maar de kans op infectie dan heel groot was

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:22

langedeel schreef:
Oke zal ik vragen,
toen de da vorige keer kwam zeiden ze dat ze het wel konden open maken, maar de kans op infectie dan heel groot was

Jaa maar lijkt me vreemd om zomaar bult open te maken, als je onstekingswaarde checkt kun je kijken of het tumor is, tenminste dacht ik. Ik heb er zelf geen ervaring bij maar vragen kan nooit kwaad aan je da!

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:23

oke! zal het vragen, bedankt!

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:41

Je zou haast denken aan een galbult, maar die heb ik nog nooit op die plek gezien. Heeft tie misschien een trap gehad van een ander paard? Als het echt vocht is zou je groene leem kunnen proberen. Wel heel vreemd inderdaad. Hoop voor je dat het gauw beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:29

Ik zou een andere dierenarts laten komen of naar de kliniek toe gaan om het wat beter te laten onderzoeken. Vooral omdat ze toch kreupel blijft. Denk dat je met een scan of foto pas kunt zien wat het is.