Zand zand, en nog meer zand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyKabal

Zand zand, en nog meer zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 16:41

Hey bokkers,

Ik weet dat hier enorm veel over gevraagd word. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer!

Mijn pony staat altijd op keurig lang gras, raakt het bijna op? Gaat ze meteen naar een ander vers stuk. Ze krijgt basis sport brok van havens en een scheutje biozym appelazijn.

Ik had 3 weken terug de da bij de paarden voor het inenten van mijn pony. Dus meteen gevraagd wat ik hier aan zou kunnen doen. Hij zij eerst een gras masker zodat ze alleen de lange sprieten gras kan eten, en dus niet de wortels met zand mee neemt. ( dit is niet het probleem! De maakt zelf een gat in t gras, en eet dan zand ) toen zij hij een vitamine te kort. Maar reageerde niet duidelijk en had volgens mij haast....

Dus heb ik maar appelazijn biozym gehaald. Dit hielp een aantal weken. Maar nu zag ik haar net weer graven en zand eten.. D'r tong zag ook weer zwart :(

Kan iemand mij helpen? Tips geven? Of moet k een andere dierenarts gaan zoeken? Haha

Word een beetje moe hiervan. Wil zo graag dat t goed met d'r gaat..! Vind dit echt niet fijn..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:52

Waarschijnlijk zit er toch iets tekort in het gras, waardoor ze naar mineralen op zoek is die ze in het zand denkt te vinden. Ik kan me niet zo goed voorstellend at je dat met appelazijn oplost, ik zou het meer zoeken in een complete vitaminekorrel die je door de biks kan voeren. http://www.vitalbix.com/vitalbix-producten is een mooi product, dat waarschijnlijk meer oplost dan de appelazijn-mix dat je nu voert.

mrie

Re: Zand zand, en nog meer zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:55

Heeft ze een mineralen blok?

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 16:58

Mineralen blok likt ze niet aan.

En vitalbix eet ze niet..

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:28

Mijn paard at ook vrij veel zand toen ik haar net had. Ik ben begonnen met zeewier door de bietenpulp te doen (door brok of muesli laat ze het zeewier liggen) en ik heb het idee dat het hiermee een stuk minder is. De mijne raakt de liksteen ook niet aan.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 17:40

Kan iemand mij vertellen welk mineraal of welke vitamine zij dan kan missen? Of zou ik hiervoor een bloed onderzoek voor moeten doen? Ga ik wel even opzoek naar een andere da die wel aandacht schenkt aan een groot probleem. Paard heeft al vele malen koliek gehad. Maar da is gewoon te kortaf om er iets van te snappen of een serieus antwoord van te krijgen.. Baal hier echt van. Ben een student en kost natuurlijk genoeg :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:47

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 17:53

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:07

Meestal is zand eten het gevolg van zoutmangel. De mijne doen het ook als ik ze niet wat zout (zonder jodium) extra bijvoer. Zolang ik ze zout bijgeef likken ze hier niet meer aan het zand.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:43

Je kan een ton met water en keltisch zeezout in de wei zetten. Dit bevat nog veel meer mineralen dan een Himalaya steen. Dit bied je aan naast het gewone drinkwater. Het klinkt idd als een tekort.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:56

Rina bedoelt zoutgebrek :D , halve Duitse ;) , haha.

De vitalbix kan je ook door een beetje slobber of bietenpulp geven, dan eet ze het waarschijnlijk wel. Dat zou ik nog proberen als ik jou was.

Bloedonderzoek is wat lastig, omdat is gebleken dat de toegestane waarden eigenlijk ruimer zijn dan wat voor de meeste paarden geldt. Het is eigenlijk te algemeen terwijl sommige dingen rasgebonden kunnen afwijken en andere dingen echt te ruim zijn genomen. Bovendien is het ook best prijzig als je een echt goed uitgebreid bloedonderzoek laat doen.

En ik weet niet of je het zandprobleem zelf nog aanpakt, maar dat kan je doen met een kuur zandweg en daarna dagelijks lijnzaadolie voeren.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:00

Ik geef haar om de zoveel tijd dat ene vezel. Ben even de naam kwijt. Maar dat is ook zandweg. Maar ik zoek liever de oorzaak dan dat k t oorzaak wegleg en het zand eruit probeer te halen. K ga morgen meteen zorgen voor een normale zoutsteen en een Himalaya steen en nog een mineralen steen. Zout likte ze wel altijd veel van de steen. Maar heb er geen een in t weiland staan. En aangezien ze Zomers 24/7 buiten staan kan ik dat wel weer gaan proberen! :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:13

Jet schreef:
Rina bedoelt zoutgebrek :D , halve Duitse ;) , haha.

:') :') :') woon er blijkbaar al te lang, en zit teveel op Duitse sites :+ :P Je hebt gelijk, zoutgebrek :D

TS geef em maar eens een paar dagen een eetlepel zout over het voer, meestal genoeg om te merken of ze nog zandlikken. Dan weet je het zeker. Sommige zoutblokken zijn niet echt goed voor paarden. Teveel andere stofjes erin.
Een paard is gemiddeld een 10 gram zout per dag nodig.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 07:02

Wij krijgen zout van de zout fabriek :) dus zit niks anders door heen gelukkig. Heb t 1 x geproefd. Oh bah! Denk dat ik dit als eerst ga proberen omdat ze daar normaal op stal ook best veel aan likt. Misschien helpt het :j