zogend en hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

zogend en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 10:01

Mijn shetmerrie met 4 weken oud veulen aan de voet is hoefbevangen aan het raken. Ze krijgt tot nu toe alleen 24/7 weidegang met ruim voldoende gras, geen merriebrok, en heeft beschikking over water en liksteen. Hoefsmid is al ingeschakeld om haar voeten bij te houden, maar dat is een proces dat maanden duurt. Verder is ze ruim op gewicht, maar niet mega-dik. Ik heb beschikking over een zandpaddock en ruwvoer.

Mijn andere shet is in het verleden ook hoefbevangen geweest en staat nu permanent op dieet en halve dagen in de wei met graasmasker. Hij gaat heel goed nu en is volledig hersteld. Ik durf de merrie niet op een heel strikt dieet te zetten nu vanwege het jonge veulen. Graag zou ik tips hebben hoe ik haar goed lacterend kan houden voor het veulen, maar ook de hoefbevangenheid kan gaan laten genezen.

Duhelo

Re: zogend en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:22

Of je paard nu gras of hooi krijgt, melk blijft ze wel geven hoor. Ik zou ze van het gras afhalen, en op de paddock met hooi zetten, eventueel ook een paar uurtjes per dag op de weide met een graasmasker.
Je kan een vitaminebrok bijgeven om de tekorten aan te vullen zonder dat ze veel suiker en eiwit binnen krijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: zogend en hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:02

Als aller allereerste: bel je dierenarts vandaag nog!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:25

Ik heb in het verleden een zogende merrie gehad die om een andere reden op suikerarm dieet moest en dus altijd een graasmasker op had in de wei.
Ik voerde haar bij met een eiwitrijk dieet(lucerne zonder melasse, pavo Podo opfokbrokken en zemelen geweekt tot slobber) en liet haar een paar keer per dag een uur hooi eten terwijl het veulen in de wei bleef bij de andere fokmerries en hun veulens.

Het veulen groeide voorspoedig en ging al snel gewoon grazen als moeders op stal haar hooi uurtje had. Zo hebben we het afspenen kunnen uitstellen tot het veulen bijna 5 maanden was en verder kon op een gras dieet. De merrie was toen wel erg schraal en hebben we met voorzetting van het eiwitrijke dieet weer op gewicht gekregen.
Helaas was het onderliggende probleem niet op te lossen en hebben wij haar na een winter klinieken en behandelen uit haar lijden moeten verlossen, maar dit veulen heeft geen hinder of achterstanden opgelopen en is inmiddels een gezond volwassen paard.

Ik wil maar zeggen: het kan! Nu in overleg met de dierenarts een uitgebalanceerd dieet voor de merrie samenstellen zodat ze in staat blijft om haar veulen te zogen en de bevangenheid niet uit de hand loopt of liever nog geneest.
Overleg ook met de DA over pijnstillen want de pijn bij bevangenheid is gruwelijk, daarbij is de gaten houden dat het gekozen middel niet via de melk bij het veulen komt. Daarin dus een slimme keuze maken. Ik ben geen DA dus weet niet wel middel het beste is te gebruiken.

En met deze merrie niet meet fokken.

Edit: is de merrie lang aan de nageboorte blijven staan na de bevalling? Is de baarmoeder schoon? Dierenarts vragen... Het zou ook hieraan kunnen liggen en dan is de bevangenheid niet voedingsgerealteerd.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 13:39

Deze merrie hebben wij net 2,5 week. Overgenomen met ons nieuwe huis, omdat wij toch een maatje voor onze shet wilden en omdat de oude eigenaar emotioneel veel moeite had met het wegdoen van al zijn (fok)merries. Hoefsmid van de week langs gehad vanwege haar (in mijn ogen) verwaarloosde voeten. De hoefsmid dacht ook dat ze wel vaker hoefbevangen geweest is, gezien de staat van haar hoeven. Wij gaan zeker niet meer met haar fokken. Dit is absoluut haar laatste veulen. Ik ga idd overleggen met de DA. Ondertussen iets minder weidegang en meer ruwvoer. Wil heel graag dat ze pijnvrij is en evengoed haar veulen voldoende kan grootbrengen. Daarna zien we wel verder.