Gevolgen bouw castratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Gevolgen bouw castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 20:26

goedeavond,

Sinds vorige week maandag is mijn nieuwe paard 3 jarige inmiddels ruin dus gecastreerd.

Hoeveel gevolgen gaat dit hebben voor zijn uiterlijk? Hij is namelijk echt hengst om te zien.... En gedroeg zich ook zo, vandaar de keuze.

Hij is perfect hoe die is, maar ik zou het jammer vinden als zijn hals en bespiering minder worden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Sharon

Roweentje89

Re: Gevolgen bouw castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:27

Normaal gesproken als hij zijn bouw al heeft gaat er niet veel aan veranderen.
Het is sowieso aan jou om hem in de juiste bespiering te trainen en dan zou hij de bouw die hij nu heeft moeten behouden. (En waarschijnlijk nog iets breder worden ivm trainen van spieren)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:13

De gespierde brede hengstenkaken raken ze zeker kwijt, de rest kun je erbij trainen maar dat kost je bij een ruin wel meer moeite dan bij een hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:24

Mijn paard is op 3jarige leeftijd gecastreerd nadat hij een merrie heeft gedekt. Nu is hij bijna 5 en ziet hij er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

De hals heeft hij duidelijk gehouden maar hij heeft in mijn ogen geen hengstenhoofd. Zijn hoofd is het afgelopen jaar wel nog erg gegroeid en breder/dikker geworden (moest steeds gaatjes bijmaken in halster en hoofdstel) maar hij heeft geen brede hengstenkaken.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 18:13

Hij heeft nu idd heel brede kaken.... dus daar gaat niks van over blijven? Gaaf dier hierboven! Idd Een mooie brede nek

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:19

Enige wat je met zekerheid kunt zeggen is dat de groeischijven later sluiten bij een ruin, en dat je paard dus hoger zal worden dan wat hij als hengst zou zijn geworden.