Titerbepaling Tetanus mogelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Titerbepaling Tetanus mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:08

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:10

Interessant !
Zouden de DA hier te lande dit ook al gebruiken?

Floortz

Re: Titerbepaling Tetanus mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:20

Het kan door de DA via de groothandel besteld worden lees ik op haar FB site. Maar de levertijd is wel lang.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 14:51

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:53

Bij mijn weten wordt er ook al lange tijd gebruik gemaakt van de (tetanus) titer bepaling bij honden. Fijn dat het nu voor paarden ook beschikbaar is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 19:56

Voor honden bestaat de DHP titerbepaling sinds een jaar of 10. En de vaccinatieadviezen zelf zijn van om het jaar naar om de 3 jaar gegaan. Alle voorgaande jaren zijn honden dus onnodig gevaccineerd en eigenaren op kosten gejaagd.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:37

Dit kan al een hele tijd hoor. Je moet het alleen wel specifiek aangeven bij je dierenarts dat je apart wil enten (dus geen influenza/tetanus cocktail) en wil titeren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 20:58

tetanus kon nog niet eerder getiterd worden.

abrina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:11

Weer wat geleerd. Heel interessant.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:33

Kan iemand in jip en Janneke taal uitleggen wat titeren is? :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:39

LukieBradley schreef:

Nee, want titeren is geen bestaand woord.
Het doet iedere keer weer zeer aan mijn ogen.

Het heet titreren.

Het titreren ken je misschien vanuit scheikunde waarbij je tot een omslagpunt titreerd (een bepaalde concentratie bepaald bijv).
Bij antistoffen kun je ook titreren, je bepaald dan de concentratie antilichamen in het bloed.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:45

LukieBradley schreef:

Bij Titeren onderzoeken ze het bloed op de aanwezigheid van antilichamen (titer) tegen een ziekte.

Er wordt gemeten of er nog bescherming is tegen parvo, hondenziekte en leverziekte. .

Dit zijn de ziektes waar standaard tegen ingeent wordt jaarlijks. Blijkt in de meeste gevallen niet jaarlijks nodig te zijn omdat een hond antilichamen opbouwt, soms genoeg om jaren zonder enting vooruit te kunnen. Tannetje koning kan bijv via zo'n test zien hoelang een hond ongeveer beschermt is tegen een bepaalde ziekte. Kan zomaar zijn dat ik mn hond laat testen en dat hij bepaalde entingen de komende jaren niet hoeft te hebben. Hond van mn moeder is getitert en die hoeft die entingen de rest van zn leven niet meer te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:47

Ahhhhh, titreren :+

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:07

Floortz schreef:
Voor honden bestaat de DHP titerbepaling sinds een jaar of 10. En de vaccinatieadviezen zelf zijn van om het jaar naar om de 3 jaar gegaan. Alle voorgaande jaren zijn honden dus onnodig gevaccineerd en eigenaren op kosten gejaagd.

De grote en de kleine cocktail kosten hetzelfde dus het op kosten jagen van eigenaren slaat nergens op.....

Daarnaast kun je niet titeren voor leptospirose en die enting is jaarlijks (evenals de kennelhoest vaccinatie).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:16

Ik heb recent laten enten en heb nog uitgezocht of het mogelijk was een titerbepaling te laten doen, dat kon idd niet.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om omdat het verplicht is te enten op stal de halve dosis te laten enten.
Hij is immers maar 250 kilo en ik wil niet dat hij net zoveel krijgt als een paard van 700 kilo, dat slaat nergens op.
Hij was het jaar ervoor te laat ingeënt dus de andere helft is een aantal weken later geprikt door de dierenarts zodat de boel weer op orde was. :)

Enige nadeel is dat je bloed moet prikken, dat stelt mijn pony niet op prijs.
Mocht het ooit ook voor influenza kunnen en betaalbaar dan ga ik het zeker doen.
Dan verdoof ik hem een keertje en hoop ik dat hij dan voor jaren goed zit met de titerwaarden en ik jaren niet hoef te enten. :)
Zo niet laat ik de halve ampul prikken.

Ik zie trouwens dat ie voor mensen zeer waarschijnlijk ook goed is.
Als het in nederland beschikbaar komt ga ik hem bestellen voor mezelf.
Ik heb chronisch lyme en mijn tetanus is verlopen, en enten wil ik niet meer tenzij noodzakelijk.
Dus ik ben er blij mee! *\o/*

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:35

Wat interessant! Wist ik helemaal niet.
Wist dat het bij honden bijvoorbeeld niet altijd meer nodig was maar niet waarom!
Weer wat geleerd
Waarom kon het bij honden dan wel en niet bij paarden? Werkt het anders

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:13

Ik heb gemaild. :)
Morgen ook ff de dierenarts bellen of ze de test ook al kennen en gaan toepassen.
Laatste keer zei ze te begrijpen dat ik niet wilde enten, maar dat er nog geen titertest voor was helaas.
Tetanus is het begin, nu influenza nog.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:37

Ik volg even. Wil de test eigenlijk bestellen en testen op onze eigen koppel. 5 stuks, waarvan eentje vorig jaar niet geënt is omdat ze zo'n onwijze last krijgt op de spuitplek.
Bil, hals en borst al gehad, maar ze is er lang stijf en pijnlijk van. Titeren zou voor haar echt een uitkomst zijn. Ben alleen (nog) geen da. Maar kan je hem als particulier ook bestellen? Bloed afnemen is voor mij geen probleem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:49

Eilleen, volgens mij wel maar ik heb erover gemaild.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:38

Floortz schreef:
tetanus kon nog niet eerder getiterd worden.

moonfish13 schreef:
Ik heb recent laten enten en heb nog uitgezocht of het mogelijk was een titerbepaling te laten doen, dat kon idd niet.

Mijn DA kon het anders vorig jaar al, bijzonder. Overigens staat in dat artikel ook helemaal niet dat het voor de ontwikkeling van deze test niet mogelijk was he. Er staat alleen dat dit een nieuwe test is waarmee snel en ter plekke getest kan worden, dat kon eerder idd niet voor zover ik weet. Das toch een wezelijk verschil ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:53

Sizzle schreef:
Ahhhhh, titreren :+

Ik geloof niet dat het opgepakt wordt Sizzle :D :D :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:56

maar het is toch iets anders dan titreren...

Je bepaalt namelijk de titer van antistoffen in het bloed. En daar heeft men een werkwoord van gemaakt dat langzaam is ingeburgerd...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:49

Roqfort schreef:
Floortz schreef:

De grote en de kleine cocktail kosten hetzelfde dus het op kosten jagen van eigenaren slaat nergens op.....

Daarnaast kun je niet titeren voor leptospirose en die enting is jaarlijks (evenals de kennelhoest vaccinatie).

Leuke dierenarts heb jij :D volgens mij had die van mij daar verschillende tarieven voor. Maar ik weet het niet meer want ze zijn al jaren niet meer gevaccineerd. Zolang de titers goed zijn vind ik dat niet nodig. Honden zijn trouwens 14,5 en 10 jaar jong.

Volgens mij is eens per 3 jaar nog altijd minder dan om het jaar. Zoals je kunt lezen wordt er niet over Lepto of kennelhoest gerept door mij.

Er is geen enkele vaccinatie 'jaarlijks'. Dat zijn voorschriften van de fabrikant of dierenarts al naar gelang welk merk entstof deze koopt.
En hoe vaak? Dat mag je allemaal zelf weten. De oude lepto werkte trouwens maar een maand of 6 en van de nieuwe 4 krijgen honden soms erg nare bijwerkingen, zo is gebleken.

Weet je wat het voordeel van titeren (inmiddels is dat een ingeburgerd woord) is?
Dat aantoonbaar wordt gemaakt of er antistoffen aanwezig zijn in het bloed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:06

secricible schreef:
maar het is toch iets anders dan titreren...

Je bepaalt namelijk de titer van antistoffen in het bloed. En daar heeft men een werkwoord van gemaakt dat langzaam is ingeburgerd...

Het werkwoord bestond al dat heet gewoon titreren.
Met titratie bepaal je de titer, ofwel doe je een titer bepaling.

Titeren bestaat niet en is voor mij net zo ergerlijk als me paard :')
Dat is echter helaas ook ingeburgerd -O-

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:10

https://en.wikipedia.org/wiki/Titration

Waarom googled er dan niemand zelf eens wat :p

Daar staat:

An assay is a form of biological titration used to determine the concentration of a virus or bacterium. Serial dilutions are performed on a sample in a fixed ratio (such as 1:1, 1:2, 1:4, 1:8, etc.) until the last dilution does not give a positive test for the presence of the virus. The positive or negative value may be determined by visually inspecting the infected cells under a microscope or by an immunoenzymetric method such as enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). This value is known as the titer.