stukje hoef "afgescheurd"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

stukje hoef "afgescheurd"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:03

Beste bokkers,

Ik verzorg op dit moment voor 5 weken twee paardjes (dit doe ik al 4j). Bij eentje daarvan is er gisteren een stukje hoef rechtsvoor "(af)gescheurd". Ik probeer al twee dagen onze hoefsmid te bereiken, maar tevergeefs. Heb het dan zelf al maar wat proberen bij te vijlen... Ik controleer zijn hoefjes 3x per dag en deze avond zag ik dat het wat was verder gescheurd, met als gevolg dat er allemaal zand en vuiligheid tussenkomt en dit zorgt er alleen maar voor dat het erger en erger wordt... Heb het weer wat bijgevijld en de eigenaresse gebeld, ook die nam niet op...
Ik zit met m'n handen in m'n haar momenteel. Hierbij komt dan nog eens dat ik een best erge telefoonangst heb, dus dat helpt ook niet... Heb de voorbije dagen echt in stress geleefd, ik weet dat als het erger wordt ik mezelf dit echt niet vergeef.

Hopelijk kunnen jullie me wat goede raad geven...

Edit: paard krijgt al biotine.
Laatst bijgewerkt door ninietje_x op 04-07-16 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

xchey

Re: stukje hoef "afgescheurd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:07

Hoe groot is het stuk en heeft het paard er pijn aan? Als het een klein stukje is hoeft dat helemaal niet super dramatisch te zijn hoor. Kan je niet een andere hoefsmid bellen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:08

Een stukje hoefwand kan meestal weinig kwaad, daar zou ik me niet te druk om maken. Betekent meestal dat de hoef te lang wordt, en dan lost moeder natuur dat op door er een stukje af te laten brokkelen. Ziet er niet mooi uit, maar zo lang het niet te ver scheurt kan het ook geen kwaad. Rond vijlen is dan inderdaad het beste wat je kan doen, en verder wachten totdat de smid wel bereikbaar is. Als dat over een weekje is dan is dat ook geen ramp :)
Misschien kun je even een foto maken van de zijkant en onderkant. Er zitten een aantal mensen op bokt die er echt verstand van hebben en waarschijnlijk wel kunnen vertellen hoe ernstig het is.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:16

xchey schreef:
Hoe groot is het stuk en heeft het paard er pijn aan? Als het een klein stukje is hoeft dat helemaal niet super dramatisch te zijn hoor. Kan je niet een andere hoefsmid bellen?

Paardjes staan op een zandweide met inloopstal. Op het zand heeft hij nergens last vast. Op harde ondergrond heeft hij wat moeite met draaien en soms ook een beetje met achteruitgaan. Heb dus extra veel vlas in de stal gedaan. Het was eerst een heel klein stukje, nu is er een klein stukje hoef echt weg zegmaar en is het een klein beetje verder doorgescheurd (dus naar boven toe). Het probleem is dat ik maar gewoon een verzorgster ben, dus ik overleg alles liever eerst met de eigenaresse.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:19

8nnemiek schreef:
Een stukje hoefwand kan meestal weinig kwaad, daar zou ik me niet te druk om maken. Betekent meestal dat de hoef te lang wordt, en dan lost moeder natuur dat op door er een stukje af te laten brokkelen. Ziet er niet mooi uit, maar zo lang het niet te ver scheurt kan het ook geen kwaad. Rond vijlen is dan inderdaad het beste wat je kan doen, en verder wachten totdat de smid wel bereikbaar is. Als dat over een weekje is dan is dat ook geen ramp :)
Misschien kun je even een foto maken van de zijkant en onderkant. Er zitten een aantal mensen op bokt die er echt verstand van hebben en waarschijnlijk wel kunnen vertellen hoe ernstig het is.

Ik zal morgenvroeg foto's maken. Het is meer aan de zijkant van zijn hoefwand, niet achteraan maar ook niet vooraan (oke dat klonk niet echt duidelijk).

Maartje1990

Re: stukje hoef "afgescheurd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:01

Zal wel in z'n kwartier zijn dan. De hoef is dan gewoon te lang. Maar veel kwaad kan het niet hoor