Osthepaat of chiropracter voor peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Osthepaat of chiropracter voor peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 21:23

He allemaal,

Mijn paard is al 6 weken lang kreupel aan haar rechtervoorbeen. Na 3 weken de dierenarts gebeld, eenmaal op stal heeft ze eerst de hoef verdoofd. Omdat ze hierdoor niet beter ging lopen werd de kogel verdoofd. Na 15 min liep ze nauwelijks kreupel. De DA dacht aan artrose dus hebben we foto's laten maken. Daaruit kwam geen artrose, maar een bot dat scheef stond. Ze konden geen verklaring geven of dit de oorzaak was.

zelfs de hoefsmid is langgeweest om er ijzers onder te zetten en een schokdemper plaatje ertussen. Hij heeft het lijf globaal nagekeken, temperatuur opgemeten in de benen, gevoeld. Niks te vinden.

Nu heb ik vandaag na 3 a 4 weken en af en toe wandelen ben ik vandaag buiten een rondje gaan maken en heb wat stukjes gedraafd tussendoor. Misschien als het een spierkwestie was dat het iets los zou komen. Helaas werd het niet beter maar vond ik een dikke, warme plek op de pees, net onder de knie aan de achterkant.

Omdat ik merk dat ze ook erg last heeft met haar lijf wil ik hier graag iemand langs voor laten komen. Kan iemand mij tips/advies geven over wat ik er het beste bij kan halen en kent iemand ook een goede die mij zou aanraden.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 06-07-16 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam uit titel gehaald.

jordal

Re: Osthepaat of chiropracter Arnhem voor peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:30

Ik heb voor mijn hond Martine Burgers als osteopaat. 18 juli komt ze voor de eerste keer mijn paard behandelen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:34

Kun je niet beter eerst een peesscan laten maken?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:40

Idd, eerst laten uitzoeken wat het exact is. De plek die je noemt is waar het checkligament zit, dat zou ik echt even goed laten onderzoeken.

Even nieuwsgierig; weet je ook wel bot er 'scheef' stond?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:30

Mijn advies zou zijn om eerst een peesscan te laten maken, en daarna naar Den Hoek (holistische praktijk voor dieren).

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:55

Ik ging altijd met mijn paard naar Marielle, zij werkt bij de dierenkliniek in Vorden.
Het is wel een stukje verder dan Arnhem, maar mijn paard liep zelfs alleen de vrachtwagen op als de vrachtwagen er stond. En ze ging alleen met de vrachtwagen mee, als ze naar Marielle moest.

Totaal genieten kon mijn paard bij haar, alles werd losgemaakt en ik had daarna ook echt een ander paard.
Daarnaast, mocht ze het niet kunnen verhelpen staan er erg goede dierenartsen klaar om je paard verder te behandelen. Dierenarts Jeroen of Schelto zou ik je kunnen aanraden.

Een sessie bij Marielle viel qua prijs ook mee vond ik altijd, ik geloof dat dat 35 of 45 euro was.

Succes met je paard!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:57

Ik kan je Els Bach van harte aanbevelen. Kundig, vriendelijk en kan je goed adviseren.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:19

Ellen Kral komt eens in de maand naar stal dijkzicht, daar kan je dan voor inschrijven. Zij is ook volledig dierenarts, dat lijkt me in deze situatie geen overbodige luxe.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:28

Als er een bot scheef staat is het best logisch dat dit bij belasting andere problemen gaat veroorzaken zoals bv een dikke pees

Is het het hoefbeen?

Bij welke DA ben je geweest? Ik zou zelf naar een goede kliniek gaan!

Wil je niet ontmoedigen maar een bot dat scheef staat gaat naar alle waarschijnlijkheid niet meer recht staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:43

Shauniraquel schreef:
Nu heb ik vandaag na 3 a 4 weken en af en toe wandelen ben ik vandaag buiten een rondje gaan maken en heb wat stukjes gedraafd tussendoor. Misschien als het een spierkwestie was dat het iets los zou komen. Helaas werd het niet beter maar vond ik een dikke, warme plek op de pees, net onder de knie aan de achterkant.

Wat heb je precies gedaan toen je een rondje hebt gemaakt: gewandeld of gereden?
Als je gewandeld hebt, dan is de draf misschien toch net teveel geweest. Duimen dat het weer snel beter wordt. De volgende keer kun je het opbouwen van stukken draf beter gewoon met een stopwatch doen: beginnen met per dag linksom en rechtsom en dan elke week een minuut erbij. Dan sla je minder snel per ongeluk een stap over, en mocht het weer fout gaan dan weet je precies wat teveel was voor je paard.

Als je niet gewandeld maar gereden hebt, dan heb je inderdaad een goede osteopaat/chiropractor nodig, maar niet eens voor je paard als wel voor jezelf. Na zo'n blessure kun je namelijk niet meteen gaan rijden en zeker niet meteen gaan draven. Al na tien dagen stalrust verliest een gezond paard aan spieren, en na drie maanden stilstaan is hij qua spieren, pezen en botten weer terug op het niveau van een oningereden, groen paard. Jouw paard staat een maand op non-actief, daar kun je zelf uit afleiden hoeveel slapper hij is geworden. Die slappere spieren en pezen betekenen dat ze de gewrichten nog minder goed bij elkaar kunnen houden met de extra belasting van een ruitergewicht, helemaal in gangen met ook nog een zweefmoment.

In dat geval zou ik inderdaad een goede osteopaat of chiropractor zoeken en die ook gericht vragen naar een revalidatieschema en een goede opbouw voor weer beginnen met rijden, want anders rij je er voor je het weet steeds opnieuw doorheen. Ter vergelijking: een paard dat 3 maand stil heeft gestaan hoort volgens de osteopathie te beginnen met eerst een maand alleen maar stappen onder het zadel, niet meer dan 10 minuten per keer, en na elke dag rijden 2 dagen niets onder het zadel doen. Draf komt pas na die maand, en dat begint ook echt met minutenwerk.

Maar dat is de toekomst, eerst de acute blessure verhelpen en daarna is goede osteo/chiro erbij is in elk geval een goed begin. Als je echt niet weet wie je moet vragen: een chiropractor is altijd ook afgestudeerd als dierenarts en kan dus ook iets medischer kijken, een osteopaat kan/is niet per se.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-16 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:55

Mijn eigen paardenarts die tevens chiropractor is, gaf me aan dat ze kreupele paarden liever niet losmaakte als er sprake is van kreupelheid door bv peesblessure. Haar mening is, het paard heeft voorlopig een compenserende houding. Die heeft hij nodig door de pijn, dan moet je het hem daar niet lastiger in maken door zijn compenserend vermogen af te nemen.

Als ie de blessure heeft opgelopen juist door te compenseren, dan is het natuurlijk anders. Maar dan moet je wel weten wat kip en wat ei is.

In jouw geval zou ik eerst het been laten scannen en op basis van die gegevens verder kijken naar revalidatie.

En daarna inderdaad een goed opbouwschema zien te verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:00

Rocamor schreef:
Mijn eigen paardenarts die tevens chiropractor is, gaf me aan dat ze kreupele paarden liever niet losmaakte als er sprake is van kreupelheid door bv peesblessure. Haar mening is, het paard heeft voorlopig een compenserende houding. Die heeft hij nodig door de pijn, dan moet je het hem daar niet lastiger in maken door zijn compenserend vermogen af te nemen.

Die van mij zei precies hetzelfde. [***] sleet door zijn schouder(pees)blessure zelfs zijn voorhoef scheef af omdat hij zo de schouder kon stabiliseren, en dat mocht ook niet meteen rechtgezet worden; pas sinds hij weer normaal begint te bewegen mag hij elke week een paar millimeter rechter gezet worden, anders zou hij zijn pezen weer overbelasten.
Peesblessures blijven echt millimeterwerk, op ieder mogelijk vlak...

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 12:24

Het kroonbeen staat iets naar voren op het kootbeen. Dit veroorzaakt een 'dikkere/hoge bult' boven haar kroonrand. Zolang ik weet heeft ze het altijd al gehad, maar nu viel het de dierenarts ineens op.

We zijn de vorige maanden steeds zwaarder gaan trainen. Ondanks dat we hiernaast ook rustige ritjes maakte of ik haar vrije dagen maakten, denk ik dat het haar teveel is geweest.. Ook merk ik dat het in haar lijf gewoon niet zo lekker zit.

Het vreemde eraan is dat ze acuut kreupel was en wij 2 maanden niks hebben kunnen vinden, en nu dit ineens oppopt. Els Bach, heb ik een aantal jaren geleden laten komen, erg fijne vrouw! Maar op dit moment zit ik met mijn handen in het haar, omdat ik geen idee heb wat ik moet de situatie aanmoet. Ik ben op dit moment dagelijks aan het stappen op harde, rechte ondergrond en veel verkoelen/afspoelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:53

Moderatoropmerking:
Omdat er in dit topic vooral inhoudelijk gereageerd wordt blijft dit op BEH staan. Voor ervaringen met specifieke personen (dienst) kan een topic op ED geopend worden. Dan houden we het hier inhoudelijk met de vraag osteopaat of chiropractor bij peesblessure.