Pony op enkele slechte conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sayenti

Pony op enkele slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:02

Iemand die toevallig kan helpen?

We hebben mijn beginners pony'tje hier nog rond lopen van 35/36jaar.

Zij is van dinsdagavond op woensdag ineenkeer fel afgevallen.
Dachten aanval gekregen DA erbij onderzocht kern gezond.
Even aankijken helaas blijft ze afvallen bloedwaarden waren vandaag binnen DA heeft zelde zulk goei bloed gezien van deze leeftijd.

Nu geven sinds vandaag voor haar senior brok met alles in aangezien haar tanden tiptop inorden zijn.

Ze is dus op een week in een klein skelet veranderd.
Zit gewoon geen frisheid meer in..
Waar ze vorige week nog om zou vechten laat ze nu zomaar gebeuren.

Ze heeft nooit iets gemankeerd enkel artrose op 3 benen en is hiermee ook uit de sport gehaald ze staat eigenlijk al 15jaar op de weide afentoe deed ze nog een kleine dienst voor mijn zoontje.

Iemand tips?
Zelf persoonlijk denk ik dat het voor haar genoeg is alleen wat het zo moeilijk maakt is dat ze nog erg hel in haar hoofd is.

veranadautje

Re: Pony op enkele slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:15

ik zal het even de tijd geven met het senior voer. eet ze haar hooi nog en de tanden?
wormen enz. ook gecontroleerd?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:24

veranadautje schreef:
ik zal het even de tijd geven met het senior voer. eet ze haar hooi nog en de tanden?
wormen enz. ook gecontroleerd?

Ze heeft constant hooi dag en nacht.
Eet ze netjes op tandjes worden elkjaar gecontroleerd nu ook. Deze waren ook goed geen haken..
Geen wormen in bloed of mest te zien.
We vinden het raar dat ze op enkele dagen zo fel achteruit gaat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:25

Verstopping? Zand in de darmen, bloedworm.. Hoe is de mest?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:25

Staat ze 24/7 op de weide momenteel? Met dit natte winderige weer wat al dagen lang aan houdt, kan ze zich misschien minder makkelijk warm houden en teert ze daarom in. Misschien een optie om een regendeken op te doen?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:28

Misschien door het vochtige weer pijn van de artrose? Door pijn kunnen ze ook ineens flink afvallen.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:50

Marjan. De mest is gewoon goed. Normaal. Zand kan momenteel zeker niet door het natte weer van de afgelopen weken staan ze gewoon buiten op rubbere matten.

Moorcats ze staat als het weer het toelaat buiten droog op de matten
Anders helaas in stal waarbij we met het bouwen rekening hebben gehouden met haar artrose en ze een stal van 6 op 5 heeft.
Ze stond trouwens nog in haar dikkere vacht. De laatste jaren ruifde ze al niet meer goed door.

Weidebloem momenteel geeft ze nog geen teken van pijn staat niet opgetrokken of loopt niet kreupel.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:54

Is ze op cushing getest? Omdat haar vacht ook niet echt afkomt?
Krijgt ze iets voor de artrose?
Misschien meer pijn door de kou

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:57

Citaat:
Ze stond trouwens nog in haar dikkere vacht. De laatste jaren ruifde ze al niet meer goed door

Cushing?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:09

Interessante die Cushing morgen gelijk dierenarts bellen helaas heeft ze niet echt die symptomen maar misschien het begin.

Word dit niet standaard gecontroleerd heb er zeker bij vermeld dat ik voor tumoren zeker wil laten testen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:16

inderdaad een Cushing test kan handig zijn.
het weer heeft de afgelopen week natuurlijk ook niet echt me gezeten.
Ik hoop dat ze snel opknapt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:20

Ze is al echt oud, misschien is ze 'gewoon' wel op. Met alle respect, ik zou met zo'n oudje, dat je alles heeft gegeven, niet gaan leuren bij de dierenarts maar haar eigen instinct vertrouwen en haar laten gaan.

Ik acht de kans namelijk flink dat ze fors pijn heeft, dit gezien haar artrose, pijn vreet een dier (en mens) helemaal op.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:35

Ik ben het wel met Troi eens. Met een vreselijk lieve pony die zo'n goed leven heeft gehad wil je op deze leeftijd niet meer veel gaan dokteren om te zien of die er nog een ( half) jaartje bij kan sprokkelen.
Het weer van de afgelopen tijd kan heel goed bijgedragen hebben tot het afvallen. Zich niet lekker warm kunnen houden, opflakkerende artrose, Cushing, allemaal mogelijkheden waardoor ze nu op haar laatste eindje is.
Vaak is het zo dat het koppie nog wel wil, maar dat het lijf zegt dat het genoeg is.

Heel veel sterkte ermee hoor, wat ook je beslissing is, maar bedenk dat het voor een dier nooit een maand te vroeg is als je ze laat gaan, maar dat het wel een dag te laat kan zijn...

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 13:42

Thx iedereen helaas zagen we dat ze temorgend enorm veel pijn. Had pijnstiller laten toe dienen.
Zij is steeds erg goed voor ons geweest we wouden gerust in haar investeren. Helaas hebben we alleen maar uitstel voor haar en weten niet of ze nog een paardwaardig leven kan hebben.
Zoals zij genoot van het leve de kindjes de aandacht kunnen we haar niet meer bieden.
Ookal is ze nog goed in haar hoofd op een bepaald moment stopt het lichaam met werken.
Het was een helemoeilijke keuze opdat we hier niet op voorbereid waren.
Maar ook aan mooie sprookjes komt een einde morgen komt iedereen afscheid neme en gaan we nog een week keihard van elkaar genieten en dan zal ik mijn kleine meid moeten laten gaan.
Man wat is de wereld hard.
Ben zo uitgeweend dat er gewoon geen tranen meer uit mijn ogen komen.

Jet. Klopt dierenarts kon er geen datum opplakken misschien kunnen we een 1jaar rekken misschien halfjaar maar het kan ook volgende maand zijn. We willen haar laten gaan dat ze toch niet heeft afgezien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:32

sayenti, je hebt een moedig besluit genomen. Als je zag dat ze veel pijn had vanmorgen geeft dat ook wel aan dat de pony ook toe is aan haar rust. Heeft ze de komende week dagelijks pijnstillers? Dan kan je nog tijd nemen om afscheid te nemen inderdaad. Haar lekker verwennen met hapjes die ze graag lust, een lekkere zachte borstelbeurt geven, knuffelen en dan... Is het echt tijd om haar te laten gaan. Logisch dat je tranen voor nu op zijn, het is ook naar als het genoeg is voor een mens of dier terwijl je weet dat je het zoveel gaat missen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:39

Heftig besluit maar volkomen begrijpelijk! Heel veel sterkte de komende periode

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:47

Snelle wending in dit topic... Lijkt mij een verstandig besluit. Mijn idee was ook direct dat ze gewoon op is. Ze heeft vast een mooi lang leven gehad bij jullie, aan alles komt helaas een eind... Sterkte :(:)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:06

Heel veel sterkte, ze heeft een mooie leeftijd mogen bereiken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:26

Veel sterkte TS, maar een heel begrijpelijk en eerlijk besluit. :(:)

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 17:36

Jet klopt dierenarts komt ze elke morgend inspuiten omdat dit sneller opneemt.
We hebben 20 mooie jaren samen beleefd.

Thx iedereen alvast momenteel is het ontzettend moeilijk haar 3x persag gaan eten geven en wetend dat het de laatste dagen zijn.

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:43

Heel veel sterkte de komende dagen en geniet nog even van der zolang het kan

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:22

heel erg veel sterkte de komende dagen.
vergeet niet er toch heel erg van te genieten en foto's de maken
de mooie momenten blijven altijd in je hart hoe moeilijk het nu ook is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:08

Fijn dat ze de laatste dagen zonder pijn kan doorbrengen. Ik snap je helemaal dat het moeilijk is om haar nu te zien, wetend dat het haar laatste dagen zijn. Ik herken dat van mijn vorige paard, die heeft ook nog zeker twee weken geleefd nadat ze door de DA was opgegeven. Die was niet echt heel slecht er aan toe, dus dat kon gelukkig wel, maar het was voor mij wel een hele moeilijke tijd. Dat is het nu voor jou dus ook. Probeer toch nog even te genieten en bedenk je maar dat dit het allerbeste is wat je voor haar kan doen. Als het een geliefd mens van je was geweest, had je gewild dat het zo kon, maar die moeten vaak veel meer lijden voordat het einde voor hun komt...

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:47

Een moedig en dapper besluit, als haar lichaam op is, dan kun je er medicatie in blijven pompen, maar dan gaat hem dan niet meer worden. Hoewel ik heel dapper aan de zijlijn vertel hoe het hoort moet ik er zelf niet aan denken om van mijn 31 jarige shet afscheid te moeten nemen,
Geniet samen van de laatste dagen en heel veel sterkte