Wat doe jij als je paard niet helemaal rad loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Wat doe jij als je paard niet helemaal rad loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:08

Hallo,

Wat doe jij als je paard niet helemaal rad loopt? Stap je hem een week rustig 10 min. en kijk je het aan? Zet je hem full-time in de wei/stal voor een x aantal weken zonder arbeid? Laat je gelijk de DA komen?

Een vraag die in me opkwam puur vanuit nieuwsgierigheid; ik ben benieuwd!

:wave:
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 30-06-16 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Re: Wat doe jij als je paard niet helemaal rad loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:11

Dat ligt er maar helemaal aan wat de rede(zou kunnen zijn) is van de kreupelheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:13

Hangt van de ernst oorzaak en omstandigheden af. Ernstig of onverwachts is dierenarts hoe dan ook. Vol continue in de wei staan ze toch al. Verder bij een kreupel paard niet rijden werken longeren of stappen gedwongen. Ze lopen niet voor niets kreupel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:16

Inderdaad. Zeker niet mee rijden.

JudithGigi

Even kijken of ik ergens een oorzaak zie, daarna mijn/haar fysio om advies vragen en als het echt erg is bel ik de DA :)

jorretje

Hangt er vanaf hoe erg het is. Ik probeer of ik zelf kan achterhalen waar het vandaan komt. Is er iets gebeurt / veranderd? Nergens dik? Nergens warm? Reageert hij op bepaalde plekken anders?

Wat gevoelig lopen na het bekappen is natuurlijk minder reden voor paniek, dan als je paard ineens op 3 benen loopt.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:23

Ligt er sowieso aan hoe erg hij kreupel is, een beetje hinken in draf of in stap op 3 benen lopen is natuurlijk een verschil. Sowieso even nadenken of hij naar de smid is geweest o.i.d. Voelen of hij ergens warme, dik of gevoelig is op zijn benen en hoeven.
Bijvoorbeeld; tijdje terug was mijn paard met rijden ineens een klein beetje kreupel. Alleen in draf, in stap en galop niks te zien. Hij was nergens warm of dik op zijn benen. Toen bedacht ik me dat de hoefsmid die dag ervoor geweest was en het weiland door de warmte en droogte erg hard was. Grote kans dus dat hij gevoelige hoefjes had van de smid in combinatie met de harde wei. Dan zet ik hem een paar daagjes op stal om zijn voetjes rust te geven. Dan zie ik ook geen reden om hals over kop de dierenarts erbij te halen, omdat er wel een 'aanleiding' was voor de onregelmatigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:24

Zweep erover en sporen erin! ~~}>

Hangt er toch net vanaf hoe erg het is, of er ergens iets dik of warm is...etc etc etc. Bij lichte onregelmatigheid doe ik ze aan de longeerlijn of stap aan de hand over de weg of in de bak. Duurt het te lang, dan laat ik een dierenarts kijken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:25

Hangt idd van wat dingen af. Mijn paard liep in 2014 opeens op 3 benen en gingen we uit van een hoefzweer. Na een week ging ze beter lopen, maar ze bleef niet helemaal rad. Na ruim 3 weken zijn wij toen toch naar de kliniek gereden, omdat ik meer wilde weten.

Ik laat ze altijd 24/7 gewoon op het land lopen, indien niet enorm kreupel blijf ik wel wandelen op het harde, ivm doorbloeding en eventuele zwellingen misschien wat afnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:25

Als ik zelf niet 100% zeker weet wat de oorzaak is, komt er een dierenarts bij kijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:27

Als er niks te zien is verder en ik vermoed geen ernstige oorzaak dan gaat ie gewoon ff stil en dan kijk ik na een week wel weer. Dierenarts bel ik niet zomaar. Dan moet ie al een rare dikke plek hebben die lijkt op een peesblessure ofzo

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:33

Hangt er echt van af.
Als haar knie weer blokkeert of ze er stijvig op is dus juist wel rijden (liefst buitenrit).
Als ze stokkreupel is na beslaan, afwachten tot volgende dag en dan blijkt ze weer helemaal rad en vrolijk te zijn (is 2 keer gebeurt, dag 1 paard zet letterlijk geen stap meer en gloeihete hoeven, dag 2: paard raced door de weide).
Als het een vage onregelmatigheid is die ik denk te voelen of te zien, paar dagen of weekje rust in de weide, tot ze weer rondkoerst (duurt bij haar nooit lang voor ze weer de idioot uithangt).
Stokkreupel zonder smidverhaal/knieverhaal of vage onregelmatigheid die niet weg gaat is het gelijk de hele rimbam aan paten, peuten en onderzoeken die ik nodig acht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:38

Hangt er van af. Een beetje onregelmatig in draf, niet dik, niet warm en geen ernstige wonden, dan laat ik hem gewoon een paar dagen staan zonder te trainen. (dat is dus wel gewoon de hele dag buiten met zijn maatjes)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:41

Ik kijk het eerst even aan. Paard loopt 24/7 buiten. Niet belasten. Ik ondersteun hem zelf met zijn afvalstoffen. Na 2-3 dagen kijk ik opnieuw hoe hij loopt en neem ik indien nodig contact op met dierenarts/osteopaat voor advies.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:42

In principe gaan ze hier standaard enkele dagen op rust en bekijk ik waar het exact zit. Twee weken geleden nog een merrie plat op haar waffeltje gehad toen ze uitgleed in de modder, die heeft 1,5 week volledig op rust gestaan omdat haar rechter achterbeen erg stijf was en ze kreupelde. Daarna keer aan de longe, weer dagje rust en toen stapritje buiten etc etc.
Ik kijk echt wat ze doen en pas daar het trainen weer op aan. Als ik het ergens niet vertrouw gaan ze per direct weer op rust hier.

Maar bepaalde kreupelheden zou ik wel direct een Da bijhalen. Stokkreupel uit de weide, trekkend been etc.. Ik neem dan geen risico's

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:56

Ligt echt aan hoe ze loopt.
Mijn merrie is geopereerd aan haar achterbeen, loopt ze op dat beentje stijf laat ik haar er even door heen lopen aan de longe. Helaas is dat nodig om haar goed te krijgen, en ook op aanraden van de dierenarts. Daarna 3 dagen rustig buiten op het harde rijden en dan is ze vaak weer prima.

Verder is het als het maar even kan gewoon weekje rust en dagelijks even koelen en kijken hoe ze loopt. Na een week niet goed = naar de dierenarts (goedkoper dan laten komen en ze kunnen veel meer)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:00

Ligt eraan.. Maar weekje wachten en afstappen staat op de lijst.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:09

Dan stelt ie zich aan, het is een dieseltje en komt later pas op gang en dan loopt ie wel rad. Hij probeert gewoon onder het werk uit te komen, want als ik er niet op zit loopt ie ook niet kreupel, alleen als ik er een zadel op gooi. Ik moet laten zien dat ik de baas ben! :Y)

Edit: grapje maar helaas zo vaak deze reacties gehoord...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:12

Ligt aan de symptomen.
Bij een dik been waarbij je ziet dat het de pees is, ga ik na twee dagen naar de dierenarts. Bij een lichte kreupelheid gaat hij een weekje op rust en kijk ik dan nog eens. Helaas heeft die van mij direct altijd wat ernstigs/langdurigs.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:31

Ligt eraan hoe erg hij kreupel loopt. Als het ernstig is direct da. Maar als het onregelmatig is zet ik hem eerste paar dagen op weiderust (rijden dus niet) dan na paar dagen eens aan de longe op zand en stukje draven op harde. Kijken hoe het dan gaat en zelf kijken lijkt het een hoef spier of Overig probleem. Afhankelijk daarvan fysio Hoefsmid of dierenarts

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:28

Jessix schreef:
Hangt er van af. Een beetje onregelmatig in draf, niet dik, niet warm en geen ernstige wonden, dan laat ik hem gewoon een paar dagen staan zonder te trainen. (dat is dus wel gewoon de hele dag buiten met zijn maatjes)

Ik wilde precies hetzelfde neer zetten, dus ik doe het even zo 8-)
Houd het langer aan laat ik een dierenarts kijken als ik twijfel, of als het erger is dan alleen wat licht onregelmatig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:34

Eerst maar eens drie dagen op de wei (tenzij stokkreupel en het is géén hoefzweer, dan bel je de VA)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:02

Hangt er helemaal vanaf.
Mijn oudste merrie zal ik bij een lichte mankheid (als het een achterbeen betreft) eerst licht loswerken onder het zadel (stap en galopwerk, draf is moeilijk voor haar en ze komt beter los in galop, maar dan eerst wel heel uitgebreid stappen.) Dit omdat zij wat artrose heeft en ze soms periodes van stijfheid / kreupelheid heeft.
Als het een voorbeen betreft wordt er niet gewerkt, daar is ze nog nooit mank op geweest dus dan is het foute boel.
Uiteraard is dit enkel bij lichte mankheid, duidelijk kreupel lopen of op drie benen werken we uiteraard ook niet.

Bij mijn jonge paarden wordt er ook bij lichte mankheid niet gewerkt, die hebben geen artrose en dan zit er iets anders onder. Meestal kijk ik het een paar dagen aan, mijn 7 jarige heeft in de winter vaak last van hoefzweren, dus die duren een aantal dagen voor ze rijp genoeg zijn om uit te snijden. Dan zorg ik wel voor een zachte ondergrond met eten zodat ze niet teveel op het harde hoeft te lopen).
Als er na een week geen verandering is bel ik de dierenarts.
Van de ene dag op de andere op drie benen zonder voortekenen is uiteraard per direct dierenarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:38

Rust en rust, als ik pijn in mijn been heb loop ik ook zo weinig mogelijk.
Paard wel op de wei,maar verder absoluut rust,ik ga niet aan de hand stappen.
Na 4 dagen geen verbetering dan de veearts er bij.

Maar het ligt er echt aan.
Heb pony ooit uit de wei gehaald op 3 benen,kon bijna niet lopen.
heb toen meteen gebelt, en bleek dat hij waarschijnlijk net een giga trap had gehad van een ander paard
want toen de veearts na een uur er was liep hij al bijna weer gewoon.

Andere keer liep hij wat onregelmatig, had een bult op zijn achterbeen.
3 dagen laten lopen,toen geen verbetering.
Veearts gebelt die dacht aan een geinfecteerd wondje naar aanleiding van zichzelf aantikken op het pijpbeen.
Na ontstekingsremmer , vond ik dat een dik been na 2 dzgen af moest zakken,dit was niet het geval.
Wederom veearts gebelt, er kwam nu een andere en deze dacht aan een griffelbeenbreuk.
Pony volgende dag naar de kliniek voor fotos en er zat inderdaad een breuk,pony heeft toen 8 week pqddockrust gehad want ik geloof niet in stalrust.
Is helemaal goed gekomen!

Het ligt er echt aan wat ik doe,maar zeker rust op de weide :j