paard bezweet aan 1 kant van het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

paard bezweet aan 1 kant van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:43

Laatst bemerkte ik bij het afzadelen dat mijn paard maar aan 1 kant onder het zadel bezweet was. Waar zou dit door komen denken jullie?

mystery1980

Re: paard bezweet aan 1 kant van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:37

niemand een suggestie?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:43

Je bent toch niet ongeduldig? Misschien ligt je zadel niet goed, of klem jij met 1 been/kant meer af.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:46

dat kan niet, ik rij al enkele jaren met dit zadel, lichaam van mijn paard verandert ook niet veel meer en het zadel ligt dus nog steeds goed. Het zadel lag ook niet scheef of er zat niks dubbel (het gebeurde meerdere keren) en ik zit recht (gecontroleerd door meerdere mensen).
Het is nog niet eerder gebeurd en nu gebeurd alleen maar.

En ja sorry was wat ongeduldig.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:46

Laat een zadelmaker controleren of je zadel nog passend is. Wanneer is deze voor het laatst nagekeken?

Wanneer de zweet plekken niet "symetrisch" zijn ligt het zadel dus meer op de ene zijde dan andere kant van het paard.
Uiteraard speelt de bespiering en zit van de ruiter ook mee.
Even na laten kijken dus ;)
Laatst bijgewerkt door Sanniejtjuh op 30-06-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:47

heb je het nog maar 1 keer gezien? of al meerdere keren?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:51

het zadel is pas nog nagekeken (paar maanden terug)
Ik heb dit nu de laatste vier keer dat ik gereden heb. Waarvan 3 keer met zadel en 1 keer met barebackpad. Steeds is dezelfde kant nat.
Daarvoor had ik het niet, dus lijkt mij niet dat het dan aan mijn zit ligt, want die is niks verandert.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:55

Stel als het 1 keer was zou ik geen zorgen maken, nu geef je aan dat het meerdere keren is gebeurd, dan is er ergens iets mis. Heb je les? Misschien kun je samen met je instructeur kijken waar het misgaat, rij je misschien teveel op die kant qua buigingen etc. misschien teveel inspanning. En anders nogmaals zadel na laten kijken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:58

lijkt mij niet dat het het zadel is als ik het met de barebackpad ook heb, die was aan dezelfde kant nat.
ik rij vooral buiten, dus rechtuit en geen buigingen enzo. Rij dit paard al 9 jaar en dit nog nooit eerder gehad.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:01

Mijn zadelmaker zei altijd dat als een paard slechts aan een kant bezweet is onder het zadel dit vaak komt omdat het zadel toch niet helemaal goed ligt. Als het een paar maanden geleden voor het laatst nagekeken is kan het prima dat het toch net niet helemaal goed ligt, even checken kan nooit kwaad toch?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:03

het kan geen kwaad maar het lijkt mij zo zinloos als ik het met de barebackpad ook heb. Moet ik de barebackpad dan ook laten checken?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:05

Oh dat van die barebackpad heb ik blijkbaar over het hoofd gezien, maar ik zelf geen ervaring met die dingen. Ik weet dus niet of die ook scheef kunnen worden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:07

Als je paard maar aan één kant bezweet is, is er iets scheef. Jij, je paard of je zadel. Andere opties zijn er niet. Je gelooft niet dat jij het bent, je gelooft niet dat je zadel het is, blijft je paard over. Maar íets is er scheef.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:11

paard zou kunnen idd, het is een hele harde die nooit wat laat zien, denk zelf dat het pijn is. Hij staat dan ook voorlopig op rust. Alleen ik weet niet waar ik het moet zoeken. De rug, de benen of ergens anders? maakt het erg lastig dat hij niet kreupel loopt of laat zien waar ik moet zoeken.

JohanE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:27

begin je paard eens te observeren....hoe lopen ...staan... etc...
en ook van de oren tot aan de staart de rugwervels bij langs, voelen en beetje drukken met je handen
elk been optillen en ook naar voren uitstrekken
hals volledig links en rechtsom buigen(naar achteren laten kijken)
kijk eens of er reactie komt en zo ja wat

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:58

Mijn zadel is 3 maanden geleden goed na gekeken en mijn paard 4 maanden geleden. Toch begon, langzaam maar zeker, mijn zadel steeds verder naar rechts te hangen terwijl er, nu alweer, links het kussen dikker is. Tijdens het rijden ging het vaker wel weer rechter liggen. Vandaag toch maar de osteopaat laten kijken en er zat inderdaad een wervel enorm scheef. Volgende week komt de zadelpasser weer om het zadel op orde te maken.
In jou geval lijkt het me raadzaam om toch je paard na te laten kijken. Bij mijn paard was aan de manier van lopen verder ook niet te zien dat er iets niet fijn zat in zijn rug.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:06

Mijn ruin wisselt zo sterk in z'n bespiering dat ik elke maand het zadel wel kan laten aanpassen. Beetje vulling erin, beetje vulling eruit, enz.

Ik zou beginnen bij een goede osteopaat, eentje die ook DA is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:25

OH..
Het zou zoveel helpen als in de openingspost de vermoedens al staan....

Iets als: mijn paard is steeds na het rijden aan een kant van de rug bezweet, hij heeft dit zowel na het rijden met mijn zadel, als met mijn bareback pad. Ik ben bang dat het iets medisch is...""

Scheelt heel veel irritatie denk ik....

Ontopic: Probleem even aan een dierenarts/ fysiotherapeut voor paarden voorleggen?