Hoefzweer of toch ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje35

Hoefzweer of toch ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:40

Sinds 2 weken is mijn paard kreupel. Ze is niet goed uit de wei gekomen.
De eerste passen liep ze wat gevoelig, hoe langer je loopt hoe beter ze weer gaat stappen. In draf is ze overduidelijk kreupel. Omdat het zo plots was verdacht ik haar van een zweer en dus direct in een hoefzak gezet voor enkele dagen, echter na 3 dagen trof ik haar op stal met een opgelopen been. Direct de dierenarts laten komen en die heeft iets gegeven tegen de zwelling. Uiteraard heeft de DA ook de hoef onderzocht, eigenlijk nergens echt reactie. Omdat ook hij haar verdacht van een zweer (ineens kreupel + ook nog zwelling) heeft hij haar in een nat verband gezet. Enkele dagen later nog altijd kreupel en dus naar de kliniek. Hier kwam de DA tot de conclusie dat er toch een zweer zat in de hoefbal, na enkele keren monsteren over het harde kwam er na wat drukken heel iets pus uit de straal. Wederom in verband gezet, dit keer met jodium en dit moest er 2 dagen op blijven, ook moest er 1 week metacam gegeven worden.
Ondertussen zijn we 1,5 week verder sinds het bezoek aan de kliniek en nu is ze nog altijd kreupel. Ze leek eerst te beteren, zeker in stap was er vrijwel niets meer te zien, echter nu wordt ze steeds weer slechter.

Zou het kunnen dat de zweer erg diep zat/nog niet rijp was en door de metacam nog niet verder is gaan rijpen en nu weer opspeelt?

xAnthea

Re: Hoefzweer of toch ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:44

Metacam of een onstekingsremmer is het slechtste wat je kan geven bij een hoefzweer. Deze stopt de ontsteking, maar een hoefzweer moet er toch uitkomen. Dus wanneer je stopt met de ontstekingsremmer, staat je paard gewoon weer kreupel door die zweer.
Ik kan je animalintex aanraden. Binnen 3-4 dagen is de zweer bij mijn paard er dan uit. Wel vaak genoeg wisselen want mijn paard krijgt er rotstraal van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:45

Ik zou sowieso ook even je hoefsmid er naar laten kijken, mijn ervaring met hoefzweren is dat je vaak meer aan de smid hebt, dan aan de meeste dierenartsen. Animelintex is inderdaad ook fijn spul!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:46

Eigenlijk zei ik het net verkeerd, de Da zei een hoefbalontsteking, maar ik schaar dat eigenlijk onder een zweer, of zeg ik dan iets raars? Pus blijft imo pus .... :+

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:48

xAnthea schreef:
Metacam of een onstekingsremmer is het slechtste wat je kan geven bij een hoefzweer. Deze stopt de ontsteking, maar een hoefzweer moet er toch uitkomen. Dus wanneer je stopt met de ontstekingsremmer, staat je paard gewoon weer kreupel door die zweer.
Ik kan je animalintex aanraden. Binnen 3-4 dagen is de zweer bij mijn paard er dan uit. Wel vaak genoeg wisselen want mijn paard krijgt er rotstraal van.

Wat is dat precies? Ze heeft immers al en enkele dagen in hoefzak gestaan met biotex/soda en later nat verband en daarna weer in verband met jodium. Zou de zweer dan al niet een keer eruit gekomen moeten zijn?