Diepe draadwond. Alternatief voor Dermiel zalf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Diepe draadwond. Alternatief voor Dermiel zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 06:59

Mijn nieuwe paard heeft op de 3e dag dat ze bij mij was met haar been in de draad gehangen. Resultaat: drie wonden aan haar been. 1 hele diepe tot op het bot, net daarboven 1 die net iets minder diep is en nog 1 aan de zijkant die nog iets minder diep is. Heb er meteen de dierenarts bij gehad en deze heeft hechtigen geplaatst. in 4 dagen 4x de dierenarts erbij gehad en daarna aangegeven dat ik het eerst zelf wel zou doen en haar in de gaten zou houden. ook ivm de rekening die erg snel oploopt met dit soort geintjes.

Tot nu gaat het goed. Het is inmiddels dag 10 na het ongeluk. ze staat op boxrust en houdt zich goed. Mede ook dankzij haar lieve 2 jarige weidemaatje die haar gezelschap komt houden op stal terwijl de rest buiten is (staat normaal 24/7 buiten). Ze vinden het gezellig samen <3 De wond is mooi roze en schoon. rond de wond heel ietsje opgezet maar verder het been mooi dun. Gelukkig geen verhoging en ze eet verder goed. Het gaat nog weken/maanden duren maar ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen :j Sinds zondag heeft ze niks meer om de wond zitten. Mevrouw sloopte zelf steeds het verband eraf dus ik had helaas geen andere keuze dan het eraf halen.

Nu maak ik het elke dag helemaal schoon met de slang en smeer de wond vervolgens vol met dermiel zalf (als het droog is uiteraard). Alleen ik vind die dermiel wel erg prijzig.. Rond de 15 euro per tube en met 2 dagen is hij gewoon leeg... aangezien ik nog een paar weken door moet zal ik nog tig tubes nodig hebben tot die tijd.

Nu kwam er een stalgenootje bij mij die aangaf dat zij goede ervaringen had gezien met de Gelly en propolis creme van forever living
https://shop.foreverliving.com/retail/s ... temCode=61
https://shop.foreverliving.com/retail/s ... temCode=51
De propolis schijnt ook gewoon honingzalf te zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus mocht iemand dit wel hebben dan hoor ik dat graag!

Nu vroeg ik mij af:
Is er een goed en betaalbaar alternatief voor de Dermiel zalf? ben er niet op uit om te besparen om te besparen maar als het goedkoper kan dan graag. De rekening gaat al hoog genoeg zijn :P
Alle tips zijn welkom!

Andola

Re: Diepe draadwond. Alternatief voor Dermiel zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:09

tessjaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:13

Vetericyn!
Echt ik zweer bij dat spul. Heb er grote wonden van dicht zien gaan

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:33

Ik heb zelf mesitran gebruikt voor dit soort wonden. Als je bij beslist.nl mesitran intypt dan komt de goedkoopste vanzelf naarboven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:18

15 euro. Dat is nog goedkoop. Ik heb 21 euro betaald per tube. Mesitran is ongeveer net zo duur. een 10tje per tube maar die zijn de helft kleiner. Naast Dermiel en mesitran is er ook vetramil. Maar de prijzen ontlopen elkaar niet echt.

Mijn paard had een flink aantal schaafwonden; die zijn nu binnen 2 weken voor het grootste deel genezen met de dermiel zalf. Vond ik erg snel gegaan.

Echte honing is nog het goedkoopste alternatief dan. Maar honing is plakkerig en smeert niet zo gemakkelijk.
Misschien is het een idee om zelf zalf te maken.
Ik vond het volgende recept. Ik weet niet waarom er lavendelolie inzit (misschien voor het geurtje) die zou je ook kunnen weglaten. Vit E olie lijkt me wel weer goed.

HONINGZALF
Honing zou bevorderend zijn voor het helen van wonden. Zo zou het o.a. een antibacteriële werking hebben en de vorming van littekenweefsel beperken. (bron)

ingrediënten
* 15 g kokosboter
* 20 g she boter
* 10 g Castor olie
* 15 g zacht amandelolie
* 10 g Neem olie
* enkele druppels vitamine E olie
* enkele druppels lavendelolie
* 70 g honing

Bereiden
1. Doe de kokosboter, de she boter, de castor olie en de amandelolie bij elkaar in een pannetje en verwarm dit au bain barie totdat de vetten gesmolten en goed met elkaar vermengd zijn.
2. Zet dit pannetje dan 5 minuutjes in de koelkast om de zalf iets te laten stollen zodat ze nog net vloeibaar en doorzichtig is.
3. Meng hier ten slotte de neem olie, de lavendelolie, de vitamine E olie en de honing goed doorheen en bewaar de zalf in een uitgekookte conserveerpot.
(bron)
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-06-16 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:21

Ik zweer bij honingzalf, mijn exmoorpony had een nare snijwond van zijn deken gekregen, na eentijd aanmodderen met dermiel, overgestapt naar honingzalf. Ging veel beter genezen dan met dermiel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:26

myk_en_shant schreef:
Ik zweer bij honingzalf, mijn exmoorpony had een nare snijwond van zijn deken gekregen, na eentijd aanmodderen met dermiel, overgestapt naar honingzalf. Ging veel beter genezen dan met dermiel.

Vreemd, dermiel is honingzalf.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:39

Babootje schreef:
15 euro. Dat is nog goedkoop. Ik heb 21 euro betaald per tube. Mesitran is ongeveer net zo duur. een 10tje per tube maar die zijn de helft kleiner. Naast Dermiel en mesitran is er ook vetramil. Maar de prijzen ontlopen elkaar niet echt.

Mijn paard had een flink aantal schaafwonden; die zijn nu binnen 2 weken voor het grootste deel genezen met de dermiel zalf. Vond ik erg snel gegaan.

Vind je dat goedkoop? 7 euro per dag met 1x smeren? vind het best een duur geintje. als je 2x smeert is dat gewoon 15,- per dag. en dat een maand lang is 450,- aan zalf per maand! zal ongeveer 2 maanden elke dag zalf nodig hebben, Jij kunt het goedkoop vinden ik vind van niet ;)

Ik heb even gekeken maar de mesitran is een stuk goedkoper. 2 euro goedkoper en 30 ml meer inhoud.. scheelt nogal vind ik. Ga ik bestellen vanavond denk ik!

Dermiel is idd honingzalf

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:42

Voor wat betreft de honingsoort schijn je het best Manuka honing te gebruiken. Deze honing heeft een 100 x meer antibacteriele werking dan gewone honing (wordt gezegd), maar is wel vrij prijzig. Maar of je nu deze honing gebruikt of andere, het is wel aangeraden om een medicinale honing te gebruiken om geen bacteriele vervuiling, zoals met Clostridium botulinum, te riskeren. Of om voor een onvoorspelbare antibacteriele werking te staan.

Een minder ingewikkeld recept is om 10 delen honing te mengen met 20 delen vaseline.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:46

Babootje schreef:

pluisje88 schreef:
Vind je dat goedkoop? 7 euro per dag met 1x smeren? vind het best een duur geintje. als je 2x smeert is dat gewoon 15,- per dag. en dat een maand lang is 450,- aan zalf per maand! zal ongeveer 2 maanden elke dag zalf nodig hebben, Jij kunt het goedkoop vinden ik vind van niet ;)

Ik heb even gekeken maar de mesitran is een stuk goedkoper. 2 euro goedkoper en 30 ml meer inhoud.. scheelt nogal vind ik. Ga ik bestellen vanavond denk ik!

Dermiel is idd honingzalf

Nee ik vind het zeker ook niet goedkoop. Belachelijk duur zelfs. Ik snap niet dat wat aan de ene kant van het land 15 euro kost aan de andere kant 21 euro moet kosten. Ik bedoelde dat 15 euro dan nog - relatief - goedkoop is :D :D
Ik was ook al op zoek naar een alternatief, maar het ziet ernaar uit dat mijn paard het niet lang meer nodig heeft.

Nee het is ook duur en ik heb er inmiddels ook 3 tubes doorheen gesmeerd.

Waar heb jij mesitran zo goedkoop gevonden? Ik haalde het bij de apotheek; daar was ik nog duur uit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-06-16 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:47

opletten met honingzalf hoor. Mijn paard bleek er allergisch voor, waardoor de wond net verergde. Dus eerst even proberen of ze dr tegen kan. Ik hoor dr hele goede dingen over maar hier is dat helaas erg tegengevallen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:54

In die goeie oude tijd, toen honingzalf nog niet bestond, gebruikte ik goudsbloemzalf. Dat zou ook werken tegen littekenvorming. Ik heb daar goede resultaten mee bereikt.
https://www.beslist.nl/products/r/goudsbloemzalf/

Moet die honingzalf wel zo dik gesmeerd worden dan? Kan je niet beter een dun laagje honingzalf doen en dan daar overheen een laag vaseline?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:57

Equaide, zie ook http://www.equaide.com/
Echt superspul. Het is niet goedkoop, 60 euro voor een klein potje, maar je hoeft het er maar heel dun op te smeren. Dit doe je met een kwastje, dus er moet echt maar een dun laagje op.
Mijn paard had deze wond
Afbeelding
Na smeren met eerst Dermiel zalf en daarna Equaide zag het er na een paar weken zo uit.
Afbeelding

Het is nu nog kleiner en ik denk dat er straks niets meer van te zien is.

Het is te verkrijgen bij je DA en anders zelf bestellen in Engeland of Ierland. Even googlen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:01

PB Sjolvir even, zij heeft er ládingen honingzalf doorgesmeerd toen ze Hepsi tegen haar sarcoiden behandelde en had een goedkope bron ervoor.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:10

hier ook een paard met een vervelend wond aan zijn been, dierenarts al vijf keer op bezoek gehad en nu al zes weken bezig. Verband wordt iedere dag vervangen. Wil niet weten waar de teller straks op eindigt. Ik heb gister een pot mesitran besteld van 250 gram voor 52,50 inclusief verzenden. Kan ik voorlopig weer vooruit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:16

Babootje schreef:
Nee ik vind het zeker ook niet goedkoop. Belachelijk duur zelfs. Ik snap niet dat wat aan de ene kant van het land 15 euro kost aan de andere kant 21 euro moet kosten. Ik bedoelde dat 15 euro dan nog - relatief - goedkoop is :D :D
Ik was ook al op zoek naar een alternatief, maar het ziet ernaar uit dat mijn paard het niet lang meer nodig heeft.

Nee het is ook duur en ik heb er inmiddels ook 3 tubes doorheen gesmeerd.

Waar heb jij mesitran zo goedkoop gevonden? Ik haalde het bij de apotheek; daar was ik nog duur uit.

https://www.viata.nl/nl_NL/search?searc ... no-results

een tube van 20 gram kost 7 euro nogwat tegenover de minimaal 15,- van de dermiel (rekening heb ik nog niet gehad maar dat kost hij via google)

Ga ik vanavond bestellen. Heb begrepen dat voor vochtige, diepe open wonden de soft eerst beter is. Ga ze beide bestellen. voor 59 euro heb ik een lading waar ik wel een tijdje mee kan doen.

Mijn verband werd ook elke dag gewisseld. bleef maar een paar uur zitten en dan werkte het paard het er weer af. Ik heb aangegeven dat ik het zelf wel schoon zou houden en dat ik zou bellen als er iets niet goed is. alleen kijken kan ik zelf ook wel 8-) mijn dierenarts is een hele leuke vent maar die rekening die komt is minder grappig...

waar heb jij het besteld Ramiro?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:17

Ibbel schreef:
PB Sjolvir even, zij heeft er ládingen honingzalf doorgesmeerd toen ze Hepsi tegen haar sarcoiden behandelde en had een goedkope bron ervoor.

Dank je! ga ik doen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:19

Propolis is superspul, het smeert alleen lastig uit.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:28

Ik heb bij agradi 180 gram vetramil honingZalf gekocht voor 39 euro.. Doe der al 9 dagen mee.. Smeer het overal dunnetjes op ( 4 benen stuk en een hechting in zijn boeg)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:30

ik zweer bij mesitran, ik betaal bij de apotheek +/- 15€ voor 50g

Maar toen mijn merrie in de omheining gehangen heeft, heb ik goedkoper kleine tubes kunnen kopen via Alex Brander van veterinairewondzorg.nl in ruil stuurde ik foto's van het herstel en kreeg ik raad qua verzorging.
Ik geloof dat hij nu ook potten ve kilo heeft...

in de link vind je foto's van de wonde
http://veterinairewondzorg.nl/wond-sprong-volbloed

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:33

Je zou ook groene klei (groene leem) kunnen gebruiken. Ik heb er in het verleden hele mooie resultaten van gezien bij oa draadwonden. De leem zorgt ervoor dat de wond van binnen naar buiten dichtgroeit en je hebt geen last van wild vlees.

Als je googled op groene klei dan vind je er al van alles over en hier een voorbeeld linkje met wat info en waar je het zou kunnen bestellen. (Ik heb geen prijzen vergeleken, ik heb deze site gekozen omdat ik er al eens besteld heb en tevreden ben over het bedrijf, kijk vooral zelf ook naar wat bij jou past)

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:46

pluisje88 schreef:
https://www.viata.nl/nl_NL/search?searc ... no-results

een tube van 20 gram kost 7 euro nogwat tegenover de minimaal 15,- van de dermiel (rekening heb ik nog niet gehad maar dat kost hij via google)

Ga ik vanavond bestellen. Heb begrepen dat voor vochtige, diepe open wonden de soft eerst beter is. Ga ze beide bestellen. voor 59 euro heb ik een lading waar ik wel een tijdje mee kan doen.

Mijn verband werd ook elke dag gewisseld. bleef maar een paar uur zitten en dan werkte het paard het er weer af. Ik heb aangegeven dat ik het zelf wel schoon zou houden en dat ik zou bellen als er iets niet goed is. alleen kijken kan ik zelf ook wel 8-) mijn dierenarts is een hele leuke vent maar die rekening die komt is minder grappig...

waar heb jij het besteld Ramiro?

Ik heb eerst een tube van 15 gram gekocht voor tien euro bij de dierenarts. Nu besteld bij Alex Brander (zie bericht petitparis). Meteen een grote hoeveelheid maar wel veel goedkoper. De wond van mijn paard zit in de kootholte, probeer t nog steeds te verbinden maar door t bewegen blijft t slecht zitten. Heb de rekening van de dierenarts nog niet binnen maar wat we inmiddels alleen al aan verband etc hebben uitgegeven |(

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:20

Roodvos schreef:
In die goeie oude tijd, toen honingzalf nog niet bestond, gebruikte ik goudsbloemzalf. Dat zou ook werken tegen littekenvorming. Ik heb daar goede resultaten mee bereikt.
https://www.beslist.nl/products/r/goudsbloemzalf/

Moet die honingzalf wel zo dik gesmeerd worden dan? Kan je niet beter een dun laagje honingzalf doen en dan daar overheen een laag vaseline?

De dierenarts heeft er niks van gezegd maar op de site van mesistran stond dat het idd dun aangebracht moet worden. de mesistran soft kun je wel gebruiken om de wond mee "dicht te plamuren" aangezien ik dat doe (is behoorlijk diep dus gaat veel in de wond) kan ik beter eerst die gebruiken denk ik

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:24

Andere tip waar ik op aanraden van een dierenarts zelf ervaring mee heb: niet gebruikte (dus droge) snelfiltermaling koffie dagelijks een handje in de wond strooien. Wonden genezen daarmee perfect met nauwelijks tot geen zichtbare littekens achteraf. In koffie zit cafeïne wat ontstekingsremmende en pijnstillend is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:27

@ TS: ik heb de mesitran soft gehad en vond deze eigenlijk niet fijn werken (leek veel meer op "gewone" honing"). Eigenlijk bleef er meer aan mijn vinder hangen dan op de wondes...
Ook al is de wonde diep, dan moet je de Mesitran er idd goed insmeren, maar heel het gat opvullen is dan weer niet nodig...

@Anneruth: gelukkig droge gemalen koffie, want koffie(prut) is een geweldige voedingsbodem voro bacterieën