Gevoelig na bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Gevoelig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:29

Hoi.

Heb al gegoogled, op bokt zijn er aardig wat topics over maar kom er nog niet uit. De ene zegt: Een paard kan gevoelig lopen na het bekappen, de ander zegt dat het dan geen goede hoefsmid is.

Alleen nu een andere situatie. Gister is pony bekapt, heeft laatste 10 jaar op hoefijzers gestaan en zijn er nu voor het eerst af. Hij loopt ontzettend gevoelig en blijft het liefste stil staan. Als hij een stap verzet 'zoekt' hij echt met zijn achterbenen. (Doet ze heel hoog etc)
Je mag verder overal aanzitten, tilt netjes zijn voeten op en als hij eenmaal loopt gaat het goed. In draf echter is het echt een ramp.

Iemand die het meegemaakt heeft dat na zo'n lange periode een paard zonder hoefijzers moest? Is het dan wel normaal dat een pony gevoelig loopt, en na hoe lang is dat over?

Nog nooit eerder een pony gehad met hoefijzers, dus dit nog niet eerder gezien.

:wave:

Happy16

Re: Gevoelig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:33

Is denk ik niet helemaal een goede vergelijking, maar als jij 10 jaar lang alleen maar op schoenen hebt gelopen en dan ineens op blote voeten loopt, is dat ook heel raar :)
Ik zou het gewoon even aankijken, ik denk dat hij er aan moet wennen :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:34

Happy16 schreef:
Is denk ik niet helemaal een goede vergelijking, maar als jij 10 jaar lang alleen maar op schoenen hebt gelopen en dan ineens op blote voeten loopt, is dat ook heel raar :)
Ik zou het gewoon even aankijken, ik denk dat hij er aan moet wennen :)

Ja daar zat ik dus ook aan te denken, maar zag al die topics dat het niet normaal was etc. Maar dan was het ook alleen bekappen. We kijken het inderdaad sowieso even paar dagen aan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:35

Ja, dit is wel normaal. Ze noemen dat 'op eieren lopen'. Helemaal omdat hij ook gelijk bekapt is (kort?) Zijn zolen zijn totaal niet meer gewend aan contact met de grond. Die moeten eerst weer aangroeien en dikker worden. Ook zijn hoefwand (met gaten) zal moeten herstellen. Dit kan wel even duren. De stralen en hoefballen zijn meestal samengeknepen door de jarenlange hoefijzers, en zijn het 'dragen' ook niet meer gewend.
Beetje voorzichtig zijn voorlopig, op zand en gras, en niet over puin laten lopen, daar kunnen zijn zolen nog niet tegen. De boel moet eerst weer aangroeien en sterker worden.
Staat hij op stal of in de wei?
Plaats eens een foto van een voor en achterhoef? (onderzijde)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:38

Ik weet niet of dit iets met een slechte smid te maken heeft. Mijn pony heeft ongeveer hetzelfde gehad als die van jou, maar dan nog erger. De dag voor een wedstrijd wedstrijd hadden haar eigenaren (toen was ze nog niet van mij) haar ijzers eraf gehaald omdat ze er wat slordig uit zagen. Ze had alleen voor ijzers trouwens. Die wedstrijd begon ze al onregelmatig te lopen (was een wonder dat ik de proef niet uit ben gezet, tweede proef niet eens gestart). De dag daarna was ze stokkreupel, ze wilde niet lopen en hinkte echt met beide voorbenen, vooral op het harde. De dag daarna wilde ze niet eens de box uit, zo'n pijn had ze. Was echt heel zielig. Onze smid kon niet eerder komen, maar toen ze weer ijzers had was het helemaal goed. Ze had toen even ijzers met een zooltje gekregen (op 2 jarige leeftijd had ze droes gehad, waardoor haar hoeven voor een beetje platvoetten zijn. Dit groeit er langzaam uit). Nu heeft ze die zooltjes niet meer. Ik hou haar voortaan voor altijd op ijzers, aangezien ik nu weet hoeveel pijn ze zonder heeft.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:40

Op zachte ondergrond zou het beter moeten lukken. Meestal hebben ze op de wei minder last.
Ik zou proberen dagelijks op gelijke harde ondergrond te stappen zodat de hoeven harder kunnen worden. Op een kletsnatte weide kan een averechts effect hebben.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:44

Larissajulia schreef:
De dag voor een wedstrijd wedstrijd hadden haar eigenaren (toen was ze nog niet van mij) haar ijzers eraf gehaald.........daarna was ze stokkreupel.

Tsja...niet echt slim he... :x
Valt niet te vergelijken met dit topic. Gevoeligheid heeft een aantal oorzaken, waaronder kort na ijzers eraf er eentje van is.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 29-06-16 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:44

Mijn ruin gaat in de wintermaanden van zijn ijzers af en de eerste week is hij ook altijd gevoelig. Inderdaad niks geks aan....en als het een slecht smid is dan lopen er een heleboel slechte hoefsmeden rond ;-)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:45

Zal eens kijken of ik even foto kan maken vandaag :) Mooi dat het in ieder geval niet raar is hoe hij loopt.

Hij staat in bak of wei. In de bak verzet hij bijna geen stap en op de wei loopt hij gewoon alleen trekt hij zijn achterbenen best hoog op. Net al gestapt op harde ondergrond en als hij eenmaal loopt loopt hij wel goed. Ik zal het ook eens filmen als het kan. Ziet er wel best idioot uit :+

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:48

Floortz schreef:
Larissajulia schreef:
De dag voor een wedstrijd wedstrijd hadden haar eigenaren (toen was ze nog niet van mij) haar ijzers eraf gehaald.........daarna was ze stokkreupel.

Tsja...niet echt slim he... :x
Valt niet te vergelijken met dit topic. Gevoeligheid heeft een aantal oorzaken, waaronder kort na ijzers eraf er eentje van is.

Was er ook totaal niet blij mee! Ik kwam aan en zag dat de ijzers eraf gehaald waren. Toch maar geprobeerd op wedstrijd, achteraf niet moeten doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:43

Beter is eerst de ijzers eraf en pas later bekappen. Nu eerst rust gunnen en desnoods hoefschoenen voor de overgangsfase.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 17:53

Was misschien slimmer geweest inderdaad. Al had daar niet lang tussen moeten zitten want er was er al eentje afgegaan en daar brokkelde al een heel stuk hoef mee en andere gingen ook al wat brokkelen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:10

zeker de pony in deze fase niet dwingen tot beweging!! laat de hoeven eerst wennen aan de nieuwe situatie en geef je paardje ff 2 weken rust. als je hem nu verplicht tot lopen op t harde en hij staat op een steen krijg je kneuzing en hefzweren weer 10 stappen terug... dus rustigaan, laat het even herstellen en als je paard van de ijzres gaat is het handiger ze er eerst af te halen en minimal bij te werken dan na een week of 2 de echte bekapping. de hoef hoeft niet in 1 x het ideaalplaatje te zijn, belangrijker is dat het paard goed blijft lopen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:35

Mag ik vragen waarom je de ijzers eraf hebt gehaald? Ik zou morgen even met je smid overleggen. Hij weet hoe de hoef en zool eruit ziet en kan je verder advies geven. Heel eerlijk, ik vind het niet normaal. Zeker niet in de mate die je nu omschrijft. De paarden die ik ken die van ijzers gehaald werden liepen direct goed, hooguit iets gevoelig over los grind of zo. Maar ik vind ook niet dat het aan een slechte smid ligt. Misschien is dit paard gewoon beter af met een ijzertje. Je kunt het een paar dagen aankijken, als hij alleen gevoelig loopt als hij over het harde moet. Dan kun je nog met hoefschoenen werken als je over straat wilt. Als hij het ook in de bak en wei heeft, zou ik hem niet zo laten lopen. Mijn paard is nooit gewend. Volbloed dus niet de beste hoeven ook. Ze moest van de ijzers af, de gevoeligheid op het zachte is ook verdwenen uiteindelijk, maar ik kan nooit zonder ijzers als ik op straat wil rijden. Dan doet elk steentje haar pijn. Dat bleef ook na 6 maanden (ze stond toen zonder ijzers ivm blessure, we konden toch niet rijden). Met een ijzer heb ik nergens last van en merk ik dat mijn paard veel losser door haar lijf loopt. Ik ben niet je smid, dus ik kan niet beoordelen of je paard wel zonder ijzers kan en of het fair is om haar hieraan te laten wennen. Pijnlijke voeten lijkt me ook heel naar namelijk, dat moet geen dagen duren.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 05:30

Voor ons is er verder geen reden om ze op ijzers te zetten en de da zei dat hij prachtige hoeven had dus dat we het gewoon moesten proberen zonder ijzers. Gaat het echt niet , laten we er gewoon weer ijzers op zetten maar het liefst niet natuurlijk. We rijden voorlopig bijna alleen in de bak en heel af en toe buiten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 06:52

Ik kreeg van mijn smid te horen dat een paard in principe niet slecht hoort te lopen als je de ijzers er onder vandaan haalt.
Hij heeft er een paar, maar in principe hoort het niet.
Ook op grond grind gewoon rad.
Mijn pony is nu ongeveer een maand van de ijzers af, zeeeeer zelden zag je hem in het begim in draf op het harde iets, iets gevoelig lopen maar dat mocht geen naam hebben.

Ik zou zelf mijn pony nooit twee weken veel pijn in zijn voeten laten staan.
Mijn pony heeft hoefschoenen gekregen voor op de weg en lijkt daar erg blij mee.
Een schoen draait, maar dat is stomme pech i.v.m. zijn stand aan dat been.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:00

Mijn pony heeft zeker een half jaar echt heel gevoelig gelopen nadat de ijzers er onder weg zijn gehaald :j
Maar die eageerd sowieso gevoelig op steentjes en dergelijke.
Zou het even een paar weken aan kijken :j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 13:15

Bedankt allemaal. Hij heeft iets minder warme hoeven dan gister (waren wat warmer, niet overdreven) en vanmorgen op de wei gestaan, daar loopt hij prima. In de bak blijft hij stil staan.

Heb nog eens zitten googlen. Zou het verstandig zijn om ze bijv te koelen met water elke dag, of gewoon met rust laten?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 11:36

Er moeten helaas weer ijzers onder.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:46

Ach jammer, maar je hebt het in elk geval geprobeerd!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 13:04

Inderdaad. Da kwam voor andere pony dus gelijk gevraagd en die zei dat hij nu helemaal op de achterkant loopt en dat het daardoor alleen maar erger gaat worden helaas. Dus nu hoefijzers weer en misschien heel langzaam er naar toe werken zodat de hoef de tijd heeft om goed te groeien.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:33

Soms wil zo'n traject het best werken idd. Toen ik Winterfell net had waren haar zolen zo zacht dat de smid ze met zn duimen in kon drukken. Hij heeft de stand langzaam wat aangepast, ze staat nu minder plat, en ze komt veel meer buiten dan op de renstal. Ik heb nu nog weinig hoefproblemen. Ze kan zelfs zonder ijzers als ik niet rijd. Met rijden loopt ze toch beter met een ijzer, dus nu heb ik ze er al weer 1.5 jaar onder en nooit meer hoefproblemen gehad. Bij mij is ijzerloos dan wel niet gelukt, maar ik zie wel de verbetering in de loop van de jaren. Hoop dat dit voor jou ook goed uitpakt en dat t na verloop van tijd wel lukt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 08:34

Lastig dilemma! DA zegt: hoefijzers er weer onder anders krijgt hij hoefzweer misschien. Hoefsmid zegt: ik zou het nog even aankijken, is wel vaker zo die gevoeligheid.

Eerste instantie dacht ik: hoefijzers lijkt me het beste want als je hoefzweer heb ben je verder van huis. Maar ik zag hem vanmorgen en er is zoveel verbetering in. Hij loopt bijna weer normaal en een klein drafje zat er ook in. Op harde ondergrond maar ook in de bak liep hij vrij normaal terwijl hij vorige week echt geen stap deed.

Maar goed, als de DA zegt kans op hoefzweer. Dat was wel vorige week toen hij niet vooruit kwam en veel lag, toen ze dat zei.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:48

DA is geen hoefsmid, die weten er helaas niet altijd genoeg vanaf. Onze oude DA kwam eens vertellen dat de paarden zo slecht bekapt waren omdat de stralen niet flink weg waren gesneden en daar zouden ze straalkanker van krijgen :')
Gewoon naar je hoefsmid luisteren als je daar goede ervaringen mee hebt.
Ik heb een aantal jaar geleden een paard gekend dat na 16 jaar ineens blootsvoets ging, en die heeft toch zeker twee weken gevoelig gelopen waarvan de eerste paar dagen voetje voor voetje omdat het toen ook nog flink vroor en de paddock erg hobbelig vastgevroren was.. Maar die liep na die paar weken beter dan ooit en heeft er niks aan overgehouden. Ik zou dus nog even aankijken, lekker op rust laten staan op de wei/paddock en even voorzichtig zijn op ruwe, harde ondergronden en dan komt het helemaal goed :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:51

Lekker er af laten.
De hoeven moeten de tijd krijgen om weer gezond te worden. Gewoon rustig aan doen.