Extreem veel vliegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nelson17

Extreem veel vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:03

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft extreem veel last van vliegen en ik weet eigenlijk niet meer wat ik er nog aan kan doen... Hij staat samen met twee shetlanders die er totaal geen last van hebben. Ze komen dus echt op hem af!

Hij heeft sowieso een masker op dat werkt wel goed voor zijn ogen want zonder masker heeft hij onwijs ontstoken ogen. Maar zijn koker is met het mooie weer (en dus veel vliegen) ook altijd onwijs dik en warm daarnaast zitten er ook allemaal bloed druppeltjes op door de muggen..
Afbeelding Afbeelding
Op de foto's is het misschien niet heel goed te zien maar hij is met mooi weer gewoon elke dag ontstoken..

Een vliegenspray werkt hooguit een half uurtje maar ondanks de vliegenspray komen er alsnog vliegen op hem wel minder dan normaal dat wel! Alleen kan ik niet zo vaak op een dag heen om vliegenspray op te doen.

Ook de bug buster Vamoose vliegen deken van Amigo geprobeerd, volgens de verkoopster de beste vliegendeken ivm de geur die erin zit. Maar daar gaan de vliegen dus gewoon onder zitten waardoor er na een uurtje al een stuk of 30 dode vliegen in zijn buikflap en op zijn rug liggen...
Afbeelding

Maar omdat hij toch nog steeds een onwijs opgezette koker had elke keer heb ik deze gekocht:
Afbeelding
Deze deken scheen speciaal zijn buik en koker te beschermen maar evengoed zaten ze gewoon op zijn koker..

Toen heb ik de dierenarts gebeld om te vragen of zij iets hadden. Van hun mocht ik iets proberen wat eigenlijk voor koeien is, dat wilde ik wel proberen. Dit scheen 4-8 weken te moeten werken. Maar dit is ook veeeeel sneller uitgewerkt dan de beschrijving zegt.. De eerste keer heeft het twee weken gewerkt maar toen is het ook veel slecht weer geweest en zijn er dus ook geen vliegen. Nu heb ik hem 6 dagen geleden nog een keer behandeld maar gister zat hij alweer onder de vliegen En omdat het ook vrij chemisch is wil ik dit niet te vaak doen (Ik moet zelf handschoenen staat in de beschrijving, lijkt me dus niet heel fijn spul). De dierenarts kan hier verder ook niks mee omdat het dus eigenlijk niet voor paarden bestemd is.

Hij heeft overdag vooral last van de gewone zwarte vliegen en in de avond van muggen en van die hele kleine vliegjes die een beetje op fruitvliegjes lijken. Nu heb ik al naar een dazenval zitten kijken maar die werkt zoals de naam als zegt denk ik alleen voor dazen? Dat zijn nou precies degene waar hij geen last van heeft! En knofook voeren heb ik ook gelezen alleen is er dan weer kans op bloedarmoede en ben ik dan nog wel optijd omdat het al zomer is? Wie heeft er een idee wat ik nog kan doen, hij heeft er ontzettend veel last van en ik weet echt niet meer wat er wel zou kunnen helpen?

Alle tips zijn welkom!!

tamary

Re: Extreem veel vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:09

De vliegen komen op het bloed af van de muggenbeten. Koker insmeren met sudocreme, stopt zowel de muggen als de vliegen. Verder afsponzen/wassen met azijn (waar geen wondjes zijn), dan ruikt pony niet aantrekkelijk meer. Veel door de mest lopen bv geeft ook een erg aantrekkelijk luchtje voor vliegen. En verse mest trekt ook vliegen aan, vaak uitmesten helpt (mesthoop eventueel afdekken).

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:13

Bedankt voor je tip dat ga ik proberen!! Veel mest ligt er niet ze hebben met ze drieën een grote paddock met land wat we dagelijks mesten dus eigenlijk lopen ze nooit door de mest. Mesthoop afdekken is wel nog een idee inderdaad!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:14

Zit de buikflap niet te los als er vliegen onder kunnen?

Ik heb ook eens een paard in paniek gehad door een daas onder de deken.
Die stond bij de hals wat Open.
Die heb ik toen vermaakt en geen last meer van gehad.

De tip van de sudocreme lijkt me wel goed.
Daar kun je eventueel ook nog citronella onder roeren.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:18

De singels van de buikflap heb ik op zijn aller strakst gedaan, ik heb de deken gewoon in dezelfde maat gekocht als zijn andere amigo dekens. Maar ze gaan niet alleen in zijn buikflap zitten ik heb het idee dat ze van zijn rug dood in zijn buikflap vallen, op zijn rug liggen namelijk ook dode vliegen dan.. Opzich zit de deken wel vrij goed aan een maat kleiner gaat hij denk ik niet passen.
Citronella erdoorheen kan ik ook nog wel proberen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:13

Bij de boerenbont/welkoop verkopen ze labels voor aan de oorflappen van koeien om de vliegen te weren. Als je die nou eens probeert, dan hang je ze gewoon ergens aan de deken of je maakt ze vast aan manen of staart. Bij koeien werkt het heel goed dus het is vast sterk spul. Ik zou er max twee tegelijkertijd gebruiken.
Staan er koeien bij je wei in de buurt want dat zou wel eens de bron van al je vliegen kunnen zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:16

Boviclips heb ik ooit eens in de manen gevlochten. Maar die deden niets.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:43

Er staan wel af en toe koeien inderdaad, ons hek is zegmaar het hek van het duin waar dus ook af en toe hooglanders staan. Maar die staan er niet altijd. Of zouden ze al op die vlaaien afkomen?

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:13

wat je DA bedoeld is een pour-on variant denk ik? Zoals Butox???

Staat je paard dicht bij een mesthoop/boerderij of iets dergelijks dan?

Bij mijn paard heeft knoflook voeren niks geholpen, maar ben toen gestart met hertshoornolie op haar te sprayen icm een vliegendeken..
Stinkt verschrikkelijk en het geeft af dus niet ideaal spul maar de vliegen/dazen bleven wel weg.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 17:06

Martinedd schreef:
wat je DA bedoeld is een pour-on variant denk ik? Zoals Butox???

Staat je paard dicht bij een mesthoop/boerderij of iets dergelijks dan?

Bij mijn paard heeft knoflook voeren niks geholpen, maar ben toen gestart met hertshoornolie op haar te sprayen icm een vliegendeken..
Stinkt verschrikkelijk en het geeft af dus niet ideaal spul maar de vliegen/dazen bleven wel weg.

Ik heb dat Butox even opgezocht, en als ik dat lees lijkt het daar inderdaad op! Dit heet alleen Dentanil geloof ik.

Ik heb citronella gekocht maar mocht dat niet werken ga ik de hertshoornolie proberen!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:20

Kun je hem niet met Derfen insmeren? dat kalmeert ook de huid. het is wel een heel groot probleem zo te lezen :-(. Er zijn van die vliegenvallen te koop die 20.000 vliegen vangen, enorm stinken en dus flink wat aantrekken.
https://www.agradi.nl/kerbl-vliegenval-met-lokaas.htm
Zoiets maar er zijn er ook met grotere zakken ( alleen echt ver bij huis weg hangen of waar je graag zit want vrienden hebben ze opgehangen en ze stinken echt enorm :+ )
De dazenval vangt hier ook echt honderden vliegen en mugjes :-).
Weet je zeker dat het door mugjes wordt aangevreten? het lijken wel dazenbeten?
Bij de koker heb ik nog niet meegemaakt. Je kunt ze op stal zetten met schemer wanneer de muggendruk te hoog wordt... en anders 's nachts buiten en overdag op stal zoals ik met de eczemer moest doen :-(
succes! als je wat hebt wat helpt, wil je het dan ook posten? ben erg benieuwd :-).
Ik las pas ergens dat er mensen stronghold op de paarden pipetteren en zo weken van ongedierte afzijn, maar zou ik DA even vragen of dat wel kan/ mag, ik zal er zelf ook binnenkort eens om vragen als ze voor de paardentanden komt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:12

Jeetje wat extreem... komen ze juist niet af op de ontsteking van de koker, waardoor je die ook zou moeten aanpakken? Bv met antibiotica? Kan me voorstellen dat een ontstekingsgeur vliegen aantrekt, zeker gezien het feit dat je al onwijs fanatiek en adequaat bezig bent met de uitwendige bestrijding. Er is iets aan hem wat trekt aangezien de shetten er geen last van hebben, daar zou ik nog eens over nadenken... succes!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:31

De vliegensprays van het merk Farnam uit Amerika werken erg goed. Ook verkrijgbaar voor gevoelige huidjes. Deze blijven ook lang werken op het paard. Ik heb eens een zwerm dikke strontvliegen er mee bespoten en die vielen allen dood neer.
Wellicht je er de vliegendekens en buik, koker beschermer er mee kunt in sprayen mocht je het niet direct op de aangedane huid willen sprayen.
Ik zweer bij die spray. Het is alleen niet goedkoop.
Je kunt het kopen bij de UHG shop hier in Nederland of bij Profitack in Duisland.
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=645

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 12:58

liekensancho schreef:
Kun je hem niet met Derfen insmeren? dat kalmeert ook de huid. het is wel een heel groot probleem zo te lezen :-(. Er zijn van die vliegenvallen te koop die 20.000 vliegen vangen, enorm stinken en dus flink wat aantrekken.
https://www.agradi.nl/kerbl-vliegenval-met-lokaas.htm
Zoiets maar er zijn er ook met grotere zakken ( alleen echt ver bij huis weg hangen of waar je graag zit want vrienden hebben ze opgehangen en ze stinken echt enorm :+ )
De dazenval vangt hier ook echt honderden vliegen en mugjes :-).
Weet je zeker dat het door mugjes wordt aangevreten? het lijken wel dazenbeten?
Bij de koker heb ik nog niet meegemaakt. Je kunt ze op stal zetten met schemer wanneer de muggendruk te hoog wordt... en anders 's nachts buiten en overdag op stal zoals ik met de eczemer moest doen :-(
succes! als je wat hebt wat helpt, wil je het dan ook posten? ben erg benieuwd :-).
Ik las pas ergens dat er mensen stronghold op de paarden pipetteren en zo weken van ongedierte afzijn, maar zou ik DA even vragen of dat wel kan/ mag, ik zal er zelf ook binnenkort eens om vragen als ze voor de paardentanden komt.

Naar die zakken ga ik ook even kijken! Ze staan niet in de buurt van huizen dus de stank kan geen kwaad haha! Jaa het zijn echt muggen die in de avond op zijn buik en koker zitten, dazen heb ik hier bijna nog nooit gezien ( we zitten heel dichtbij zee dus zal daar wel door komen denk ik?) jaa op stal zetten zou kunnen maar dat doe ik liever niet, hij is al wat ouder (stijf en artrose) dus word vaak alleen maar stijver van het op stal staan en komt er vaak met stalbenen uit.. Dingen die eigenlijk niet voor paarden zijn zoals dat andere spul dat ik eerst van de dierenarts had kan mijn dierenarts helaas geen advies over geven, ik mocht dat spul testen maar zij konden mij verder niet zeggen hoe vaak het mocht bij paarden etc.

Shalimar schreef:
Jeetje wat extreem... komen ze juist niet af op de ontsteking van de koker, waardoor je die ook zou moeten aanpakken? Bv met antibiotica? Kan me voorstellen dat een ontstekingsgeur vliegen aantrekt, zeker gezien het feit dat je al onwijs fanatiek en adequaat bezig bent met de uitwendige bestrijding. Er is iets aan hem wat trekt aangezien de shetten er geen last van hebben, daar zou ik nog eens over nadenken... succes!!

Nee de ontsteking ruikt niet echt en is ook na een paar dagen weer verdwenen met slecht weer. Jaa ik heb ook het idee dat zijn bloed lekker is of dat hij lekker ruikt. Net als dat de ene mens vaker word gestoken dan de andere. Daarom zat ik ook aan knoflook te denken om zijn geur te veranderen, maar ik las dat dat niet werkte.

rapido schreef:
De vliegensprays van het merk Farnam uit Amerika werken erg goed. Ook verkrijgbaar voor gevoelige huidjes. Deze blijven ook lang werken op het paard. Ik heb eens een zwerm dikke strontvliegen er mee bespoten en die vielen allen dood neer.
Wellicht je er de vliegendekens en buik, koker beschermer er mee kunt in sprayen mocht je het niet direct op de aangedane huid willen sprayen.
Ik zweer bij die spray. Het is alleen niet goedkoop.
Je kunt het kopen bij de UHG shop hier in Nederland of bij Profitack in Duisland.
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=645

Is nog iets om naar te kijken! Ik heb ook de ultrashield geprobeerd, die heb ik ook daar besteld. Was inderdaad ook een wat duurdere Vliegenspray. Daar stond ook op dat het twee weken moest werken maar helaas ook maar een halfuurtje.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 06:46

Probeer eens gewoon een stick Autan voor op de koker.
Knutten vinden dat erg vies, en muggen ook.
Gewoon bij de drogist te krijgen ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:14

Nelson, ik heb je een pb gestuurd.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:57

Super fijn al jullie tips!! :D

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:54

Laatst was mijn spray op en heb ik jaico muggengel op mijn paard gedaan en werkte ook goed. Ze was vrij rustig met rijden.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:14

ik maak mijn eigen mengeling tegen de steek beesten.
dat is.
op 1,1/2 lt water.
flinke scheut detthol.
eukaliptus olie.
1/2 el zeezout.
dit werkt giga goed en is effectief bij exceem paarden vanwege de zeezout. en een goede voordeel is dat het niet giftig is en erg zacht voor de huid.
een goede suikervrije dieet geven dus voer waar weinig suikers en zetmeel in zit.
wat je ook kunt proberen is z'n buik in smeren met groeneleem dan kunnen ze hem niet meer inprikken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:31

Ik zweer bij de spray van Equi Protecta.
Ik spray het 1x per dag en geen last van vliegen en dazen.
Ik spray het altijd in de box erop en dat gaat ze weer lekker naar buiten, maar de andere dag is er in haar box nog geen vlieg te bekennen.
Ruikt niet echt lekker maar werkt super!