paardenmarkt schreef:Hoi schaapjuh,
Ik weet niet wat je bedoelt met hoge overhoef buitengewrichts, maar een paard kan niet kreupel komen te staan omdat ze hoefkraakbeenverbening heeft! Laatst heb ik een congres gevolgd aan de RUG, waar prof. Verschoten duidelijk aantoonde dat een paard met hoefkraakbeenverbening absoluut niet komt te manken! Er kunnen natuurlijk andere zaken zijn waardoor je paardje mankt, maar verbening is niet de oorzaak.
Als je met "Belgje" een brabander bedoelt dan is de kans groot dat die verbening reeds te zien was op een leeftijd van 6 maand!. Verbening is erfelijk, maar hoeft geen probleem te zijn...
Nou, echt lekker lopen ze er niet mee hoor ! de pas wordt verkort en het hoefmechanisme + doorbloeding wordt belemmerd, dus echt fijn is het niet ! Helaas komt ongeluk meestal niet alleen en hebben deze paarden vaak nog meer problemen (aanleg voor arthrose!). Het is eigenlijk gewoon arthrose, de benamingen Verb.HKB, lage en hoge overhoef duiden alleen de plaats van het probleem aan. Waarbij gezegd kan worden dat lage overhoef minder problemen geeft dan hoge overhoef.
Helaas spreek ik uit ervaring, mijn nu 16 jarig paard had het al als veulen. Als 3 jarige kwam er op de keuring nog een 1e premie uit, nu zou ze absoluut afgekeurd worden want bij de verbening is ook nog lage- en hoge overhoef bijgekomen. Sinds 2 jaar heb ik aangepast beslag, omdat ze toen pas daadwerkelijk kreupel ging, waar ze nog steeds goed op loopt (dressuur + buitenritten van soms meer dan 2 uur-springen doe ik natuurlijk niet!) Rontgenfoto van de verbening van mijn paard kun je zien op deze link: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html
enne..PetraBonanza, misschien is het voor jou ook interessant om de topics over Tildren eventjes door te lezen. Dat is een "nieuw" medicijn tegen arthrose, waar momenteel heel veel mee, tja, hoe zal ik het zeggen "ge-experimenteerd" wordt. verder staat op bovengenoemde site ook veel over arthrose en de mogelijke behandelmethoden.