Zacht plekje op de hoef. Wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanx4

Zacht plekje op de hoef. Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 10:24

Hallo,
Gisteren toen ik mijn 15 jarige Haflinger uit de wei haalde zag ik dit op haar hoef. Het is een wit zacht plekje wat haar geen pijn doet als ik er op druk. Ik had geen idee wat het had kunnen zijn dus ben ik maar gewoon gaan rijden. Voelde geen enkel verschil met normaal en het is voor haar ook niet gevoelig.
Heeft iemand een idee wat dit is?

Afbeelding

nontie

Re: Zacht plekje op de hoef. Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:26

Misschien een bacterie? Vraag je hoefsmid eens.

Ik zou er pure honing op smeren in ieder geval, van de imker, niet uit de supermarkt, dat kan in ieder geval geen kwaad en als het wel een bacterie is zal je hoefsmid dit waarschijnlijk toch aanraden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:30

Enige wat ik kan bedenken is een naar buiten gekomen hoefzweer. Ik zou de smid even vragen.

Rosanx4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:36

nontie schreef:

Ik zou er pure honing op smeren in ieder geval, van de imker, niet uit de supermarkt, dat kan in ieder geval geen kwaad en als het wel een bacterie is zal je hoefsmid dit waarschijnlijk toch aanraden.

Top bedankt. Zal mijn hoefsmid vragen. Pure honing? Nog nooit van gehoord dat mensen dat ook voor paarden gebruiken hahaha

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:41

Honing werkt tegen schimmels voor zover ik weet en niet tegen bacteriën. Zou idd de smid even vragen maar ik denk dat t gewoon komt Door vocht , er is natuurlijk de laatste tijd vrij veel regen gevallen dus de meeste weiden zijn wat natter dan normaal

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:30

Rosanx4 schreef:
nontie schreef:

Top bedankt. Zal mijn hoefsmid vragen. Pure honing? Nog nooit van gehoord dat mensen dat ook voor paarden gebruiken hahaha

Ja dat sluit het zuurstof af waardoor de schimmel/bacterie niet kan groeien/uitbreiden. :J

Beretto schreef:
Honing werkt tegen schimmels voor zover ik weet en niet tegen bacteriën. Zou idd de smid even vragen maar ik denk dat t gewoon komt Door vocht , er is natuurlijk de laatste tijd vrij veel regen gevallen dus de meeste weiden zijn wat natter dan normaal

Mijn smid had het toch echt over een bacterie ipv een schimmel, maar misschien dat hij niet op het woord schimmel kon komen. :')