Ringetje onsteking in de hoef, begin van hoefbevangenheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Ringetje onsteking in de hoef, begin van hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 19:09

Wat post ik een hoop zeg, excuses daarvoor!

Ik heb nog niet met een dierenarts gesproken en verwacht niet dat bokt dierenartsen zijn, maar heb even duidelijkeheid/geruststelling nodig :D

Vanmiddag is de hoefsmid geweest, en hij vond een ontsteking in haar linkervoorhoef in +/- deze vorm
Afbeelding

De hoef was ietsje warm maar wel bijna verloosbaar. Hij zei dat dit een heeel ver begin kan zijn van hoefbevangenheid. Ik schrok wel even, want het is niet niks en ik voer niks vreemds waardoor ze het zou kunnen krijgen. Ook is er helemaal niks aan haar te merken.

Hij zei zelf dat ik me geen zorgen moest maken, maar even moest oppassen met de weidegang (8-10 uur per dag op een vrij kale wei op dit moment) en met het voeren (ze krijgt nu flink hooi, 1,5 kg brok, 1 kg muesli, supplement, lucerne en een handje geplette haver en zemelen. Klinkt allemaal ingewikkeld, maar we zijn nog altijd voorzichtig aan het zoeken naar een patroon dat bij haar past.)
Ik ben van plan om de muesli in ieder geval al flink te verminderen.

Wat denken jullie hiervan? Zien jullie in dit verhaal ook een mogelijk begin tot hoefbevangenheid?
(Wees niet te hard voor me als mijn voerschema slecht is, ik heb het beste voor met mijn paard en doe alleen wat ik denk dat goed is en nu lijkt te werken!)

Marjo89

Re: Ringetje onsteking in de hoef, begin van hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:10

Zool kneuzing ? Heb je foto's van de hoeven. Schoon en wel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:12

Is het niet gewoon een (beginnende) hoefzweer? Ik zou morgen gewoon even contact opnemen met de dierenarts, bellen kost niets en dan heb je meer duidelijkheid :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 19:13

Helaas geen foto kunnen maken omdat de hoeven al snel weer erg vies waren, was wel van plan de hoef morgen weer helemaal schoon te maken om zelf eens uitgebreid te kunnen kijken :)
Of het een zool kneuzing is weet ik niet, google maakt me er ook niet wijzer in helaas

Hoefzweer zou ik vreemd vinden door de gekke vorm (echt zo'n kromme lijn) maar bellen kan inderdaad nooit kwaad :)

Het was overigens al een opluchting dat ik geen verband tussen een rode lijn en hoefbevangenheid op het internet kon vinden :=

Ze heeft 8 weken terug een ontsteking in haar straal gehad (waarschijnlijk op een steen getrapt) zou het ook daarvan nog kunnen zijn?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:03

Ik zou zo in eerste instantie ook niet aan hoefbevangen denken, inderdaad eerder aan n zweer.
Maar wat betreft de voeding.. Ik zou echt overwegen te stoppen met de 1.5 kg brok (!!!) muesli en haver Dit is echt niet gezond, voor geen enkel paard. Wellicht dat je hiermee juist wel hb in de hand werkt. ..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:23

1,5 kg brok is toch niet zo heel veel op een dag of heb ik dat verkeerd? Is overigens wel eiwit en suiker arm brok. Muesli en haver ga ik inderdaad drastisch minderen :)

Muesli en haver zijn geen 1,5 kg he voor als je dat dacht :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:30

Die karakteristieke vorm zie je wel veel bij bevangenheid, inderdaad. Ik zou even helemaal geen brok en andere dingen voeren. Ook geen weidegang, als het mijn eigen paard was. Weet niet hoeveel ze werkt maar in dit geval, als je nog niets aan haar manier van lopen ziet, zou ik wel beweging geven maar niet longeren, springen etc. Rechte lijnen lopen. Dit alles tot je zeker weet wat het is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:50

mysa schreef:
Die karakteristieke vorm zie je wel veel bij bevangenheid, inderdaad. Ik zou even helemaal geen brok en andere dingen voeren. Ook geen weidegang, als het mijn eigen paard was. Weet niet hoeveel ze werkt maar in dit geval, als je nog niets aan haar manier van lopen ziet, zou ik wel beweging geven maar niet longeren, springen etc. Rechte lijnen lopen. Dit alles tot je zeker weet wat het is.

Morgen dan inderdaad maar even buitenbak ipv wei.. Wilde eerst het krachtvoer alleen fors verminderen maar misschien is dan inderdaad beter om even niks te geven en wat extra hooi ofzo?

Lig helemaal te stressen pff..

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:01

Merk je iets aan het paard, het lopen ,gedrag of rijden, dan zou ik zeker even de DA bellen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:02

Mo_mootje schreef:
Merk je iets aan het paard, het lopen ,gedrag of rijden, dan zou ik zeker even de DA bellen

Aan mijn paard zelf is helemaal niks te merken. Als de hoefsmid het niet was tegengekomen had ik nog niks geweten.
Denk dat ik voor mijn rust toch morgen even bel..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:36

JudArthos schreef:
1,5 kg brok is toch niet zo heel veel op een dag of heb ik dat verkeerd? Is overigens wel eiwit en suiker arm brok. Muesli en haver ga ik inderdaad drastisch minderen :)

Welke suikerarme brok voer je?

Ik vind het ook erg veel, wat krijgt je paard aan beweging?
Een korte wei kan gestrest gras bevatten, waardoor er veel fructaan (suiker) vrij komt, dus hoeft niet altijd zo ideaal te wezen als dat het klinkt.

Hopelijk valt het mee, maar wellicht toch wijs om je voerregime eens goed onder de loep te nemen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:43

Letizia schreef:
JudArthos schreef:

Welke suikerarme brok voer je?

Ik vind het ook erg veel, wat krijgt je paard aan beweging?
Een korte wei kan gestrest gras bevatten, waardoor er veel fructaan (suiker) vrij komt, dus hoeft niet altijd zo ideaal te wezen als dat het klinkt.

Hopelijk valt het mee, maar wellicht toch wijs om je voerregime eens goed onder de loep te nemen :)

Welke brok het precies is weet ik niet, maar volgens de staleigenaar heeft hij deze bewust gekozen om deze lage waardes, kan eens navragen welke brok het precies is :)
Mijn paard krijgt flinke beweging binnen haar kunnen, voor mijn gevoel rijden/longeren we de energie er goed uit.
Dat is gras gestrest is (zeg ik dat zo goed? := ) zou goed kunnen, de paarden staan er vrijwel elke dag op en de weides zijn redelijk klein.

Mijn voerregime word absoluut aangepast, ik denk dat ik hier de DA ook advies voor ga vragen, ben zo bang dat ik het op mijn eigen houtje verkeerd doe!

Heb mijn hoefsmid voor de zekerheid nog eens geappt, hij zegt geen zorgen maken en rustig aanpassen en kijken hoe het loopt omdat Gigi normaal snel en duidelijk ongemakken laat zien, maarja ben een beetje een stresskip op dit gebied :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:52

Heel goed om de dierenarts om advies te vragen!
Geef ten alle tijden goede kwaliteit ruwvoer, ruwvoer is de kachel van je paard, daar moeten ze hun energie uit halen. Als je denkt dat je paard toch te kort schiet in energie, dan kan je ook aan olie denken, dat is duur-energie, suiker is piek-energie :) Succes!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:58

Letizia schreef:
Heel goed om de dierenarts om advies te vragen!
Geef ten alle tijden goede kwaliteit ruwvoer, ruwvoer is de kachel van je paard, daar moeten ze hun energie uit halen. Als je denkt dat je paard toch te kort schiet in energie, dan kan je ook aan olie denken, dat is duur-energie, suiker is piek-energie :) Succes!

Olie voer ik inderdaad bij, een scheutje lijnzaadolie door de zemelen/haverdrab :) qua hooi krijgt ze niet bijzonder veel op stal, maar ik voer zelf flink wat kilo's bij van de welkoop (en god wat is dat duur).

Al bedankt voor alle reacties, waardeer ik enorm! Alle tips zijn welkom!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 10:40

Ben op dit moment op stal en heb de hoef even schoongemaakt en op de foto gezet. De lijn lijkt kleiner dan gisteren (of ik heb het erger opgeslagen in mijn hoofd) de hoeven zijn allemaal dezelfde temperatuur :)
Afbeelding

Afbeelding

Op de foto zonder flits lijkt het huge, maar met flits zie je dat het meeste vuil is :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:47

Veel te veel zetmeel voer je nog.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 18:05

Arabesk schreef:
Veel te veel zetmeel voer je nog.

Huh ik heb toch nog geen update over het voer geplaatst?

Muesli ed zijn terug naat een handje en hooi omhoog. Gras durf ik op dit moment niet aan dus staat ze in de buitenbak. Zemelen en lucerne voer ik op advies wel nog evenveel :) (half schepje en een paat handjes)