Pony blijft kortademig na luchtweginfectie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Pony blijft kortademig na luchtweginfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:36

Omdat ik niet zo goed weet waar ik momenteel goed aan wil ik jullie advies vragen.

Vier weken geleden stond mijn pony van de een op de andere dag met ruim 40 graden koorts op de wei. Dierenarts meteen gebeld en die kwam er direct aan. Ze hoorde wat ruis op d'r longen en dacht aan een luchtweginfectie. Pony kreeg koortsverlagers en antibiotica voor 5 dagen en het advies was rust. De volgende ochtend was ze al een stuk opgeknapt, maar omdat dit ook door de injectie van de vorige avond kon komen heb ik de koortsverlager en antibiotica gegeven. 's Middags was ze weer helemaal de oude en had ze alweer praatjes voor 10 en at gelukkig ook wel als normaal. D'r temperatuur was inmiddels 38 graden, dus iets hoog, maar niet schrikbarend. 's Avonds wel nog de koortverslager gegeven (en uiteraard de ab, maar daarvan heb ik de kuur gewoon afgemaakt) en toen ze de volgende morgen op 37,5 zat heb ik geen koortsverlager gegeven, maar heb ik 's middags en 's avonds nogmaals getemperatuurd, om te checken of ze stabiel bleef, dit was het geval.

Ze heeft dus eigenlijk alleen de donderdag echt met koorts gestaan, daarna zat ze vrij snel weer op d'r normale temperatuur. Heb d'r verder ook niet horen hoesten, ze had alleen wat heldere uitvloeiing uit d'r neus en stond soms wat zwaar te ademen. Ze kreeg dus sowieso een week weiderust zoals geadviseerd. Na die week was het nog erg warm, dus heel rustig met een kleine wandeling aan de hand van 10 minuten gaan opbouwen.

En uiteindelijk ook weer langzaam erop, eerst alleen een klein stukje stappen en uiteindelijk wat kleine stukjes draf. Nu 4 weken verder, zijn we nog steeds aan het opbouwen, maar het valt me op dat ze heel snel bezweet is en niet helemaal d'r zelf is. Kan m'n vinger er absoluut niet opleggen, want ze is wel druk enzo, maar ik vermoed dat er iets in d'r weerstand niet helemaal goed zit. Zo had ze vorige week ineens een ontstoken oog, iets wat ze in de 7 jaar dat ik d'r heb nog nooit heeft gehad en een paar maanden terug had ze een klein mokplekje, ook dit heeft ze nog nooit gehad. Mok en oog waren beide ook snel weer over, maar ergens gaat er iets niet helemaal goed.

Heb inmiddels een soort abonnement op de dierenarts, dus vraag me af of jullie tips hebben om d'r weer op de rit te krijgen. Ze heeft ook HKO, dus regelmatig gecontroleerd bewegen vind ik wel belangrijk voor d'r, maar uiteraard niet ten koste van alles.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:09

Misschien een bloedonderzoek laten doen en even laten kijken of er ook tekorten zijn van een of ander.
Is de mest in orde, ontworm je op tijd,daar zou ook nog wat kunnen zitten wat problemen kan veroorzaken.
Maar een bloedonderzoek kan al wat duidelijkheid geven :j

minka

Re: Pony blijft kortademig na luchtweginfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 08:03

Bloed laten testen is wel een goed idee inderdaad. Zal dit eens overleggen met m'n dierenarts. We ontwormen dmv mestonderzoek, zou zelf meer voorstander zijn van af en toe toch een spuit erin, maar dit is het stalbeleid en we kunnen zonder mestonderzoek ook geen spuiten meer kopen helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:13

Ik geef mijn paard soms een kuurtje echina druppels die ik op Medpets besteld heb. Echina zou de weerstand verhogen. Volgens mijn DA zijn de kruiden preparaten die ik aan mijn paarden geef als het nodig is, best wel efficiënt, je kan altijd aan de jouwe eens vragen hoe die erover denkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:36

Minka, jij bent baas over je eigen dier he, als jij er een wormenkuur in wil, stoppen dan mag dat ten alle tijde he.
Zeker ingekapselde bloedworm mis je in mestonderzoek en kan voor veel vage symptomen zorgen.
Zou zeker,overleggen met de veearts of dat een idee is, via bloedonderzoek is vaak ook te zien of er een besmetting is
dan zijn bepaalde waardes niet goed.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:45

Geen slijm in de longen? Wat voor AB heeft ze gehad?
Ik ben destijds gelijk doorgereden naar kliniek en daar bleek ze vastzittend slijm te hebben.

Heb middel van die arts gekregen en dat werkte werkelijk super! Paard is kwetsbaar op de longen.
Niet te lang mee om knoeien.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:51

Bedankt voor jullie reactie en het meedenken. Ze hoest niet, maar het kan natuurlijk wel dat er slijm in d'r longen zit. Zal sowieso de dierenarts nog eens benaderen om te luisteren en bloed af te nemen.

Ze heeft Norixin en Borgal gekregen via een injectie en daarna een kuur met Sulvatrim (pasta) en Quadrisol als koortsremmer.

Ben een beetje bang dat ik als een zeur overkom, want de afgelopen twee jaar is de dierenarts zo'n beetje iedere maand wel een keer langsgekomen en er is nu eigenlijk niks aan d'r te zien. Ze is zo gek als een deur en gewoon d'r gekke (drukke) zelf, maar heb gewoon het gevoel dat er iets niet klopt, kan alleen m'n vinger er niet op leggen. Heel irritant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:03

Blijf zoeken als je gevoel je zegt dat het niet ok is, bazen kennen hun dieren het beste.