De reden dat deze wond heeft kunnen gebeuren is omdat er op dit stukje wei nog een beetje schapengaas staat waarmee we juist bezig zijn het te verwijderen. Mijn andere merrie was hoefbevangen en dus stonden ze op een heel klein stuk en heeft deze merrie waarschijnlijk uitgehaald naar de ander en het hek geraakt.
Onderstaande foto's kunnen als schokkend worden ervaren, het zijn foto's van een open wond.
Zaterdag 11 juni
ik tref 's ochtends mijn merrie liggend aan (ongewoon voor haar). Ik zie meteen dat ze een winkelhaak/draadwond heeft. Ik kon zelf al constateren dat deze te oud is om nog te hechten en waarschijnlijk 's nachts gebeurd. Ik bel de dierenarts en deze zal binnen enkele uren komen om te kijken, na enig aandringen van mijn kant. Hij zei zelf in eerste instantie gewoon afspuiten en schoonmaken maar ik vind de wond te groot en wil dat er naar gekeken wordt.
De wond hoe ik het aantrof

De dierenarts vond de wond inderdaad niet goed genoeg om gewoon alleen schoon te maken en vond een verband alsnog noodzakelijk. het overtollige vel van de winkelhaak is afgeknipt en de wond is verbonden met een gaasje met betadine en verband. Dit moest 5 dagen blijven zitten en daarna moest ik het zelf uitpakken en weer opnieuw verbinden voor weer 5 dagen. (met wederom alleen een gaasje met betadine onder het verband).
Het bloeden na het knippen van het vel

Het verband van de dierenarts

Ik merkte in de 5 dagen erna dat mijn merrie wel echt pijn had aan haar been, ze staat veel op rust en heeft duidelijk ongemak. Helaas kan ik niks voor haar doen.

De wond na 5 dagen verband:

Ik heb het dus weer verbonden maar waarschijnlijk heb ik dit niet strak genoeg gedaan en regende het ook nog eens heel veel dus helaas was het verband na 2 dagen afgezakt. Dit was dus 3 dagen te kort. Ik heb besloten het af te laten en goede nazorg te bieden.
Ik had van de dierenarts als nazorg alleen maar een spray van Dermiel meegekregen:

Dit was de wond na de tweede ronde verband. Het ziet er heel netjes uit maar de wat dikkere korst linksboven zit redelijk los en dat is in het verloop wel te zien dat dat een naar stukje van de wond is.

Ik heb het been gewassen en voorzichtig ook de wond:

Na twee dagen zonder verband is de dikkere korst wat omhoog gaan staan waardoor er een heel naar uitziende gleuf is ontstaan in de wond. Op advies van bokkers haal ik honingzalf en blauwspray. Set heeft ook duidelijk pijn aan de wond. Ik smeer dik honingzalf op de wond en besluit het voor 24 uur in verband te doen zodat de zalf echt goed in kan trekken. Achteraf ben ik erg blij met deze keuze.

De wond na 24 uur honingzalf op 21 juni:

Hierna heb ik er blauwspray op gedaan en het open gelaten. Ze laat nog steeds niet toe dat ik het been echt schoon mag maken (de lekkage onder de wond)
deze foto is twee dagen later nu weer met honingzalf erop, deze foto is dus niet erg nuttig voor het verslag. Ik heb wel eindelijk haar been wat schoon mogen maken:

Daarna elke dag weer afgespoeld met water en blauwspray gebruikt
26 juni, een beetje vochtige wond maar wel mooi schoon. Vlak voor de foto viel er een gele natte korst van de wond af. Weer behandeld met water en blauwspray.

27 juni is de wond ineens mooi droog en zit er een nette korst op. Ik heb er nu een klein beetje honingzalf op gesmeerd en verder met rust gelaten:

en dan op 28 juni, vandaag: