Met 1 hoefijzer rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kidrauhl

Met 1 hoefijzer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 10:19

Ik reed laatst op een pony die nog maar 1 hoefijzer had (voor). Hij leek normaal te lopen dus gewoon er mee gereden. Alleen op 1 hand in de hoeken voelde hij een beetje raar aan.

Nou is mijn vraag of dit geen kwaad kan? Aangezien zijn benen dan toch een klijn beetje ongelijk zijn denk ik...

BrankaZ

Re: Met 1 hoefijzer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:21

Bij uitzondering zal het niet heel veel kwaad kunnen, maar zeker niet te lang en ook niet op harde ondergrond. Dan gaat het paard wel last krijgen. Een hoefijzer lijkt misschien maar dun, maar ga zelf eens een kwartiertje met 1 voet op een plankje van 1/2 cm staan en voel wat dat doet. Dan kan je tot in je nek pijn krijgen van het scheef staan.
Niet voor niets dat wordt aangeraden om het ijzer er weer zo snel mogelijk onder te laten zetten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:25

Ik rijdt rustig een dag of 2-3 zonder ijzer. Kan prima als je op een zachte bodem rijd en je paard er verder geen last van heeft.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:41

Dat kan wel voor een paar keer zolang je op zachte ondergrond rijdt en het paard er normaal mee loopt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:46

Ik zou kijken of ik die er ook onderuit zou krijgen.
Zelf rond lopen op 1 blote voet en 1 slipper kan ook best maar echt fijn is het niet

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 18:26

Gillbo schreef:
Zelf rond lopen op 1 blote voet en 1 slipper kan ook best maar echt fijn is het niet

Had ik best willen doen, maar het was niet mijn paardje haha

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:03

Wat zei de eigenaar ervan dan?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:10

Gillbo schreef:

Dat zou ik niet zo snel doen hoor. Mijn smid komt dezelfde dag of de dag erop om het ijzer er (kosteloos) ff snel onder te zetten als die in de buurt is, als er dat al 2 worden zou die daar niet blij mee zijn, kost hem meer werk. Of het zo zijn dat je binnen een week een afspraak hebt staan bij de smid om er toch nieuwe ijzers eronder te laten zetten, dan is het een ander verhaal.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:17

Ik sta er van te kijken hoeveel mensen gewoon rijden als hun paard 1 ijzer mist. Iemand zelfs 2-3 dagen.
Hier staan ze zonder ijzers, maar als ze wel beslagen zouden zijn zou ik nooit rijden als ze een ijzer missen. Ik zou wachten tot de smid het ijzer er weer onder gezet heeft.

Ik kan me niet voorstellen dat het goed is om een paard te belasten als het een ijzer mist. Als ze er op buitenrit één verliezen en je stapt naar huis oké, maar ik kan me niet voorstellen dat je een paard zo correct dressuurmatig in de bak kan trainen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-06-16 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:20

Met een ijzer missend rijdt dat toch voor geen meter?
Je voelt dan dat ze ongelijk lopen. Wat ze ook doen.
Of je moet wel een erg zware en dus slechte bak hebben als je het niet voelt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:26

Ik ben een keer een parcour gestart met een missend ijzer. Als noodoplossing kan het wel, maar qua belasting is het altijd beter om even te wachten tot hij weer netjes recht staat

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:57

bruintje123 schreef:
Met een ijzer missend rijdt dat toch voor geen meter?
Je voelt dan dat ze ongelijk lopen. Wat ze ook doen.
Of je moet wel een erg zware en dus slechte bak hebben als je het niet voelt.

Je moet er niet te lang mee rijden natuurlijk, maar bij de meeste paarden voel je het niet omdat de ondergrond in veert. Als je het wel merkt moet je niet gaan rijden. En nee de bak is niet zwaar ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:01

Je voelt het bij de eerste stap die ze maken al.
Je paard loopt gewoon ongelijk.
Loop zelf maar eens met 1 schoen. Is echt niet fijn. :)

Als je het niet voelt heb je een erg slechte bak die erg ongelijk is.
Of rijtechnisch gevoel mag verbeteren.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:10

Als het ijzer er net af ligt merk je dat zeker ja, daarna is het een kwestie van gewenning en kan je in veel gevallen best even kort rijden. Als ik nu met 1 schoen loop is dat idd niet prettig maar als je er de hele dag al op loopt wen je er aan, er zijn bijv zoveel mensen bij wie het ene been langer is dan de ander, die hebben daar ook geen last van.
En jee wat een aannames over iemand die je niet kent, ze kloppen iig niet haha
Mvg

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:13

Maar bij een paard is het niet aangeboren dus dat vergelijk gaat niet op.

Welke aanname?
Een paard met een ijzer kwijt loopt nu eenmaal niet gelijk. Best wel een feit.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:25

goed dan, ik ken ook iemand die na een operatie er een langer been aan heeft overgehouden en geen last heeft.

De aanname dat de bak ongelijk is (is niet zo), en de aanname dat ik het niet zou voelen als mijn paard niet zuiver loopt (ook niet waar).

Maar als jou paard wel ongelijk loopt moet je vooral niet gaan rijden met een ijzer kwijt, dat is het enige wat ik probeer te zeggen. Dat was ook gewoon algemeen bedoeld en ik snap ook niet helemaal waarom dat nu weer persoonlijk op mij gericht moet worden, op mijn bak, op mijn rijtechnisch gevoel. Daar gaat dit topic volgens mij niet over ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:29

Daar heb jij ook langer aan moeten wennen dan een uurtje.
En ging jij toen meteen hardlopen of mocht je met revalideren wennen aan je nieuwe stand?

Als iemand niet voelt dat een paard een ijzer mist is er ergens iets niet correct.
Ik geef daarin enkele opties.
Welke bij je past mag je zelf invullen. Dat heb ik nergens gedaan.

Overigens was jij het die mij quote. Ik jou niet. :)

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:50

Daarom moet je je paard ook iets langer laten wennen dan een uurtje, overigens heb ik zelf geen operatie gehad hoor maar het revalideren heeft met andere dingen te maken dan ongelijke benen.

Het werd gesteld alsof dat de enige twee opties waren, dus dat er werd aangenomen dat 1 vd 2 waar is

Je stelde een vraag en daar gaf ik antwoord op, net zoals ik antwoord gaf op de vraag van TS, maar ik geloof dat je zelf al een antwoord in je hoofd had dus dan ga ik weer :)

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 00:18

Gillbo schreef:
Wat zei de eigenaar ervan dan?

Ik had aangegeven dat hij nog maar een ijzer had en gevraagd of ik dan nog kon rijden. Ze zei dat dit al eerder was gebeurd (dus ik vermoed niet die dag) en dat als hij normaal liep ik rustig even kon rijden met hem.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:56

xchey schreef:
goed dan, ik ken ook iemand die na een operatie er een langer been aan heeft overgehouden en geen last heeft.

De aanname dat de bak ongelijk is (is niet zo), en de aanname dat ik het niet zou voelen als mijn paard niet zuiver loopt (ook niet waar).

Maar als jou paard wel ongelijk loopt moet je vooral niet gaan rijden met een ijzer kwijt, dat is het enige wat ik probeer te zeggen. Dat was ook gewoon algemeen bedoeld en ik snap ook niet helemaal waarom dat nu weer persoonlijk op mij gericht moet worden, op mijn bak, op mijn rijtechnisch gevoel. Daar gaat dit topic volgens mij niet over ;)

Ook een vergelijking van nul. Ik ben na een operatie scheef geworden en nu een jaar verder heb ik er nog altijd last van als ik lang loop. Schoenen met aan 1 kant zooltje lopen het fijnst. Niet in elke schoen die ik draag past een zooltje en dan loop ik scheef en trust me, dat is zelfs na een jaar nog geen pretje.

Als je die vergelijking dus al wil maken kan ik uit ervaring zeggen dat hij niet klopt. Niet bij iedereen tenminste. Hoewel ik denk dat als je die kennis we specifiek naar zou vragen hij/zij je vast wel zou vertellen van de voelbare gevolgen van scheef lopen. Ik heb het ook niet op mijn hoofd staan en gooi het ook niet zo in een gesprek dus velen weten niet eens dat ik last heb van het lengteverschil. Dus daar kan je niet zomaar vanuit gaan. Maar sowieso is het al een verkeerde vergelijking.

Terug naar het echte onderwerp.

Je hoort gewoon niet met 1 hoefijzer te rijden, behalve uit nood zoals een buitenring, hoewel je dan ook kan afstappen en ernaast wandelen. Paard loopt sowieso scheef, harde of zachte bak, paard loopt scheef. Dat is een feit. Als je dat niet voelt ontbreekt er iets aan je rijgevoel. Een fatsoenlijke ruiter voelt het als het paard onregelmatig of scheef loopt.

En met dat, ze wennen er aan. Doe aan je ene voet een schoen met een hakje van een cm en de andere een platte schoen en ga daar maar een uur mee lopen. Je krijgt hoe dan ook last van je rug. En dat doen mensen dus hun paard aan als ze gewoon gaan trainen met 1 ijzer.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:45

Ik zou niet op een paard dat een ijzer kwijt is gaan rijden. Je krijgt toch scheve belasting en dat is er nooit goed voor. Verder lijkt het me zelf ook niet lekker rijden. Je zal toch echt wel voelen dat je paard ongelijk/scheef loopt (dat zeg je zelf ook; hij liep op de ene hand raar in de hoeken) en dan zou ik zelf niet bepaald met een fijn gevoel erop zitten. Ik zou lekker een mini-vakantie geven en alleen poetsen en knuffelen, zeker als je dan gewoon de smid zo snel mogelijk laat komen om het ijzer er weer onder te zetten.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:54

Mijn paard miste ook ooit eens een ijzer. Ik had net mijn nieuwe zadel en moest er per sé 8)7 even op zitten. Dacht stap even een rondje over de baan.

Toen gebeurde er iets waardoor hij in galop weg sprong het gras op vloog en onderuit ging. Ik ging er als een raket af en brak mijn sleutelbeen.

Moraal van het verhaal; ik rij nooit meer als er een ijzer af ligt (en zo en zo hou ik ze het liefst ijzerloos)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:46

Babybeertjes schreef:
Mijn paard miste ook ooit eens een ijzer. Ik had net mijn nieuwe zadel en moest er per sé 8)7 even op zitten. Dacht stap even een rondje over de baan.

Toen gebeurde er iets waardoor hij in galop weg sprong het gras op vloog en onderuit ging. Ik ging er als een raket af en brak mijn sleutelbeen.

Moraal van het verhaal; ik rij nooit meer als er een ijzer af ligt (en zo en zo hou ik ze het liefst ijzerloos)

Dat is gewoon stomme pech :+ wss was die met dat ijzer eronder ook op z'n plaat gegaan omdat ijzers gladder zijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:53

Ik voel er niks van als mijn paard een ijzer mist. Ik heb een paard wat makkelijk en ruim beweegt maar heeft totaal geen hinder aan een missend ijzer. Hoe doe je dat dan met paarden met ongelijke voeten?? Dat kan ook best een halve / hele cm schelen en die lopen er ook veel rond in de sport. Een hoef met ijzer zakt ook verder in de grond dan een hoef zonder, dus dan scheelt het nog minder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:54

Persoonlijk zou ik niet rijden als er een ijzer afligt. Kan naar mijn idee nooit fijn zijn voor het paard.
Zelf nog nooit op een paard gereden dat een ijzer mist ik merk dat meteen als ik ze de wei uithaal en stap niet op.

En hier boven over het uitglijden zie ik niet wat dat er verder mee te maken heeft. Was ook wel gebeurt met alle ijzers eronder en wellicht ook gewoon zonder ijzers.