Wond op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Wond op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 12:55

Hoi,
Afgelopen zaterdag ben ik erachter gekomen dat mijn pony een wond op het hoofd heeft.
Ze loopt nu al een tijdje rond met een graasmasker, dus vroeg ik me eigenlijk af of het misschien daardoor komt.
Afbeelding
Dit is dus de wond die ze heeft.
Tot nu toe hebben we het iedere dag goed schoongemaakt en ontsmet, en dan een soort poeder voor wondjes bij je paard erop gedaan wat een stalgenoot toevallig had liggen.
Nou wilden we eerst een paar dagen aankijken hoe het gaat als we dit dagelijks doet, maar ik vraag me eigenlijk wel af of dit misschien niet iets raars is?
Ik heb zelf namelijk het idee dat het misschien ontstoken is ofzo, maar de staleigenaar zei dat het waarschijnlijk vanzelf wegtrekt.
Nou ja, alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:14

Toch beter de veearts bellen, misschien handig om even de temperatuur op te nemen om te kijken of je pony ook verhoging heeft, in dat geval sowieso de veearts bellen :j

BigOne

Re: Wond op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:16

Wat een smerige plek, zo het eventjes aankijken en gewoon goed schoonspoelen en er zo direct niet allerlei smeersels op doen. Maak eens een foto wanneer het schoon is en zit dit ook erg diep??

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:22

Goed schoon houden en wat acederm op spuiten. Ik zou hier niet een veearts bij halen en het een poosje aanzien. Mocht het echt ontstoken raken dan wel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:26

Ik zou precies wel eens de veearts erbij halen, de wond lijkt precies vreemd opgezwollen te staan?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:27

En misschien eens de tanden laten nakijken. Als het een jong paard is kan het zijn dat er een wissel verkeerd aan het gaan is. Kan ook dergelijke abcessen geven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:28

The_Cat schreef:
Ik zou precies wel eens de veearts erbij halen, de wond lijkt precies vreemd opgezwollen te staan?

Duidelijk ontstoken wondranden en er spijpelt een vies prutje uit...
Hoe oud is deze wond?

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:30

Wat een vervelende wond!
Door graasmaskers krijgen paarden weleens een geïrriteerde huid of kleine schuurplekjes, maar ik weet niet of ze daar zo grote wonden van krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:35

Een dierenarts lijkt me niet nodig, wat zou die meer kunnen dan je zelf gaat doen?
Kwestie van ontsmetten, schoonhouden en goed insmeren.
Poeder lijkt me niet zo handig, zou eerder gaan voor honingzalf of iets dergelijks.
Graasmasker af..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:41

Ik zou zeker wel de dierenarts bellen, ziet er uit als of het gaat ontsteken of al ontstoken is, even antibotica halen. Als je een simpele dierenarts in de buurt hebt zitten krijg je het misschien zo wel mee zonder dat je langst moet. Verder schoon houden met water en evt dermiel of betadine.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 16:05

Graasmasker hebben we inderdaad eraf gehaald.
Shirley: Vorige week zondag had ze het nog niet, dus het kan hoogstens een week oud zijn.
Thioro: Ze is inderdaad nog best jong, april 4 geworden, dus dat zou inderdaad kunnen..
We hebben de wond nu schoongemaakt met de groene Badedas (op advies van een aantal stalgenoten) en goed uitgespoeld, en daarna een wond spray erop gedaan zodat er geen bacteriën in kunnen komen.
Bigone: Ik zal morgen wel even een foto maken van de wond als het schoon is, dan laat ik dat wel even zien

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:34

Deze foto heb ik net gemaakt na de wond te hebben schoongemaakt met water.
Ze lijkt er niet echt last van te hebben, behalve als je eraan komt.
Als je eraan komt gaat ze met haar hoofd schudden maar verder doet ze niet gemeen, ze gaat niet bijten of iets dergelijks.
Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:36

Wow hiervoor zou ik toch echt wel checken wat dit is. Dit is geen kras, maar een heel gat. %) (of het ziet optisch erger uit)

Ik laat nooit de dierenarts komen voor wondjes (oppervlakkig), maar deze zou me wat te diep zijn. Heb je aan de binnenkant van de mond gevoeld hoe de wond aan de binnenkant aanvoelt?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:39

Een week??

Loopt dat dier onafgebroken met die graaskorf op dan?

Pas maar op dat er geen maden in komen, ziet er uit als een aardig gat...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:44

Schoongemaakt met groene badedas???? Bedoelden ze niet groene Biotex??

Ik zou hier ook absoluut een dierenarts naar laten kijken!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:45

Zou het even na laten kijken door een dierenarts/veearts. Ziet er niet goed uit. Misschien ergens blijven haken en is gaan ontsteken? Of een ontsteking die opengegaan is? Ziet er vrij diep uit. Met dit weer kunnen er maden zo inkomen...

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:53

Ik weet echt niet meer wat ik ermee moet doen :?
Mijn pa en de staleigenaar zeggen dat het vast niks is en vanzelf overgaat als ik het iedere dag goed schoonmaak enzo.
Ik heb zelf het idee dat het inderdaad niet zo goed is, aangezien het inderdaad een gat is en geen krasje
Shirley; ze staat 24/7 op de wei/paddock en daar heeft ze dan haar graasmasker normaal om, maar die hebben we er nu vanwege de wond afgehaald.
Kentaro; nee ze bedoelden echt groene Badedas.
Klinkt misschien raar, vond ik in het begin ook, maar je kan groene Badedas blijkbaar gewoon gebruiken bij allerlei wondjes, het werkt ontsmettend namelijk.
xSlvna; ik heb nog niet in de mond gevoeld, dat zou ik wel kunnen proberen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:02

Badedas werkt super, als mijn nagels ontsteken (nagelbijten, krijg je echt groene pijnlijke vlekken langs je nagelriemen) is 1 keer laten weken in badedas voldoende. Dit trekt het helemaal eruit.

Maar alsnog zou ik bang zijn, juist omdat het zo diep is. Een schaafplek zou ik nog verwachten van een masker maar dit is door de druk naar binnen getrokken OF een heel andere wond. Stinkt het? Wat spuit je erna erop?

Wij hebben acederm en zilverspray/blauwspray, laatste 2 werken het zelfde namelijk tegen vliegen.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 14:07

xSlvna; ik ben inderdaad wel erg bezorgd omdat het zo diep is..
Toen we het de eerste keer ontdekten stonk het wel, maar nu dat we het iedere dag schoonmaken eigenlijk niet meer.
We doen er inderdaad zo'n zilvere spray op, de staleigenaar zei dat dat zou helpen dat er geen beestjes inkomen.
We doen ook zalf op de huid eromheen zodat die wat zachter wordt, want ze heeft schaafplekken eromheen en een beetje bovenop de neus.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:12

Pff lastige situatie, op de laatste foto die je stuurde ziet het geheel wel gezonder uit (heeft daar geen dikke, opgezette randen).
Kun je het verder openen, gaat het diep? Ja grof, maar ik check zulke dingen meteen bij het spoelen. Ik zou gaan temperaturen, want een ontsteking zet zich door het hele lijf (temp. verhoging). Ken je de vaste temperatuur van je paard? Want die verschilt per paard nog wel.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 14:20

Ik weet helaas niet de vaste temperatuur.
Wat zou ongeveer (gemiddeld gesproken) een gezonde temperatuur zijn bij pony's?
De wond is best diep, oppervlakkig in ieder geval sowieso niet.
Maar het bloed niet of iets dergelijks?
Er komt wat vocht uit, maar verder lijkt het niet veel geks te doen naar mijn idee.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:28

Zou inderdaad de dierenarts even bellen...

Ik bel altijd direct bij een wond eigenlijk (tenzij meer een schaafwondje) Alleen voor het hechten moet je binnen 8 uur de dierenarts laten komen daarna hechten ze het geloof ik niet meer of het kan niet ivm genezing. Bij twijfel altijd bellen! Helaas maar paarden kosten geld...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:57

Laat een volwassene heet hoofd van je pony vasthouden en ga dan zelf met een vinger in de mond naar de achterkant van deze wond toe. Voel of er binnen in een gat zit, kan een scherpe tand zitten die door de druk van het graasmasker gewoon een gat in de wang heeft geboord en ja, ik zou toch even de da laten kijken, wond niet afsluiten, doe er dan vetramil of andere honingzalf op.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 18:04

Ik ben vandaag weer even gaan kijken.
Het komt in ieder geval niet door de tanden, het ligt dus echt aan het graasmasker.
Blijkbaar was deze te klein en zat hij dus te strak om haar neus.
We hebben nu een maatje groter gekocht en iets minder diep, dus als haar wond dalijk weer compleet genezen is gaan we het daarmee proberen.
Hoop echt dat de staleigenaar gelijk heeft dat het vanzelf wel beter wordt als ik het dagelijks goed ontsmet....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:14

Shirley schreef:
Een week??

Loopt dat dier onafgebroken met die graaskorf op dan?

Pas maar op dat er geen maden in komen, ziet er uit als een aardig gat...

Dat las ik ook. Betekent dat dat je een week lang niet bij je paard gaat kijken?

Nou ja, met zo'n wond moet je wel elke dag. Liefst nog 2 x per dag. DA erbij heeft geen zin meer. De wond kan toch niet meer gehecht. Honingzalf erop (Dermiel, vetramil of mesitran) 2 x per dag smeren. Wondje schoon houden. En natuurlijk even geen graasmasker op.