Supplement geven, hoelang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Supplement geven, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 22:38

Hey!

Eind februari kwam uit een bloedonderzoek van mijn paard dat de vitamine E een kleeeiin beetje aan de lage kant was, dus heb ik haar sindsdien een supplement bijgevoerd. Werkte super, en de energie en spieren zijn helemaal super bijgekomen :)

Nu is het supplement best duur (35 euro voor 3kg volgensmij) en wil ik het vaak zelf betalen van mijn studentenloontje (wil mijn ouders er eigenlijk niet voor op laten draaien) dus ik vroeg me af of en wanneer je met een supplement moet stoppen/minderen? Bij goed resultaat of zou ik hiervoor de DA nog een opzoekje moeten laten doen of iets dergelijks?

Alvast bedankt! :)

Xjosee

Re: Supplement geven, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:44

Afhankelijk van waar de armoede vandaan komt. Op het moment dat het komt doordat je huidige voer een constant tekort geeft aan vitamine e lijkt het mij wijs om of je voerbeleid aan te passen of het supplement te blijven geven. Je kan natuurlijk ook stoppen en kijken welk effect het heeft op je paard en aan de hand daarvan je beslissing nemen. Andere optie is om nu het bloed te laten controloren, checken of het nu goed is. Vervolgens van de supplement afhalen en over een poosje weer laten bloed nemen om te kijken hoe het dan is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 22:53

Bedankt voor je antwoord :) we hebben het voerbeleid inderdaad intussen flink aangepast. Onder andere dat er een flink hooitekort was wat ik zelf niet wist (bleek door de stal minder gevoerd te worden dan gedacht) en meerdere andere aanpassingen waar ze achteraf beter op reageerde. Misschien inderdaad eens een idee om gewoon te kijken of er wat veranderd.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:40

In hooi zit sowieso geen vitamine E (meer). Het zit wel in vers gras. Staat je paard de hele dag op de wei zou je minder tot geen vitamine E meer hoeven te geven. Alleen hooi is raadzaam om toch standaard wel wat te blijven geven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:24

Djilna schreef:
In hooi zit sowieso geen vitamine E (meer). Het zit wel in vers gras. Staat je paard de hele dag op de wei zou je minder tot geen vitamine E meer hoeven te geven. Alleen hooi is raadzaam om toch standaard wel wat te blijven geven.

Ze staat zo'n 8-10 uur per dag op wei, maar het zijn wel hele kale weides dus ben bang dat ze daar niet veel uit haalt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:39

hoe lang supplementen "moeten" gegegeven worden, is afhankelijk van het doel.

* ontgifting, algemeen vitaminesupplement, kruiden, spieropbouw... zijn kuren van 3 weken vaak voldoende en riskeer je "gewenning" en verminderde opname/werking bij langduriger gebruik zonder stoppauzes (5d tot een week is voldoende)
* soepelere gewrichten: bij arthrose etc moet je langere tijd supplementeren om effect te hebben en blijven geven om het effec te behouden
* tekorten: afhankelijk van de ernst vh tekort en de oorzaak. In sommige gevallen zal je blijvend moeten blijven supplementeren, al kan de dosis wel omlaag of de frequentie (bv 1x daag ipv 2x daags).

Vitamine E zit alleen in vers gras dat voldoende zonlicht gehad heeft.