Pijn of puberteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neuer

Pijn of puberteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:10

Hey hoi!

Ik heb sinds begin dit jaar een leasepaard, een zeer leuk manege paard.
Een aantal weken geleden is hij begonnen met bokken, iets wat hij voorheen onder geen enkel beding deed. Eerst gingen we er van uit dat hij spierpijn had omdat hij de dag daarvoor behoorlijk had moeten werken.
Echter deed hij het na wat rust en een paar simpele hobbel rondjes en bosritten nog steeds, daarom werd er daarna puberteit gezegd.
Alleen nu is mij opgevallen dat hij alleen bokt als hij moet galopperen. Vooral bij aangalopperen en voltes protesteert hij ontzettend. Ook op het moment dat mijn rechterbeen wat naar achter gaat om aan te galopperen schiet zijn achterkant heel snel weg de andere kant op.
Mijn idee is dat als het de puberteit zou zijn, hij dit ook in draf of stap zou moeten doen. Niet persé bokken, maar bijvoorbeeld opstandig zijn en af en toe ergens onderuit proberen te komen. Hij doet dit echter totaal niet, echt alleen in de galop.

Nou ben ik hier geen expert in, maar begin ik me nu toch wel zorgen te maken. Ik hoor graag wat verschillende meningen en gedachtes hier over, want ik weet niet of mijn zorgen terecht zijn of dat ik overbezorgd bezig ben..
Alvast bedankt!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:11

Ik denk niet dat je overbezorgd bent. Grote kans dat dit pijn is... Past het zadel goed? Osteopaat erbij? Worden de tanden wel eens (goed) gedaan?

_Zsazsa_

Re: Pijn of puberteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:16

Protesteren met aangalopperen is vaak een rugprobleem Indd, misschien iemand eerst even naar je zadel laten kijken.

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:17

Het kan inderdaad heel goed zijn dat het zadel hem bijvoorbeeld niet lekker zit, en ik vind het alleen maar goed dat je dit serieus oppakt! Ik zou hem als ik jou was even een keer longeren zonder zadel, dan kan je zien of hij dan hetzelfde gedraag laat zien en kan je zo dus er achter komen of hij misschien last heeft van zijn zadel. Nou kan het ook zijn dat hij door het zadel pijn heeft gekregen, en dan zou je er een fysio of osteopaat bij kunnen halen, maar het geeft je vaak al meer informatie. Daarnaast zou ik ook even een keer met halster en een keer met hoofdstel longeren, om te kijken of daar nog verschil in zit. Op die manier kom je meer te weten en kan je waarschijnlijk beter besluiten of je er misschien een zadelmaker, tandarts etc. bij moet halen.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:19

Zoals je het beschrijft denk ik dat het pijn is. Bokken met aangalopperen en op de volte kan ook joligheid zijn maar als hij dat nooit gedaan heeft, heeft hij waarschijnlijk ergens last van

Neuer

Re: Pijn of puberteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:44

Ik zie vooral veel reacties over het zadel, en dat is inderdaad iets wat ik had bedacht. Ik heb alleen zelf geen verstand daar over en heb het geld niet om een professioneel iemand te komen laten kijken. Weten jullie misschien waar ik naar moet kijken om een beetje een globaal beeld te krijgen om te zien of het een goed gepast zadel is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:54

Puberteit is bij paarden voordat ze onder het zadel gaan. Wat jullie tegenwoordig op puberteit gooien is gewoon gewenningstijd.

Er zijn een aantal dingen die je na moet gaan en het eerste is hoe je de hulpen geeft. Niet zelden is het bokken bij aangalopperen en op voltes het gevolg van een been dat te ver naar achteren ligt of een te ruwe aansporing (of hakken gebruiken bv), of naar voen kiepen of juist achterover hangen, of teveel tegenhouden of gedoe met de handen.
Bij aangalopperen moet je vooral in je hoofd houden dat het paard niet hárder hoeft, alleen een andere beenzetting aan moet nemen. Ga na of je de hulpen goed geeft en vooral of je het paard goed voorbereid en niet overvalt. En geef na als het aanspringt.
En beloon als het paard goed aanspringt. Dat kan met je stem.

Waar je ook rekening mee moet houden is een zekere anticipatie. Als je verwacht dat hij gaat bokken, ga je misschien onbewust anders zitten, meer inhouden en geef je door dat je zelf niet zeker van je zaak bent en dat werkt dan weer in op het paard. Paard kan dit ook van jou gaan verwachten en misbruik gaan maken. Zo kom je in een neergaande spiraal.

Verder kan er zeker gewoon pijn zijn van spieren of gewrichten. Kan zelfs te maken hebben met groei.
zonder beeld is het lastig vast te stellen waar het vandaan komt en zelfs met beeld soms, omdat we nu eenmaal geen röntgen ogen hebben en alleen ruiterfouten en bv gebrek aan balans kunnen ontdekken.

Ik weet niet hoe oud hij is en hoe goed hij in conditie is, maar bokken kan ook komen van "er genoeg van hebben". Zorg dat je het werk eerlijk opbouwt en dat je genoeg rustpunten inbouwd waarbij het paard kan stappen en de hals strekken.
Blijf ook niet eindeloos galopperen. Alleen op lange rechte stukken buiten an een paard "lekker" galopperen, in een bak vraagt het nogal wat werk, wat bij sommigen, vooral als ze jong, onbespierd en niet in conditie zijn, eigenlijk vragen is om verzet. Werk moet ook voor het paard leuk blijven en te overzien.

Probeer eens halve grote voltes bv, zodat hij stukken rechtdoor heeft na buiging.

Heb je wel eens geprobeerd om vanuit stap aan te springen? Dit geeft meer voorbereidingstijd en een kalmer begin.

Beschrijf de hulpen die je geeft eens?

Wat betreft het zadel, als je er een dikke gevouwen deken onder doet of een westernzadel pad ofzo, moet je dan verschil merken. Dat werkt nl alle verkeerde drukpunten, als die er zijn, wel zo´n beetje weg.

Hier een video over zadel passen:
https://www.youtube.com/watch?v=M8ak4LExx5A