24/7 buiten hoe doe je dit zonder dat je paard te dik wordt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

24/7 buiten hoe doe je dit zonder dat je paard te dik wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 11:04

Ik heb 2 paarden welke 24/7 buiten staan. In de winter op de zandpaddock zomer in de weide met strookbegrazing. Echter is een van de twee gevoelig voor hoefbevangenheid. Met stroken eet ze op een moment op de dag (als ze een andere strook krijgen) zichzelf helemaal vol. Een hele kale weide is ook niet ideaal en een hele volle weide ook niet. Hoe managen jullie dit?

Lovemyponys5

Re: 24/7 buiten hoe doe je dit zonder dat je paard te dik wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:05

Ik gebruik een Graaskorf werkt perfect

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:07

Zorgen voor het juiste gras en de juiste bemesting. Paarden worden niet hoefbevangen van te veel eten. Ze worden hoefbevangen van het verkeerde eten.

Ik heb een ponietje met PPID wat gauw bevangen wordt. Ze staat 24/7 op gras, inmiddels is het een kaal landje. Elke avond neem ik 'r even mee zodat ze aan de hand kan grazen. En een paar keer per dag krijgen ze hooi.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 11:12

Ik denk dat ze hoefbevangen wordt van de strookbegrazing ivm 1x per dag helemaal volvreten maar hoe kan ik dit slimmer aanpakken? 2x per dag stukje geven ipv 1x een strook

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:12

Zorgen dat ze de rest van de dag ander ruwvoer heeft zodat ze zich niet uitgehongerd op het gras stort. En smallere stroken. Toen ik nog aan strookbegrazing deed waren ze na een uur echt wel uitgevreten met z'n tweeën.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:14

Waarom kan ze niet gewoon op een kaal stukje met ruwvoer in een slowfeeder?
Meerdere keren per dag een klein beetje strook bijgeven kan maar is wel een hoop werk -O-

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:24

Juist op lekker hoog uitgebloeid gras houden. Laag gras zit veel in een klein stukje, lang gras zit hetzelfde in veel meer oppervlakte. Daarom kunnen ze meer eten zonder die voedingsstoffen binnen te krijgen en raken verzadigd. En bijvoeren met zeer arm hooi, Dan zitten ze vol en eten ook minder. Je moet de honger prikkel voorkomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:23

Hoe '' groot '' is jouw strookbegrazing ? Ik bedoel maar, er is een verschil tussen elke dag 20cm over een lengte van 10m of elke dag 50cm over een lengte van 40m ... :D
Mijn recept voor dit soort paarden is een kaal stuk land waar ze winter en zomer opstaat, en vanaf juni elke dag een stukje strookbegrazing van 30cm over 5m. Verder krijgt ze dan nog 3x per dag een plakje hooi. Vooral goed kijken naar het beestje zelf, wordt ze te dik, moet ze minder vreten :Y)
Dit gaat nu al 4 jaar prima zo ( en er is zeker 100kg vet af :+ ), maar ik moet het ook niet anders willen gaan doen want dan gaat het gewoon mis... helaas, het is niet anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:33

Ilse_123 schreef:
Meerdere keren per dag een klein beetje strook bijgeven kan maar is wel een hoop werk -O-

Scheelt wel een hoop platgestampt en onder gepoept gras. Meer dan 20cm per keer bijzetten en ze lopen er op ipv enkel hun neus er in te steken. Ik zie ze hier dan ook er meteen op gaan plassen ipv het op te eten 8)7 .

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:38

Hoge gras zou ook kunnen maar is in mijn hoofd zo tegenstrijdig zo'n volle wei dat moet wel mis gaan. Ze krijgen met zijn 2e over 5 meter lang 1 meter breed per dag bij 1x per dag

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:38

Hoog gras is uitgegroeid en is veel minder 'vol' dan een korte wei vol in de groei. Daarnaast is het ook nog grover en stugger, waardoor ze meer moeten kauwen. Een masker is een optie, hooi voeren voor ze de wei op gaan maakt dat ze al voller zitten en is het mogelijk om 2x per dag een kleiner stukje te geven?
Hoe groot zijn de paarden/pony's? Mijn haf en trekpaard kregen ook 5m2 per keer bij, nu met zijn nieuwe maatje (arab) ook. Dan heb je het over 2 grote pony's. Voor 2 shets zou ik al minder bijgeven.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:46

Korte wei kunnen ze meer voedingsrijk gras even voor ze vol zitten, volle weide is echt minder snel schadelijk. Daarom ben ik tegen strook begrazing. Eventueel kun je wel de uren land beperken en paddock gebruiken maar dan wel echt paddock

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:49

Mijn paarden staan in de nacht op de paddock met hooi en overdag in de wei.
Eerst gooide ik ze gewoon op een kwart hectare maar nu heb ik een klein stuk kaal laten eten en krijgen ze elke dag een stukje bij. De ene is mooi op gewicht en de andere helaas te dik, dit is het eerste jaar dat ik alles zelf doe dus het is nog een beetje zoeken O:)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:53

Hier ook strookbegrazing, ik verzet de draad wel een paar keer per dag een klein beetje zodat ze over de hele dag te eten hebben en toch telkens een klein beetje.

vorige zomer maaiden we met de zeis (?) lang oud gras en gaven we dat aan de pony's, maar daar heeft mijn shetlander 2 keer koliek van gekregen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:57

tamary schreef:
Ilse_123 schreef:

Scheelt wel een hoop platgestampt en onder gepoept gras. Meer dan 20cm per keer bijzetten en ze lopen er op ipv enkel hun neus er in te steken. Ik zie ze hier dan ook er meteen op gaan plassen ipv het op te eten 8)7 .

Daar haal je mijn ergernis van gisteren aan!
Afbeelding

Hier mogen ze op lang, uitgebloeid gras, sinds kort met stroken omwille van hoger vermeld probleem. Mijn warmbloed is te mager, mijn Haflinger tot op heden niet te dik, ook al is ze met 'pensioen'.
Mijn weiland is 0,5 ha, onderverdeeld in drie stukken. In periodes waarin er geen stuk beschikbaar is krijgen ze een baal hooi.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:58

Gemaaid gras ook nooit voeren voor het gedroogd is (a 6 weken). Sowieso al omdat ze het onkruid er niet meer uit kunnen halen en dus giftige dingen eten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:34

12 uur strook begrazing met zo mogelijk lang gras. In de avond, de ander 12 uur, staan ze op zand. Dan kan ik bepalen wat en hoeveel te eten. Hier betekend dat voldoende rijk! (veel eiwit maar weinig suiker) hooi uit een slowfeeder. Ze hebben nagenoeg 24 uur de beschikking over ruwvoer. Hooguit 3 uur per dag zonder.
Daarnaast werk. Verbranden die calorieën.

Hij is nu slanker dan hij ooit geweest is met maar 6 uur weidegang en een graaskorf en minder ruwvoer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:37

een graasmasker, wat al eerder genoemd is, geen optie? Ik heb er eentje met veel ruimte bij de neusgaten en een speciale rubberen (dieet) plaat om zo schade aan tanden te voorkomen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:45

Hier werkt speciaal paardengras en eventueel een grasmasker op grote stukken of gewoon op een kleiner en kaler stuk zetten.
Omdat ze op paardengras staan hoeven we ook niet bang te zijn dat ze hoefbevangen worden want er zit weinig fructaan in.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:20

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:13

Ik vind het ook haast onmogelijk. Mijn fjord staat van 7-15 op lang uitgebloeid gras. Op strook begrazing.

Tussen 15-7 1 dikke plak hooi in slowfeeder. En nog hartstikke vet.
Ik rij plm 2 a 3 x per week.
Van 15-7 op zand paddock paradise.

24/7 365 graasmasker zou ik een nogo vinden. Dan missen ze mijns inziens teveel de mogelijkheid om sociale contacten te kunnen hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:19

Hier staan ze op strookbegrazing en een korte wei (niet kaal dat voorkom ik door voldoende gras bij te geven iedere dag is nu ongeveer 1 tot 2 cm) en een beetje erg rijk ruwvoer. En niet dik terwijl het twee tinkers zijn die normaal toch bekend staan om hun snel dik worden. Gras staat bewust heel erg hoog, wat ze nu hebben is mijn navel hoogte lang. Gras is gewoon bemest trouwens. Ze krijgen nu 10 meter breed en een meter of 4 per dag waar ze aardig wat uren mee bezig zijn het op te eten. Ga wat harder nu omdat gras te lang dreigt te worden.

En ik kan ze zo beter op gewicht houden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:32

Ik zet ze jaarrond 24/7 op de vette wei, hoe smal houden? Aan het werk zetten. Als ik daar geen tijd voor heb, komen ze dagdelen van de wei af zonder eten of met smakeloos hooi. Gelukkig heb ik niet zo een vervreten paarden, want ik zie ze altijd met zijn 5e op het beton staan (ver van het hooi) als ik aankom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:41

Vandaag foto gekregen van de mannen. Deze hoogte gras krijgen ze nu en doen ze het heel goed op.

Afbeelding