Breuken in de oogkas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha_2011

Breuken in de oogkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 14:14

Hallo allen,

Heeft iemand ooit een paard gehad met breuken in de oogkas? We zijn spoedig op zoek naar ervaringen!

Gelukkig heb ik daar nooit ervaring mee gehad, maar nu helaas wel...
Ik ben benieuwd wat er aan gedaan is en met welke argumentaties.
Wel of geen operatie? Wat is er aan gedaan? Waarom wel/niet opereren? Waar zaten de breuken?
Ook ben ik nieuwsgierig welke kliniek die ingreep (indien het geval) gedaan heeft.

Ze moet in ieder geval nog een aantal dagen op de kliniek blijven.
De zwelling, lucht etc. moet eerst even afzakken.
Tevens staat ze er om in de gaten gehouden te worden, want ze moet er geen infectie bij krijgen.
Over een paar dagen kunnen we misschien beslissen of een operatie mogelijk, noodzakelijk en optioneel is.

Groetjes

croyslover

Re: Breuken in de oogkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:21

ik gelukkig niet, wel wil ik even beterschap zeggen , zal duimen voor je dat het geen ontsteking wordt!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 14:25

Ook fijn! Bedankt!

We vermoeden dat ze in het land een trap van een ander paard heeft gehad. Maar ja, zeker weten doen we nooit.
Het is sowieso een harde klap tegen haar hoofd geweest. T breekt niet zomaar op een aantal plaatsen (onder haar oog).

Ze deed als of de pijn wel mee viel. Dus dat we van de veearts hoorden dat het waarschijnlijk een breuk in de oogkas was, was flink schrikken!
Ze is zo hard voor zichzelf. Die arme dame.
Ongetwijfeld dat ze pijn heeft, dus ze heeft nu pijnstilling en antibiotica.

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:33

Wij hebben een merrie gehad die breuken aan de bovenkant van haar oog had opgelopen. Ook in de weide, dus waarschijnlijk ook door een trap van een ander paard. De merrie is er niet aan geopereerd, maar heeft wel meer dan een maand bij de kliniek gestaan voor behandeling, juiste medicatie en ter voorkoming van complicaties. Uiteindelijk is het weer helemaal goed gekomen, er is dus zeker goede hoop!
Heel veel sterkte en succes met jouw paard!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 14:38

Ocorde schreef:
Wij hebben een merrie gehad die breuken aan de bovenkant van haar oog had opgelopen. Ook in de weide, dus waarschijnlijk ook door een trap van een ander paard. De merrie is er niet aan geopereerd, maar heeft wel meer dan een maand bij de kliniek gestaan voor behandeling, juiste medicatie en ter voorkoming van complicaties. Uiteindelijk is het weer helemaal goed gekomen, er is dus zeker goede hoop!

Klinkt ook heftig! Fijn om te horen dat ze er uiteindelijke bovenop gekomen is!
Welke behandeling en medicatie kreeg ze in de tijd dat ze in de kliniek stond?
En, welke kliniek stond ze?
Heeft ze er nu geen hinder meer van?

Ik hoop dat ze ooit weer wat kan doen, want mevrouw houdt er niet van om stil te staan :(

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 10:21

We zijn even wezen kijken vanmorgen.
De zwelling neemt in ieder geval af dus dat is fijn. Gelukkig doet de AB en pijnstilling zijn werk.
Ze eet en drinkt nog prima en lijkt er weinig hinder van te hebben. Soms wat jeuk.
We horen morgen meer.

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:02

Pasha_2011 schreef:
Ocorde schreef:

Klinkt ook heftig! Fijn om te horen dat ze er uiteindelijke bovenop gekomen is!
Welke behandeling en medicatie kreeg ze in de tijd dat ze in de kliniek stond?
En, welke kliniek stond ze?
Heeft ze er nu geen hinder meer van?

Ik hoop dat ze ooit weer wat kan doen, want mevrouw houdt er niet van om stil te staan :(

De merrie is in behandeling geweest bij Boerma paardenkliniek in Garijp. Ik was toen nog vrij jong, dus de exacte behandeling weet ik niet meer (dit zou ik eventueel aan mijn moeder kunnen vragen). De training van de merrie is enkele maanden na ontslag uit de kliniek weer opgepakt en ze is er volledig van hersteld, dus nooit meer hinder aan ondervonden. Er is dus zeker hoop bij de juiste behandeling :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:06

Ja, hier ervaring helaas.

Meteen geopereerd en voor de zekerheid hals en nek laten röntgen (was gevallen).

Ik keurig genezen alleen is het oog iets kleiner. Paard kon 3 maanden geen hoofdstel of kaptoom verdragen maar daarna alles prima in orde.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:43

Hier ook ervaring, maar was bovenrand oogkas. Is geopereerd omdat er allemaal losse fragmenten in zaten, meerdere dobbelsteentjes bot uitgehaald. Merrie was tegen een paal gelopen en er zaten ook verf sporen op het bot. Ze was destijds drachtig. Veulen is gezond geboren en oog heeft het ook gered.

operatie is gedaan door Marco de Bruijn uit Wolvega. Ik was heel tevreden hoe hij mijn paard behandeld heeft. Na de operatie leek het boven het oog wel een tennisbal, ik dacht dat het nooit goed zou komen, maar ziet er dus al snel eng uit.

Een jaar later bleek dat er toch ook botfragmenten in de sinus (voorhoofdsholte) zaten. Toen voor de tweede keer geopereerd om de sinus leeg te maken (lichaam had hier woekering als reactie op de fragmentjes gemaakt). Weer in Wolvega.

Mijn paard was, behalve direct na de operatie eigenlijk gewoon zichzelf. Kon geen pijn reactie merken. Wel had ze twee keer een week boxrust, daarna gewoon wei. Je ziet er nu weinig van, alleen dat er een lijntje recht omhoog boven het oog loopt.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:03

Super bedankt allemaal! Fijn om andermans ervaringen te lezen.
Natuurlijk is elke situatie anders, maar toch.

Ze stond van vrijdagavond tot vandaag bij de Paardenkliniek in Wolvega. Met ook als arts Marco de Bruijn.
Omdat ze het nu goed doet en er nog niet bepaald kan worden of er een operatie nodig is, staat ze nu 2 weken thuis met antibiotica.
Na 2 weken moeten we weer terug komen om weer foto's te laten maken.
Dan horen we meer.

Nu weer lekker fijn dat ze thuis is. Ze krijgt nu 2x daags AB.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:25

Hier een paard gehad waarbij het oog naar binnen was geschoven door de breuk. Is geloof ik in Utrecht geopereerd. Alles gelukkig goed gekomen alleen zijn z'n ogen niet meer gelijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:35

Och jee, nooit meegemaakt maar beterschap met je paard!

Hoe houdt ze zich na een week thuis? En mag ze gewoon naar buiten of heeft ze boxrust?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 13:43

Wow @Kalender7 dat klinkt ook heftig! Wat fijn dat alles goed gekomen is, ook al heeft hij dan de ogen niet gelijk meer.

@MarliesV dankjewel!
Haar zwellingen zijn gezakt. Het is nu duidelijk te zien dat ze een deuk onder haar oog heeft, waar het bot naar beneden/binnen is gedrukt.
Ze doet het goed en is eigenlijk niet anders dan anders.
Ze hoeft niet per se op boxrust, althans dat is niet gezegd. Maar wij weten dat dat in ieder geval geen goed zou doen.
Dus ze staat op een klein landje met een ouder paardje. Dan is ze ook makkelijker vangen in de ochtend en avond voor de AB haha.
Nog niet bij de andere paarden waarvan ze allen, net als zijzelf, nog hengstig zijn (mogelijke oorzaak van de breuken).
De AB doet goed. Straks weer even contacten met Wolvega.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:07

Mijn pony heeft door een trap een verbrijzelde oogkas en zijn oog was ook kapot getrapt en naar binnen geschoven. Dit is bij de vorige eigenaar gebeurd zo'n 12 jaar geleden inmiddels, de DA heeft toen niet veel kunnen doen en hij is volgens mij niet eens naar de kliniek geweest. Met pijnstillers gewacht tot de zwelling minder werd en daarna heeft de DA besloten dat het oog kon blijven zitten. Daarna kocht ik hem. Hij is altijd blind gebleven aan dat oog maar hij was verder onwijs veelzijdig, ohz en voor de wagen was het een super pony. Nu staat ie met pensioen.

BVA55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:04

Geen ervaring, maar veel beterschap gewenst! :(:)
Hoe is het nu met haar?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:25

Dankjewel!
Ze doet als of ze "nergens" last van heeft eigenlijk.
Donderdag gaan we weer naar Wolvega voor controle röntgenfoto's.
Wellicht dat ze dan meer kunnen inschatten of er een operatie nodig is of niet.
We duimen voor haar dat 't niet nodig is en dat ze zo pijnloos door het leven kan.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 11:35

UPDATE: n.a.v. de controle

We zijn weer naar Wolvega gegaan voor röntgenfoto's. Alleen ze kunnen nog niet inschatten of een operatie nodig is of niet.
De oogkas is al wel aan het herstellen. Echter is er een stuk bot waarvan niet zeker is of dit wel of niet leeft.
Als dit niet het geval is: breekt het lichaam dit zelf af? Of, moet dit met een ingreep?
Zo ja, herstelt het goed? Of, is er een ingreep nodig.

Dus we moeten over 6/8 weken weer voor controle naar Wolvega

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:37

Ik ben eerder voorstander van schoonmaken, ik hou niet van zwevende stukjes.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 12:52

Sizzle schreef:
Ik ben eerder voorstander van schoonmaken, ik hou niet van zwevende stukjes.

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik sluit hierboven niet uit dat er niet schoongemaakt wordt?
Als het stukje wel leeft en zelf goed kan herstellen, is er "niks" aan de hand en heeft het enkel rust nodig. Zonde om dan in te grijpen.
Alleen dat kan nog niet geconcludeerd worden. Dus wachten we tot ze daar meer over kunnen zeggen, want natuurlijk willen wij het beste voor haar en wordt er ingegrepen als het nodig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:15

Als hersteld is er inderdaad niets aan de hand.
Echter moet bot wel contact hebben met ander bot, anders kan er niets groeien.
Los betekend voor mij een stukje dat los in het weefsel rondzweeft. Dar zou ik doorgaans laten cureteren.
Maar dat is dus niet het geval?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 20:15

Maandag hebben we weer een bezoekje gepleegd voor de controle.
De beslissende dag of er wel of niet een operatie noodzakelijk was. en ...... Het hersteld goed!!! Geen operatie nodig *\o/* *\o/* *\o/*
De botjes zijn allen nog levend en hechten zich aan de andere botjes.
Het is nog niet volledig aan elkaar, maar wel herstellende *\o/* Het lichaam doet het zelf, YES!

Wel heeft ze echt een flinke deuk onder het oog. Dat zal ze voor altijd houden.
Nu alle zwellingen uit 't lijf zijn valt het echt heel erg op. Maar, daar is ze niet minder om!
Ze mag en kan alles weer _/-\o_