Wat te doen tegen een hengstige merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lazypony

Wat te doen tegen een hengstige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:11

Ik weet niet zeker of dit topic hier hoort maar dat zien we wel. :j

Wat te doen tegen mijn hengstige merrie? Ze is een mooie witte minishet, maar nu is ze al 1,5 week hengstig en het is gewoon enorm vies. Ze pist tegen haar benen en eigen staart aan, het is zo erg dat haar staart gewoon helemaal naar de knoppen gaat. Het is echt vies zwart, en het plakt. Daarnaast gaat het in haar vacht zitten en gaat het enorm broeien wat mij niet echt fijn lijkt voor haar. De staart en benen zijn ook echt niet meer wit te krijgen ik kan haar wassen wat ik wil maar de volgende dag is het weer even erg. Elke keer als ze hengstig word heb ik dit probleem, dus heeft iemand enig idee wat ik ertegen kan doen?

Lotus83

Re: Wat te doen tegen een hengstige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:13

Hengstigheid hoort bij een merrie.
Daar doe je niks tegen en hoort ook niet

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:16

Staart goed wassen en een vlecht van maken, dan hoef je het slechts dagelijks de vlecht af te gaan spoelen met water, dat beperkt de erge vuil.

En verder gewoon elke dag de benen etc. schoonmaken met natte spons en ik kan het weten, want ik had een hele lieve verzorgpaard die ook wit is en vaak goed hengstig is en zichzelf alles onderplaste.

Bij haar hielp het wel en ik verzorgde haar 4 jaren.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:17

Nee dat snap ik dat wist ik wel bij het nemen van haar, maar het is gewoon heel naar voor haar en voor mij. Zij krijgt een wat geïrriteerde huid ervan en ik blijf stukken vacht weg knippen zodat het niet gaat broeien.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:19

Drachtig zijn ze als het goed is niet hengstig :')
Maar verder tja het is een merrie en in deze periode van het jaar heb je dit nu eenmaal. Als het bij smerig zijn blijft en verder geen vervelende bijkomstigheden zou ik haar vaak wassen, staart invlechten en voor de rest negeren.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:21

Ik heb een hele tijd haar staart gevlochten maar het hielp niet echt heel veel moet ik zeggen, haar staart zit nu ook in een vlecht maar op de een of andere manier blijft ze ertegen aan plassen en gaat het vanzelf weer broeien. Ik kan wel even elke dag proberen met een spons het ergste eraf te krijgen. Maar ik weet niet of dat zo zeer gaat helpen want als ze zoals nu heel erg hengstig is worden het gewoon kleine plakkaten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:23

Je kan beter niks wegknippen maar gewoon dagelijks schoonspoelen met wat lauwwater en spons.

Van wassen met shampoo of iets irriteert ook de huid.........en worden ze schraal, zeker als je het dagelijks doet.

Maar van dagelijks spoelen met alleen water, is er niets aan de hand.

Ik zat in de draverswereld en dagelijks werden de dravers helemaal afgespoeld met slechts warm water en ze kregen er nooit wat van, dit i.v.m. enorme zweet na het trainen en of het koersen.

De vachtharen met water en spons, de staart in emmer warm water met vlecht en al of tuinslang erop.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-06-16 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:23

Anderhalve week is wel lang!
Je kunt bij de Paardendrogist kijken, er zijn best veel middeltjes die de boel wat reguleren.
Een rigorueze oplossing is je merrie laten dekken.......

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:24

Ik vind het niet erg als ze gewoon smerig is want ze hoeft niet naar shows of wedstrijden, maar het gaat vooral broeien, irriteren en plakken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:25

RianneEnzo schreef:
Ik vind het niet erg als ze gewoon smerig is want ze hoeft niet naar shows of wedstrijden, maar het gaat vooral broeien, irriteren en plakken.

Je kan ook de dierenarts vragen of het normaal is dat ze vrij lang hengstig blijft, wie weet heeft ie wat tips voor jou. Ff bellen kost niets.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:27

Ik weet dat wassen met shampoo niet goed voor ze is, en ik doe het ook alleen als ze hengstig is en als het te erg word dat ze zelf ook echt veel last ervan krijgt. Jammer genoeg helpt water echt niet genoeg heb het vaak genoeg geprobeerd met alleen water maar het wilt er gewoon echt niet zomaar afkomen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:30

je zou eventueel de plekken die ze onderpiest kunnen insmeren met kokos olie, is goed voor de huid (ik gebruik het bij behandeling van wondjes van zomerexceem) en vormt waarschijnlijk een laagje waardoor de urine niet zo kan irriteren op de huid.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:32

Ik heb het een keer is gevraagd of het normaal is dat ze zo erg hengstig word, maar ze zeiden dat het soms wel is voorkomt dat ze zo hengstig worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:33

Vaseline kan ook helpen. Als ze schoon gewassen is, dikke laag erop. Dat is waterafstotend dus zou ook tegen piesvocht moeten helpen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:34

Dat kan ik wel is proberen want die opties heb ik nog niet geprobeerd! Misschien helpt het. :)