Pony gaat niet goed....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Pony gaat niet goed....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 06:25

Even van me afschrijven.. En misschien zijn er bokkers die het herkennen en tips hebben.

Gistermorgen stond mijn pony Lars wat koliekerig. Hij was wat hangerig, gaapte, en at ook niet meer. Een appeltje ging er wel nog in, maar dat was het dan ook. Na flink wat stappen knapte hij niet op, en begon hij met rollen.
De dierenarts was inmiddels al onderweg. Jullie moeten snappen, ik heb 2 dierenartsen voor mijn pony's. Eentje voor de simpelere dingen, zijnde entingen en eventueel, zoals in dit geval, darmontspanners en pijnstillers. Wordt het erger, dan bel ik de volgende.
Nadat de dierenarts geweest was en hem ingespoten had met dus pijnstillers en darmontspanners, leek het hem wat beter te gaan. De dierenarts had geluisterd, rechts bijna geen darmgeluiden meer, links gebeurde wel nog wat maar heel minimaal. Temperatuur was op dat moment 36,9, maar dat is normaal voor Lars, die heeft van zichzelf een wat lagere temperatuur.
Hij knapte wat op, en begon alweer wat aan het hooi te prutsen. Het rare is sowieso dat hij het ene moment alert er uit ziet en ook nog wel naar mijn merrietje loopt te klooien, en het volgende moment ligt hij plat en loopt hij te gapen als hij staat.

Na een paar uur kakte ponylief weer in, en begon aan een stuk door half te rollen. In de benen geholpen en dierenarts nummer 2 laten komen. Die kwam, luisterde en voelde, en zei dat er iets met zijn blindedarm was, dat hij daar last van had. Dus daarvoor gespoten met nogmaals pijnstillers en een ander goedje voor de darmen rust te geven (geloof ik), en hij zou snel op moeten knappen. Dat deed hij, en hij begon weer hooi te eten en zijn buik zag er ook minder bol en hard uit. Met een gerust hart ben ik gaan slapen, het was ondertussen middernacht.

En nu? Vanmorgen lag hij, dus we hebben hem in de benen geholpen. Hij is nog steeds niet in orde. Hij gaapt nog wat, hij heeft een klein hoopje mest gedaan vannacht maar meer niet. Zijn temperatuur is gezakt naar 35,5, maar dat kan misschien omdat hij vannacht de hele nacht heeft gelegen? Hooi interesseert hem niet. Hij is wel alert en kijkt ook rond, maar het is mijn Lars niet. Dus straks ga ik een kliniek bellen zodra ik vervoer heb geregeld en dan rijden we aan naar Someren denk ik.

Is er iemand die het verhaal misschien een beetje herkent? Een pony die van normaal in orde naar accuut rollerig en koliekerig gaat? Die na 2 keer pijnstillers nog steeds gaapt en gaat liggen? Maar het volgende moment wel zijn dinnetje wegjaagt van de plek waar hij altijd graag gaat liggen en dus niet zij? Hij ziet e niet doodziek uit, oortjes gaan nog naar voren, maar hij staat maar wat te staan en is gewoon niet in zijn hum.

Nog even voor de goede orde voor de mensen die er misschien overheen lezen, er is dus al 2x een dierenarts bij geweest en we gaan straks naar de kliniek met hem.

Ik ga straks nog even een stukje met hem lopen, maar mijn gevoel zegt dat er meer aan de hand is dan een koliekje..

Utixo

Re: Pony gaat niet goed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:35

Wat ik even niet volg, waarom heeft dit paard te eten gekregen? Zolang er niet duidelijk is of er een verstopping aanwezig is, een paard met koliek hooguit een klein beetje natte zemelen voeren. Bodembedekking zoals stro en hooi zijn uit den boze.

Verder, je bent gaan slapen zeg je... helemaal niet gecontroleerd vannacht?

Ik klink misschien wat hard, zo bedoel ik het niet, maar ik ben altijd verwondert over dit soort laconieke handelingen. Wellicht weet je niet beter, maar voor de volgende keer, altijd de boel in de gaten blijven houden en in de nacht controleren.

Is hij al gesondeerd? Dat had gisteravond al moeten gebeuren, dat is ook 1 van de eerste dingen die de kliniek gaat vragen waarschijnlijk.

Koliek verloop is erg verschillend naarmate de ernstigheid en het karakter van het paard. Daar zul je dus geen zinnig antwoord op krijgen.
Veel succes!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:50

Ik herken het niet zozeer, maar wil jou en Lars veel sterkte wensen. Hopelijk komt hij er snel bovenop

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:54

Dat is ook iets waar ik me over verbaas, een paard wat darmontspanners heeft gehad mag absoluut niet eten.

Maar wat me misschien nog wel meer verbaast is hoe eenvoudig jij van dierenarts naar dierenarts lijkt te hoppen. Eerst nummer 1, werkt niet voldoende dus hup nummer 2 en nu dat ook niet werkt hatsikidee naar nummer 3. Gaat dat allemaal met elkaar in overleg? Ik kan me zo voorstellen dat een DA een behandelplan maakt voor zichzelf; ze beginnen ergens aan en als dat niet werkt gaan ze naar het volgende en uiteindelijk sturen ze je in naar de kliniek met het complete verhaal en alles wat ze al gedaan hebben. Door steeds over te stappen creëer je een situatie dat de volgende dierenarts weer opnieuw begint en je dus niet toe komt aan verder behandelen maar alleen de eerste spuit nog een keer geeft.

Ik zou overleg plegen met je DA en als je graag naar de kliniek wil (wat ik heel goed kan begrijpen!!) laat je dan insturen door je behandelend dierenarts dan is het verhaal daar ook duidelijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 07:02

Even voor de duidelijkheid.. Na de darmonstpanners heeft hij niks gehad behalve hooi. Dit was op advies van beide dierenartsen. Heb daar specifiek naar gevraagd en die zeiden dat hooi juist mocht. Hij heeft er dus niet van gegeten, maar de dierenarts zei dat het mocht.
Dat ik 'zo makkelijk' overstap van dierenarts naar dierenarts gaat in overleg. Het is misschien niet zo getiept, maar dat is wel zo. Dierenarts 1 doet wel paarden, maar niet op regelmatige basis. Dingen als darmontspanners willen ze dan nog geven, maar als dat niet helpt adviseren ze om door te gaan. Dierenarts 2 is al 35 jaar lang paardendierenarts, en die heb ik daarom gebeld. Vanmorgen mee aan de telefoon gehangen in alle vroegte.
Deze adviseerde mij nu om door te gaan naar een kliniek, dus het gaat allemaal in overleg met elkaar. Het is niet zo dat ik 'zomaar omspring van hot naar her'.

Gesondeerd is hij nog niet, omdat het geen typische koliekklachten zijn.
Ik vind het ergens jammer, maar dat was ergens ook wel te verwachten ( ;) ) dat men zo reageert. Als ik er geen dierenarts bij haal is het: waarom is er nog geen dierenarts bij geweest, en als ik probeer naar eer en geweten te handelen en het advies van beide mijn dierenartsen opvolg ben ik laconiek en gemakzuchtig en spring ik er gemakkelijk mee om? Jammer.. ik zocht advies en eventueel herkenning, geen kritiek.
Maar ik probeer er het beste uit te halen.. Ik ga in ieder geval zometeen eens met de kliniek bellen.
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 25-06-16 07:06, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:05

Van mijn verhaal ga je niet blij worden, ik heb een dergelijk geval gehad...
Maandag heftig koliek(dus wel wat anders dan bij jouw diertje), waarschijnlijk verstopping maar ver voorin dus niet te voelen.
Gesondeerd(olie erin), darmonstpanners etc geïnjecteerd.
's avonds nogmaals da erbij omdat ik het niet vertrouwde, wederom injectie's.
's nachts meerdere mesthopen, dinsdag beetje suffer maar leek oke.
Woensdag leek oke, maar grote neusgaten dus vertrouwde het niet en naar de kliniek gebracht, verstopping was nu te voelen.
Donderdag werd ik gebeld, verstopping was eruit.
's nachts werd ik gebeld, nu komen voor operatie.
Helaas bij kliniek aangekomen was het al te laat en had ik geen keuze meer...

Koliek is altijd een reden voor actie, danwel thuis danwel op de kliniek.
Ook al knapt een paard op van de injectie's, toch nog zeker 24u controleren, totdat de stoffen zijn uitgewerkt.
Maar, elk paard en elke koliek is echt anders, wat bij de een dramatisch lijkt valt reuze mee, wat bij de ander mee lijkt te vallen kan dramatisch zijn.

Succes op de kliniek en sterkte!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:12

Ik snap dat de reacties je tegenvallen maar zoals je het nu omschrijft komt het al veel doordachter over. Als jij een bericht van een andere bokker zou lezen die je niet kent en waarvan je het verhaal niet kent zou je wellicht ook zo reageren (of niet natuurlijk). Maar goed, al doende leert men en hier kan je van leren dat je de openingspost beter wat completer/vollediger kan schrijven want dat is hetgene wat mensen lezen en verdere berichten vaak ook niet dus er zullen er vast nog meer komen.

Ik denk dat je er goed aan doet om hem naar de kliniek te brengen, bepaal wel vooraf je grens tot waar je wil gaan. In je emoties neem je soms beslissingen waar je normaal gesproken niet achter zou staan.

Heel veel sterkte

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 07:24

Dank, het is niet dat de reacties tegenvallen hoor. En je hebt gelijk, in alle emotie misschien wat incompleet beschreven :)
Ik heb net met Someren gebeld, ga nu een trailer proberen te regelen en dan vertrekken wij.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:32

Als eerste heel veel sterkte..

Het fijnste voor jou paard en ook voor jou uiteraard,is 1 veearts..2 artsen waarvan 1 eigenlijk weinig paarden doet is geen goed idee..

Mijn paard is ook koliek gevoelig en is al een keer geopereerd..kan je iets meer over jou paard vertellen?is hij verder altijd gezond geweest?stalgebreken?wat krijgt hij aan voer?is er iets veranderd aan zijn huisvesting?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 07:36

Tuurlijk kan ik dat :)
Pony in kwestie is een shetlander van 93 centimeter, ruintje van 6 jaar oud. Verder wel altijd gezond geweest, met vlagen wat koliekerig. Vorige maand nog. Toen is dierenarts 1 geweest, heeft hem ingespoten en na een paar uur liep pony weer als vanouds rond te stampen.
Geen stalgebreken, want pony staat niet op stal. Staan 24/7 buiten in een paddock met overkapping, en soms weidegang zonder gras. Dus eigenlijk een vergroting van de paddock om het maar zo te zeggen.
Aan voer krijgt hij na het werk een handje biks, en iedere dag een handje muesli.
Verder is er niks veranderd aan voer, huisvesting of hooi. Pony's staan al 2 jaar op dezelfde plek en verder nooit problemen gehad.
Nu is mijn merrie woensdag ook niet helemaal lekker geweest, maar dat was ook na een paar uur weer over, dus in eerste instantie dacht ik aan een virus. Maar het schiet niet op, vandaar dat we nu verder gaan.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:58

poeh 35,5 gaat richting shock.

Een paard met koliek symptomen dient onmiddellijk behandeld te worden, of het zal slechts nog 12 tot 48 kunnen overleven.
De dierenarts zal als eerste proberen vast te stellen wat de oorzaak is van de koliek en in welke stadium het is. De dierenarts zal de polsslag van het paard meten en de temperatuur. Bij een lage temperatuur is de kans groot dat het paard bezig is in een shock te geraken en uit te drogen. De dierenarts zal ook naar de darmgeluiden luisteren en eventueel een rectaal onderzoek doen.
Ook kan de dierenarts een slangetje in zijn maag brengen om te kijken wat voor gassen zich daar bevinden. De dierenarts zal proberen vast te stellen of de arm overactief is of bijna stil ligt. Wordt de pijn veroorzaakt door een overactieve darm of door een verstopping. Wanneer de dierenarts er op tijd bijgehaald is zal in beide gevallen het paard nog geholpen kunnen worden.

gekopieerd van bokt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:59

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:06

Sterkte met je beestje! Kliniek is nu de beste optie inderdaad...

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:48

Wormen zou idd goed kunnen..wordt hij regelmatige ontwormd?kan hij ergens zand binnenkrijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:15

Lijkt me enorm rottig om je paard zo te zien strijden.
Ik had zelf inderdaad nog wel een paar keer s'nachts gekeken hoe het met hem ging.
Paarden mogen namelijk niet te lang liggen, dan komen de organen in de verdrukking en kunnen ze sterven.
Maar je kunt het niet meer terug draaien, alleen een tip voor de volgende keer, al hoop ik niet dat die komt.

Ik denk dat je er goed aan doet om naar de kliniek te gaan.
Sterkte!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:18

Het klinkt mij als een verstopping, TS. In dat geval helpen darmontspanners ook niet meer, zal hij aan de paraffine moeten.

Hoop dat ze in de kliniek je verder kunnen helpen, in ieder geval heel veel sterkte! :(:)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:22

Ik duim voor een goede uitslag TS.

Heb je soms net een nieuwe baal of lading hooi gepakt? Wellicht is daar een oorzaak in te vinden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:31

Nou, ben bij de kliniek geweest. Lars is altijd goed ontwormd, dus dat mag het eigenlijk niet zijn.

Ze hebben meteen een echo gemaakt, daarop was te zien dat er wel wat zand in zat. Ze gaf wel aan dat het raar was, omdat je zo eigenlijk niks aan hem ziet. Hij is fit en alert en hinnikt en al. Maar de echo gaf toch zand aan. Dus ze heeft er meteen sandclear doorheen gemikt samen met parafine olie. Dat gaan ze nu vanavond sowieso nog een keer doen.
Vooralsnog geen reden tot paniek, maar hij blijft wel tot maandag staan. Als er dingen zouden veranderen zou ik het horen, en in aller worst case scenario wordt het opereren. Maar daar was vooralsnog geen reden toe.

Bedankt voor alle sterkte-wensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:33

Super dat je het zekere voor het onzekere neemt. :j
Dan neemt jij ook wat zorgen uit handen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:38

Ja is ook. Hij had ook nu mee terug gemogen als ik dat had gewild, maar laat maar lekker daar staan tot hij weer vrijwel beter is. Beter kan hij ook niet staan op dit moment :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 18:34

Net gebeld door de kliniek. Hij is op zich alert en goed erbij en heeft praatjes. Zijn lactaat is ook weer gezakt naar 2 ipv de 4 van vanmorgen, en zijn temperatuur was weer goed. Hij blijft alleen met regelmaat liggen en rollen, maar zodra hij dan pijnstillers krijgt gaat het ook weer beter. Ze hebben goede hoop dat hij er zo doorheen gaat komen, dus we wachten af.

Overigens heb ik meteen even naar de temperatuur gevraagd, omdat die vanmorgen dus zo laag was. Ze vertelde me dat hij waarschijnlijk op dat moment veel lucht in zijn darmen had, en dat het daardoor niet helemaal goed gegaan was met de meting. Want dat je met die temperatuur eigenlijk bijna een dood paard moest hebben. Dus dat weten er ook weer.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:42

Mijn paard heeft ooit een periode zéér heftige kolieken gehad.
Het duurde nogal een poos voordat we de echte oorzaak te pakken hadden

Mijn paard bleek behoorlijk heftige maagzweren te hebben, en dat gaf de zeer nare koliekklachten. (overigens ook steeds gaskolieken)

Ik hoop voor je dat je pony nu gewoon doorzet met opknappen.
Mocht het opknappen niet voldoende doorzetten, neem deze mogelijkheid dan mee in je gedachten.

Beterschap!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 18:44

Ze hebben een echo gedaan, en de maag zag er toen goed uit. Ik weet alleen niet of ze die daar ook dusdanig mee kunnen bekijken dat ze dat kunnen uitsluiten. Maar ik ga het zeker in gedachten houden!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:04

Pluttersput schreef:
Ze hebben meteen een echo gemaakt, daarop was te zien dat er wel wat zand in zat. Ze gaf wel aan dat het raar was, omdat je zo eigenlijk niks aan hem ziet. Hij is fit en alert en hinnikt en al. Maar de echo gaf toch zand aan.

Ongeveer 2 jaar terug had mijn pony ook lichte koliek symptomen. Er was eigenlijk weinig aan hem te merken, behalve dat hij naar het gras staarde i.p.v. het op te eten. Toch maar de kliniek gebeld, want Mouse en niet grazen ... dat kon niet goed zijn. Nog voor de DA er was kreeg hij enorme spuitpoep. Wat bleek ... hij zat helemaal vol met zand en zou volgens de DA echt dood- en doodziek moeten zijn. Hij was zeer verbaasd dat Mouse er zo goed bij stond, zonder verdere symptomen. Hopelijk komt jouw pony er net zo snel weer bovenop als de mijne deed. :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:22

Op echo zie je maagzweren niet.

Het daadwerkelijk zichtbaar maken kan enkel met een gastroscopie. (met camera in maag)

Ik blijf duimen dat hij nu gewoon lekker opknapt en beter wordt!